آموزش رفتار درمانی شناختی و استرس زدایی مبتنی حضور ذهن در خستگی درد، استرس ادراک شده |
1-3- ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش ۶
1-4- هدف پژوهش ۸
1-5- فرضیه های پژوهش ۸
1-۶- تعریف مفاهیم و متغیرهای پژوهش ۸
1-۶-1-تعاریف نظری ۸
1-۶-2-تعاریف عملیاتی ۸
1-۷- متغیرهای پژوهش ۸
فصل دوم: گستره نظری و پیشینه پژوهش
بخش اول: مبانی نظری پژوهش
۲-۱- خستگی درد ۱۲
۲-۲- ملاکهای تشخیصی ۱۳
۲-۳- بروز، شدت و روند خستگی ۱۴
۲-۴- عوامل موثر در خستگی ۱۶
۲-۴-۱- عوامل فیزیولوژیکی ۱۶
۲-۴-۲- بی نظمی سیتوکینها ۱۶
۲-۴-۳- اختلال در محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال ۱۷
۲-۴-۴- تغییرات در آدنوزین تری فسفات ۱۷
۲-۴-۵- فعالیت عصب واگ آوران ۱۸
۲-۴-۶- ژنتیک ۱۸
۲-۴-۷- عوامل روانی ۱۸
۲-۴-۸- افسردگی ۱۸
۲-۴-۹- اضطراب ۱۹
۲-۵- خستگی ذهنی و انگیزهای ۲۰
۲-۶- خستگی شناختی (درماندگی) ۲۰
۲-۷- استرس ۲۲
۲-۸- نظریه های استرس ۲۳
۲-۹- نظریه ساختاری ژن ها در مورد استرس ۲۶
۲-۱۰- نظریه یادگیری- رفتاری استرس ۲۶
۲-۱۱- نظریه شناختی استرس ۲۷
۲-۱۲- منابع استرس ۲۸
۲-۱۲-۱- عوامل محیطی ۲۸
۲-۱۲-۲- عوامل فردی ۲۹
۲-۱۳- پیامدها و آثار استرس ۳۰
۲-۱۴- ذهن آگاهی ۳۱
۲-۱۵- تاریخچه ذهن آگاهی در درمان ۳۲
۲-۱۶- ذهن آگاهی و آسیبشناسی ۳۵
۲-۱۷- ویژگیهای نظری استرس زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی ۴۱
۲-۱۸- مبانی برنامه کاهش استرس بر اساس هشیاری ۴۲
۲-۱۹- آموزش حضورذهن و تغییر حالتهای ذهنی ۴۶
۲-۲۰- دلالتهای بالینی حضورذهن ۴۸
۲-۲۰-۱- افزایش زمان زندگی در لحظه ۴۸
۲-۲۰-۲- افزایش عاطفهی مثبت ۴۸
۲-۲۱- کاهش پاسخ دهی به استرس ۴۹
۲-۲۲- افزایش توان شناختی ۴۹
۲-۲۳- ریشههای حضورذهن ۵۰
۲-۲۴- تفاوت حضورذهن با مراقبهی متعالی ۵۰
۲-۲۵- مکانیسمهای زیر بنایی تاثیرات تمرین حضورذهن ۵۲
۲-۲۵-۱- مکانیسمهای روانشناختی حضورذهن ۵۲
۲-۲۵-۲- توجه کردن به روشی خاص ۵۲
۲-۲۵-۳- توجه کردن روی هدف و در لحظهی حاضر ۵۲
۲-۲۶- توجه کردن بدون قضاوت ۵۳
۲-۲۷- مکانیسمهای زیست عصب شناختی حضورذهن ۵۴
۲-۲۸- مکانیسم برخورد MBCT با الگوهای شناختی افسردهساز ۵۶
۲-۲۸-۱- تمرکززدایی ۵۶
۲-۲۸-۲- حالت انجام دادن به حالت بودن ۵۶
۲-۲۹- محدودیتهای MBCT ۵۸
۲-۳۰- درمان شناختی رفتاری ۵۹
۲-۳۱- پیدایش CBT ۶۰
۲-۳۲- درمان شناختی رفتاری در بیماریهای مزمن ۶۰
۲-۳۳- یک مفهوم جدید از روانشناسی: افکار خودکار ۶۱
۲-۳۴- یک رویکرد بالینی جدید ۶۱
۲-۳۵- افکار خودکار ۶۵
۲-۳۶- خطاهای شناختی ۶۶
۲-۳۷- تفکر همه یا هیچ ۶۷
۲-۳۷- تعمیم مبالغه آمیز ۶۷
۲-۳۸- فیلتر ذهنی ۶۸
۲-۳۹- بی توجهی به امر مثبت ۶۸
۲-۴۰- نتیجه گیری شتابزده ۶۸
۲-۴۱- درشت نمایی ۶۹
یک مطلب دیگر :
۲-۴۲- استدلال احساسی ۶۹
۲-۴۳- بایدها ۶۹
۲-۴۴- برچسب زدن ۷۰
۲-۴۵- شخصی سازی و سرزنش ۷۰
۲-۴۶- ویژگیهای کلی درمان شناختی رفتاری ۷۰
بخش دوم: مبانی تجربی پژوهش
۲-۴۷- پیشینه تجربی پژوهش ۷۱
۲-۴۸- خلاصه و جمع بندی مبانی نظری و پیشینه پژوهش ۷۵
فصل سوم: روششناسی پژوهش
۳-۱- طرح پژوهش ۷۸
۳-۲- جامعهی آماری ۷۹
۳-۲- نمونه و روش نمونه گیری ۷۹
3-۳-1-معیارهای ورود ۷۹
3-۳-2-معیارهای خروج ۷۹
3-۴- ابزارها و مقیاسهای پژوهش ۸۰
۳-۴-۱- مقیاس استرس ادراکشده ۸۰
۳-۴-۲- پرسشنامه عاطفه PANAS ۸۰
۳-۴-۳- مقیاس خستگی درد ۸۰
۳-۵- فرایند درمان ۸۱
۳-۵-۱- آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی ۸۱
۳-۵-۲- آموزش رفتار درمانی شناختی ۸۵
۲-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۸۷
3-۷-ملاحظات اخلاقی ۸۸
فصل چهارم: یافته ها
4-1- فرضیه های پژوهش ۹۰
4-۲- خلاصه ۹۵
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
۵-۱- بحث و نتیجه گیری ۸۸
5-۲- نتیجه گیری کلی ۹۶
5-۳- محدودیتها و موانع پژوهش ۹۷
5-۴-پیشنهادها ۹۸
5-۴-1- پیشنهادی های پژوهشی ۹۸
5-۴-2 – پیشنهادی های کاربردی ۹۸
منابع و مأخذ 1۰۰
الف) منابع فارسی ۱۰۱
ب) منابع انگلیسی ۱۰۲
پیوست ها ۱۳۶
چکیده انگلیسی ۱۳۹
عنوان انگلیسی ۱۴۰
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1. نمونههایی از مقیاسهای چند بعدی اندازهگیری خستگی (به نقل از جاکوبسن، 2004) ۱۴
فهرست اشکال و نمودارها
عنوان صفحه
شکل2-1- اثر عوامل شناختی در شرطی سازی (تاکر-لاد،2000) ۲۶
شکل 2-۲. چرخۀ فکر، احساس، رفتار ۶۲
شکل 2-۳. مثلث شناختی ۶۶
شکل 2-۲. چرخۀ فکر، احساس، رفتار ۶۲
فصل اول:کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه
در حال حاضر، خستگی درد به عنوان یک علامت مهم در ارتباط با سرطان و بیماری های دیگر با درد مزمن و عوارض درمان آن به رسمیت شناخته شده است. (کرامپ[1] و دانییل[2]، 2009) اﻣﺮوزه ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ خستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی بیماران مبتلا به درد مزمن در ﺑﻴﻤﺎران ﺳﺮﻃﺎﻧﻲ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﮔﺮدد (استون[3]، ریچارد[4]، آهرن[5] و هاردی[6]، 2000) و حتی خستگی درد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﺗﺸﺨﻴﺺ در ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ (اوکویاما[7] و همکاران، 2000). در واقع خستگی از شایعترین علائم ناتوان کننده در افراد مبتلا به درد مزمن است. اگر چه گاهی بیماران واژه خستگی را برای بیان احساس خواب آلودگی، افسردگی، ضعف و درماندگی استفاده میکنند، اما به طور کلی خستگی را میتوان به عنوان یک فقدان انرژی فیزیکی یا ذهنی که منجر به افت فعالیتهای فرد میشود، تعریف کرد (برون[8] و کرونک[9]، 2010).
خستگی شکایت افراد مبتلا به درد مزمن همچون افراد با بیماری سرطان و ام اس و یابیماریهای دردناک دیگر است (سرویس[10]، پرینس[11]، ورهاگن[12] و بلیجنبرگ[13]، 2002)، خستگی دارای ابعاد چند مفهومی است که از جنبههای جسمانی، روانشناختی و اجتماعی قابل بررسی است (ون[14]، کانگ[15]، کارپنتر[16]، 2008). یافتهها نشان میدهد ارتباط بین نشانگان خستگی با سایر نشانگان خستگی متفاوت بوده و غیر قابل توضیح است (نیشنبام[17]، ریس[18]، آنگر[19] و لیفارا[20]، 2004)، عوامل عفونی، خلقی و شناختی در نشانگان خستگی دخیل بوده و البته نمرات خلق خواب[21] دارای نشانههای هم پوشانی با انوع دیگر خستگی را دارد.
همچنین استرس و بحرانهای روزمره از جمله تهدیدهای بهداشت جسمانی و روانی است(بنتت و ویلز[22]، 2010). واقعیت این است که تنیدگی در زندگی روزمره امری اجتناب ناپذیر است(بوندس[23]، 2006). افراد مبتلا به درد مزمن همچنین دارای عواطف منفی و همچنین دارای استرس هستند(رینز و همکاران، 2005). اما شدت این واکنش(استرس)، بسته به اینکه یک موقعیت معین را تا چه حد استرس زا ادراک مى کنند، نوسان دارد(کونواوس و دلیز، 2009). تشخیص و درمان بیماریی های مهلک، تجربه ای همراه با استرس و اضطراب است. برای کاهش خستگی و همچنین استرس و عاطفه منفی روش های مداخله ای و درمانی مختلفی وجود داردد که مهمترین آن آموزش رفتار درمانی شناختی و استرس زدایی مبتنی حضور ذهن با توجه به موارد مطرح شده هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش رفتار درمانی شناختی و استرس زدایی مبتنی حضور ذهن در خستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی بیماران مبتلا به درد مزمن می باشد.
۲-۱- بیان مسئله
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 10:33:00 ب.ظ ]
|