<p>1-6-2. تعاریف عملیاتی مفاهیم. 10</p>
<p>فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه­ی تحقیق</p>
<p>2-1. مبانی نظری.. 12</p>
<p>2-1-1.تاریخچه اینترنت در ایران. 12</p>
<p>2-1-2. یادگیری الکترونیکی. 13</p>
<p>2-1-2-1. شیوههای آموزش الکترونیکی. 15</p>
<p>2-1-2-2. انواع تعامل در یادگیری الکترونیکی. 16</p>
<p>2-1-2-3. چالشهای نظام آموزش الکترونیکی. 17</p>
<p>2-1-2-4. رویارویی با چالشها. 20</p>
<p>2-1-3. آموزش مجازی. 23</p>
<p>2-1-4-1. فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. 28</p>
<p>2-1-4-2. فناوری اطلاعات و سواد رایانه ای. 29</p>
<p>2-1-5. مدرسه هوشمند. 31</p>
<p>2-1-5-1. اهداف و مؤلفه های کلیدی مدارس هوشمند. 32</p>
<p>2-1-5-1-1. مدیریت و آموزش ـ یادگیری. 33</p>
<p>2-1-5-1-2. مدیریت و امور اداری. 34</p>
<p>2-1-5-1-3. افراد، مهارتها و مسئولیتها. 35</p>
<p>2-1-5-1-4. فناوری. 35</p>
<p>2-1-5-5. فرآیند. 35</p>
<p>2-1-5-1-6. سیاستها. 36</p>
<p>2-1- 5-2.اهمیت و ضرورت مدارس هوشمند. 36</p>
<p>2-1-5-3. ارکان مدرسه هوشمند:. 37</p>
<p>2-1-5-4. راهبردها و سیاستهای توسعه مدارس هوشمند. 38</p>
<p>2-1-5-5.دسته بندی مدارس هوشمند. 39</p>
<p>2-1-5-6. مشکلات اجرای طرح مدارس هوشمند. 40</p>
<p>2-1-5-7. تجهیزات هوشمندسازی مدارس. 42</p>
<p>2-1-5-8. تفاوت مدارس سنتی و هوشمند. 46</p>
<p>2-2. مدل سوات.. 48</p>
<p>2- 2-1. قواعد حاکم بر مدل سوات و ماتریس تحلیلی آن   49</p>
<p>2-3. تحقیقات انجام شده در ایران و خارج از ایران   49</p>
<p>2-3-1. چکیده تحقیقات داخلی. 49</p>
<p>2-3-2. تحقیقات انجام شده در خارج از ایران. 58</p>
<p>2- 4. خلاصه وجمع­بندی.. 72</p>
<p>فصل سوم:روش تحقیق</p>
<p>3-1. روش پژوهش.. 74</p>
<p>3-2. جامعه آماری.. 74</p>

پایان نامه و مقاله

 

<p>3-3. حجم نمونه و روش نمونه­گیری:   74</p>
<p>3-4. شیوه گردآوری داده‌ها.. 75</p>
<p>3-5. ابزار گرداوری داده‌ها.. 75</p>
<p>3-6. روایی پرسشنامه.. 76</p>
<p>3-7. پایایی پرسشنامه.. 76</p>
<p>3-8. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها   77</p>
<p>فصل چهارم:روش تجزیه وتحلیل داده­ها</p>
<p>مقدمه.. 79</p>
<p>4 – 1 توصیف ویژگی‌های جمعیت شناختی پاسخگویان:   80</p>
<p>4-1-1- توزیع فراوانی معلمان بر حسب جنسیت. 80</p>
<p>4-1-2-  توزیع فراوانی معلمان بر حسب سابقه خدمت   81</p>
<p>4-1-3-  توزیع فراوانی معلمان بر حسب میزان تحصیلات   82</p>
<p>4-1-4- توزیع فراوانی معلمان بر حسب داشتن رایانه در منزل   83</p>
<p>4-1-5- توزیع فراوانی معلمان بر حسب ساعات استفاده از رایانه در کلاس   84</p>
<p>4-1-6- توزیع فراوانی معلمان بر حسب موارد مختلف استفاده از رایانه در مدرسه. 86</p>
<p>4-1-7- توزیع فراوانی رضایت معلمان از سطح سواد رایانه‌ای مسئول تکنولوژی مدرسه. 87</p>
<p>4-1-8- توزیع فراوانی معلمان بر حسب میزان موافقت آنها با هوشمندسازی مدارس ابتدائی. 88</p>
<p>4-2- توصیف متغیرهای پژوهش.. 89</p>
<p>4-2-1- نقاط قوت هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان   89</p>
<p>4-2-2-  فرصتهای هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان   92</p>
<p>4-2-3- نقاط ضعف هوشمندسازی مدار س ازدیدگاه معلمان   96</p>
<p>4-2-4- تهدیدهای هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان   98</p>
<p>4-3- بررسی سؤالهای پژوهش.. 101</p>
<p>4-3-1 بررسی توزیع متغیرهای پژوهش. 101</p>
<p>4-3-2- بررسی سؤالهای پژوهش. 101</p>
<p>4-4. محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی چهار متغیر اصلی پژوهش با توجه به مدل SWOT.. 109</p>
<p>4-4-1- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی نقاط قوت هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 109</p>
<p>4-4-2- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی  فرصت های فرارو در هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 110</p>
<p>4-4-3- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی نقاط ضعف هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 111</p>
<p>4-4-4- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی  تهدیدهای فرارو در هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 113</p>
<p>4-5-5- نقاط قوت هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 114</p>
<p>4-5-6- فرصتهای فرارو در هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 116</p>
<p>4-5-7- نقاط ضعف هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 117</p>
<p>4-5-8- تهدیدهای فرارو در هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 119</p>
<p>4-6.بر اساس مدل سوات، چه استراتژی(راهبردی) را می توان برای هوشمندسازی مدارس، پیشنهاد داد؟   120</p>
<p> </p>
<p> </p>
<p>فصل پنجم:خلاصه ونتیجه­گیری</p>
یک مطلب دیگر :
 
<p>5-1. بحث و نتیجه گیری ازیافته ها   127</p>
<p>5-1-1.ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان. 127</p>
<p>5-1-1-1.جنسیت. 127</p>
<p>5-1-1-2.سابقه خدمت. 127</p>
<p>5-1-1-3.میزان تحصیلات. 127</p>
<p>5-1-1-4.برخورداری ازرایانه درمنزل. 128</p>
<p>5-1-1-5. ساعات استفاده از رایانه درکلاس. 128</p>
<p>5-1-1-6. موارد مختلف استفاده از رایانه در مدرسه. 128</p>
<p>5-1-1-7.رضایت ازسطح سواد رایانه ای مسئول تکنولوژی    129</p>
<p>5-1-1-8.میزان موافقت با هوشمندسازی مدارس… 129</p>
<p>5-1-2.پرسشهای پژوهش.. 129</p>
<p>5-1-2-1. پرسش  اول. 129</p>
<p>5-1-2-2. پرسش  دوم. 131</p>
<p>5-1-2-3.پرسش  سوم. 132</p>
<p>5-1-2-4 .پرسش  چهارم. 133</p>
<p>5-1-2-5.پرسش پنجم. 134</p>
<p>5-1-2-7.پرسش هفتم. 135</p>
<p>5-1-2-8. پرسش هشتم. 135</p>
<p>5-2.راهبردها.. 136</p>
<p>5-4.  نتیجه گیری کلی.. 139</p>
<p>5-5.پیشنهاد پژوهشی.. 140</p>
<p>5-6.پیشنهاد کاربردی.. 141</p>
<p>5-7.محدودیتها.. 142</p>
<p>منابع فارسی.. 143</p>
<p>پیوست شماره 1 (پرسشنامه).. 149</p>
<p>پیوست شماره 2 (پایایی).. 159</p>
<p>2-2. پایایی نقاط قوت.. 162</p>
<p>2-3. پایایی فرصت  ها.. 164</p>
<p>2-4. پایایی نقاط ضعف.. 165</p>
<p>2-5.پایایی  تهدیدها.. 166</p>
<p>مقدمه</p>
<p>نگاهی گذرا به تحولات در عصرهای مختلف نشان می دهد، ارتباط نظام­های آموزشی در هر عصر با دگرگونی های آن عصر مرتبط بوده است. گذشتن از نظام آموزش های مکتب خانه ای در عصر کشاورزی، عبور از آموزش ارتباطات و فردگرایی، بیانگر تغییرات خواسته و ناخواسته در آموزش است چرا که نظام آموزشی هر عصر باید پاسخگوی نیازهای آموزشی آن عصر باشد (محمدی، 1388).</p>
<p>در عصر ما، که عصر انقلاب اطلاعات نامیده می شود، به کارگیری ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات راهکارهای نوینی را در بهبود و توسعه نظام آموزشی ارائه نموده که از نتایج آن استقرار مدارس هوشمند است. با پیدایش مدارس هوشمند در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان و آمریکا از اوایل دهه 1960، فرصت­های جدیدی برای یادگیرندگان محروم از تحصیل فراهم شد تا دانش آموزان مدارس روستایی یا برون شهری بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی معلم و به صورت اینترنتی فرآیند یادگیری را طی کنند.</p>
<p>نخستین مدرسه به صورت هوشمند در مالزی تأسیس شد و در واقع باید مالزی را مبتکر این طرح دانست. تجربه ی راه اندازی و اداره مدارس هوشمند در کشور ما برگرفته از نظام آموزش مالزی، به سال 1382 باز می گردد یعنی هنگامی که اولین دبیرستان غیرانتفاعی هوشمند (شهید آقایی)، در ایران تأسیس شد و در حال حاضر، اجرای طرح در بسیاری از دبیرستان­ها و مدارس ابتدایی شهرهای ایران توسعه یافته است.</p>
<p>با توجه به مطالبی که در قسمت های بعدی تحقیق آورده می شود و به برشماری ضرورت های ایجاد مدارس هوشمند می پردازد. هنوز تردید داشتن عده ای از معلمان و والدین در مؤثر بودن آن و همچنین مشکلاتی که در اجرای این طرح در کشور ما وجود دارد، ضرورت تحقیقات بیشتری را در این زمینه ایجاب می کند تا از تأثیراتی که هوشمندسازی در فرایند آموزش باقی می گذارد آگاه شده و با نگاه واقع بینانه تری به این مدارس نگریسته شود. در این تحقیق به بیان نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمان پرداخته تا زمینه­ای باشد که با دید واقع بینانه تری به این مدارس نگریسته و بتوانیم ضمن شناسایی ضعف­ها، آنها را اصلاح کرده و به تقویت قوت­ها بپردازیم.</p>
<p> </p>
<p>1-2. بیان مسأله</p>
<p>مدرسه هوشمند، سازمانی است آموزشی با موجودیت فیزیکی و حقیقی که در آن دانش آموزان به شکل نوین آموزش خواهند دید (ناصری و مشهدیان، 1390). هدف، ایجاد یک ساختار منطقی و مناسب برای تلقین فناوری اطلاعات و ارتباطات و محتوای دروس به صورت هوشمند است به نحوی که فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت اساسی، مبنای یادگیری قرار می گیرد (شهامت و همکاران، 1371). در تعریف مدارس هوشمند ایران چنین آمده است: مدارس توسعه یافته­ای هستند که برای انتقال مفاهیم سنتی از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک می گیرند. این ابزارها شامل: برنامه­های رایانه ای از جمله نرم افزا­های کاربردی نظیر اسلاید (پاورپوینت)، واژه نگار و صفحات گسترده و امکانات اینترنتی است (زمانی و همکاران، 1384).</p>
<p>یکی از مفاهیم بکار رفته در تعاریف مدارس هوشمند، فناوری اطلاعات می باشد که عبارت است از گردآوری، انتخاب، پردازش، ذخیره سازی و کاربرد اطلاعات در زمینه های مورد نظر و انتقال آنها از طریق کامپیوترهای چند رسانه­ای به طوری که حاصل آن  طراحی، انتخاب مواد آموزشی (دروس) و مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری به صورت شبکه ای از یادگیرند­گان، یاددهندگان، کار­شناسان ، فن­سالاران رایانه می­باشد و نوع فضای آموزشی فناوری اطلاعات، پویا، زمان واقعی و مشارکتی است (ابراهیم زاده، 1385).</p>
<p>هم اکنون محور توسعه آموزش های الکترونیکی در اکثر کشورهای جهان، آموزش های مجازی می باشد. با توجه به حجم گسترده تقاضا برای آموزش از یک سو و ناتوانی نظام کنونی در پاسخگویی به آن و همچنین قابلیت های فراوان روش های نوین آموزش الکترونیکی از سوی دیگر، ایجاد و توسعه سیستم های آموزش الکترونیکی به امری ضروری و مهم بدل گردیده است (میرزایی و شعبانی نیا، 1392).</p>
<p>با توجه به عصر حاضر، که عصر انفجار اطلاعات و به روز بودن دانش است و حجم تقاضا برای آموزش گسترده شده و از طرف دیگر قابلیت های فراوان روش های نوین آموزش الکترونیکی نظرها را از آموزش سنتی به آموزش الکترونیکی کشیده، آموزش الکترونیکی هر چند مزیت های فراوان دارد ولی هنوز ایجاد آن در جامعه ما با کمبودها و مشکلاتی همراه است.</p>
<p>تحقیقات زیادی در حوزه آموزش و یادگیری الکترونیکی و هوشمند سازی مدارس انجام شده است (نقیب زاده، 1384/ ملینکس، 1380/ مهرمحمدی و ذوقی، 1383/ جلالی و حداد،1384/ علیزاده، 1385/ امام جمعه و ملایی نژاد و جزوی، 1386/ نادری و زاهدی، 1389/ نیرومند و بحت آوری، 1390) در پژوهش های خود به برشماری مزایای مدارس هوشمند و ضرورت به کارگیری آن پرداخته اند (اسفیجانی، 1381/ شواخی، 1382/ اسلامی و صدری ارجامی، 1383/ جلالی، 1384/ شهباز و سلیم آبادی، 1385/ جهانبخش و صالحی و کاشانی، 1386/ زمانی و عظیمی و محمودی و همکاران، 1387/ زمانی و همکاران، 1389/ علی نژاد، 1390 و1391/ رضایی­راد و همکاران، 1391) در پژوهش­های خود، ضمن بیان نقاط قوت و فرصت­های مدارس هوشمند از ضعف­ها و کمبود­های این مدارس سخن گفته و به ارائه راهکارهایی برای اصلاح ضعف­ها پرداخته اند همزمان با آن کم وبیش تقاضاهایی از طرف معلمان طرح می شود امابااین وجود تردیدهایی درزمینه گسترش وتوسعه آن نیز از سوی معلمان دراطراف کشور وجودداردبرای معلمان این سؤال پیش می آیدکه آیامدرسه هوشمند باعث تسهیل یادگیری می شود؟ آیا ارتباط اجتماعی دانش اموزان راتقویت می­کند یا تضعیف؟ آیا مهارت­های لازم برای استفاده ازمدارس هوشمند را دارند</p>
<p>ازسوی معلمان این سؤال ایجاد می شود که آیا یادگیری از طریق وسایل الکترونیکی، بهتر صورت خواهد گرفت یا خیر؟.</p>
<p>به طور کلی می­توان گفت استفاده از مدارس هوشمند هنوز جای سؤال و بررسی دارد و علیرغم پژوهشهای انجام شده، پژوهشهای بیشتری را می­ طلبد. حال سؤال اساسی این پژوهش این است: نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان که از نزدیک با این پدیده درگیر هستند؛ چیست؟ آیا آنها با هوشمندسازی مدارس موافقند؟</p>
<p> </p>
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...