تأثیرتقویت مهارتهای ادراک دیداری بر مهارت خواندن دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر با مشکلات ... |
2-9 روشهای آموزش خواندن به کودکان کم توان ذهنی 34
2-10 مشکلات خواندن 35
2-11مشکلات اختصاصی خواندن 35
2-12 مشکلات غیر اختصاصی خواندن 36
2-13 پیشینه تجربی پژوهش 36
2-13-1 پژوهشهای داخلی 36
2-13-2 پژوهشهای خارجی 37
2-14 خلاصه فصل 39
فصل سوم: روششناسی پژوهش 40
3-1 مقدمه 41
3-2 طرح پژوهش 41
3-3 سازمان دهی اجرای مداخلات درمانگری 41
3-6 نحوه سازمان دهی و صورت بندی اجرای بسته آموزشی 42
3-6-1 هماهنگی حرکتی- دیداری 43
3-6-2 تشخیص شکل از زمینه 43
3-6-3 پایداری یا ثبات شکل 44
3-6-5 ارتباط فضایی 44
3-7 افراد شرکت کننده در پژوهش 49
3- 8 معرفی موقعیت پژوهش 53
3- 9 ابزار پژوهش 53
3-10 روایی و پایایی ابزار پژوهش 55
3-11 روش تجزیه و تحلیل دادهها 56
فصل چهارم: یافتههای تحقیق 57
4-1 مقدمه 58
4-2 توصیف دادهها 58
4-3 تحلیل دادهها 63
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 71
5- 1 مقدمه 72
5-3 بحث و نتیجهگیری 73
5- 4 نتیجهگیری کلی 76
5-6 محدودیتهای پژوهش 77
5-7 پیشنهادهای پژوهشی 78
5-7-1 پیشنهادهای کاربردی 78
منابع……………………………………… ……………………………………… 80
منابع فارسی 80
منابع انگلیسی 85
یک مطلب دیگر :
ضمائم و پیوستها 8
1-1 مقدمه
کم توان ذهنی[1] بیان کننده محدودیتهای اساسی در کارکرد کنونی فرد است. کودکان کم توان ذهنی به سبب محدودیتهای گوناگون که غالباً از محدودیتهای شناختی ناشی میشود. با شکستهای متعددی روبرو میشوند. و پیامد همه این عدم موفقیتها ناکامی است(آذر نیوشان،1391). ادراکات کودکان کمتوان ذهنی کم بارتر از کودکان بهنجار و دامنه معلوماتشان بسیار تنگتر و محدودتر از آنهاست. اختلال فعالیت مغزی کودک کم هوش در فقر و محدودیت شدید دامنه شناختش، بروز میکند. شناخت او از دنیای خارج و از نظام روابط و پیوندها با محدودیت مفاهیمی که در اختیار دارد مشخص میشود(لوریا[2] وهمکاران، 1373)
با روشهای آموزشی مناسب و با دقت و نظام دهی لازم حتی کودکانی که قابلیتهای طبیعی کمتری دارند میتوانند بدون اشکال برنامه مدارس عادی را تعقیب کنند و آموزشی که بطور مناسب تنظیم شده را کامل فرا گیرند. در فرایند این آموزش است که قابلیتهای کودک بازهم بهتر و بیشتر شکل میگیرد و رشد میکند(لوریا و همکاران،1373). یکی از مشکلات بارز کودکان کم توان ذهنی ضعف خواندن می باشد که در زندگی روزمره آنها نیز زیاد کاربرد دارد. ضعف هوشی و کم توانی در درک موجب میشود که این کودکان نسبت به آموزش خواندن بسیار بی میل باشند و با کمترین فشار دچار دل زدگی و خستگی شوند(افروز،1379).
غربالگری و تشخیص مشکلات یادگیری، جهت انجام مداخلههای زود هنگام و پیشگیری از اختلالات ناشی از ناتوانیهای تحولی و تحصیلی همواره مورد توجه محققان، روانشناسان وکارشناسان تعلیم و تربیت استثنایی بوده است. در این زمینه ارزیابی مهارتهای ادراک دیداری از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه ضعف مهارتهای ادراک دیداری یکی ازمهمترین علل مشکلات یادگیری محسوب میشود(نظری، سیاحی و افروز، 1392). تغییرات رشدی در سرعت ادراک دیداری، موجب افزایش توانایی خواندن میشود.یکی از روشهای آموزشی که پژوهشهای متعددی اثربخشی آنرا بخصوص درحوزه ناتواناییهای یادگیری تائید کرده اند ادراک دیداری[3] است. ادراک دیداری می تواند مهارت های اساسی خواندن و نوشتن را تقویت کند. در مورد جایگاه ادراک دیداری در عمل خواندن میتوان گفت: اگر خواندن را به عنوان یک عمل ارتباطی در نظر بگیریم. برای انتقال پیام از گیرنده به فرستنده نیاز به کانال ارتباطی است. ادراک دیداری یکی از کانالهای ارتباطی است که نقش بسیار مهمی در دریافت پیام نوشتاری بازی میکند. بنابراین، ادراک دیداری نقش بسیار مهمی در یادگیری تحصیلی به ویژه یادگیری خواندن ایفا میکند(درتاج و ربیعی وزیری، 1386). درس فارسی یکی از دروس پایهای دوران دبستان میباشد.کودکان کم توان ذهنی با آغاز خواندن و نوشتن با مشکلات جدی مواجه هستند که مستلزم شکل پیچیدهتری از کارکرد مغزی است. نظیر قبول استانداردهای معلم، انگیزشهای تازه و شکلهای غیر مستقیمی از کارکرد مغزی که مخصوص سنین دبستان است. بنابراین ضعفهای زیادی در فهم و درک و یادگیری خواندن دارند بطوری که عدم یادگیری عمیق این مفاهیم منجر به افت تحصیلی در پایههای بالاتر میشود. از این رو سعی میکنیم با استفاده از روشهای متنوع و جذاب و متناسب با سن ذهنی آنها فعالیتهایی تدارک ببینیم تا حدودی مشکلات یادگیریشان را کاهش دهیم.
در ادامه این فصل به بیان مسأله و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق و اهداف و فرضیهها و تعریف متغیرهای تحقیق پرداخته میشود.
1-2 بیان مسأله
کمتوان ذهنی نوعی ناتوانی رشدی است که در هنگام تولد یا دوره کودکی بروز میکند. کمتوانی ذهنی بصورت سطحی از عملکرد ذهنی پایینتر از میانگین تعریف شده که محدودیتهای معناداری را مهارتهای زندگی روزانه ایجاد میکند. کم توانی ذهنی از طریق محدودیتهای معنادار کارکردهای ذهنی و سازگاری رفتاری همانند مهارتهای فکری و سازگاری عمل شناخته میشود(انجمن کم توان ذهنی امریکا[4]، 2002). کودکان کمتوان ذهنی شامل سه گروه هستند(عمیق ، متوسط و خفیف) کودکان دارای ناتوانی ذهنی خفیف با بهره هوشی بین 53 تا 70 هستند که توانایی آموزش مدرسهای و کسب مهارتهای حرفهای را دارند و حدود 85 درصد کودکان کم توان ذهنی را تشکیل میدهند(کرک، گالاگر[5]،1385). اگرچه کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر نمیتوانند بهره لازم و کافی را از برنامههای آموزش کلاسهای عادی ببرند اما آموزش پذیرند و قادر به فراگیری حداقلی از اطلاعات عمومی و درسهای کلاسی از قبیل خواندن، نوشتن و حساب کردن و مهارتهای مناسب حرفهای و شغلی هستند و میتوانند در اداره زندگی خود از تحصیل بهره مند شوند(افروز، 1379).
بدون شک میان بروز قابلیتهای فردی و شرایط محیطی، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. محیطهای مناسب و مساعد موجب رشد و تحول فرد میشوند و کیفیت زندگی را بهبود میبخشند از اینرو با استفاده از روشهای گوناگون یاددهی و یادگیری میتوان به فراهم کردن محیط غنی و با طراوت آموزشی کمک کرد(آذرنیوشان، 1391).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 02:13:00 ب.ظ ]
|