ارزیابی پتانسیلهای گردشگری پایدار در شهر کرمانشاه با استفاده از مدلSWOT |
1-12. شرح واژهها و اصطلاحات پژوهش… 10
فصل دوم: مبانی نظری.. 12
2-1. اصطلاحات و واژهها 13
2-2. تاریخچه گردشگری در جهان و ایران.. 14
2-3.تاریخچه گردشگری در ایران.. 15
2-4.کلانشهر و گردشگری.. 16
2-5.مدیریت گردشگری.. 22
2-6.نقش نهادهای محلی(شهرداری و شورای شهر) در توسعه گردشگری.. 24
2-7. انواع گردشگری.. 25
2-9. موانع و چالش های توسعه صنعت گردشگری.. 32
2-10. عناصر تشکیل دهنده جاذبههای گردشگری.. 33
2-11. زیر ساختهای صنعت توریسم. 34
2-12. عوامل مؤثر بر صنعت گردشگری.. 38
2-13. گردشگری پایدار شهری.. 38
2-14. اهداف گردشگری پایدار.. 41
2-15. گردشگری و ملاحظات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی- فرهنگی.. 42
2-16. تعامل گردشگری شهری و بازآفرینی فرهنگی.. 43
2-17. فضاهای شهری.. 43
2-18. روش تحقیق.. 44
2-19. روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 45
2-20. مفهوم شکل گیری تکنیک SWOT. 45
مفاهیم پایه. 45
فصل سوم: معرفی محدوده شهر كرمانشاه 48
3-1. شناخت تاریخچه. 49
3-1. دولت و کانونهای حکومتی و ارتباطشان با کرمانشاه. 51
3-2. بررسی های محیطی.. 52
3-2-1. بررسی ویژگی های جغرافیایی.. 52
3-2-2. موقعیت جغرافیایی شهر و اطراف آن.. 53
3-2-3. کلیات و خصوصیات زمین شناسی منطقه (شهرستان کرمانشاه ):. 53
3-2-3-1. پهنه بندی خطر در سطح ناحیه. 55
3-2-4. بررسی وضعیت اقلیمی منطقه. 57
3-2-5. توپوگرافی جغرافیایی شهر کرمانشاه. 62
ب) دشت ها 64
د) پوشش گیاهی.. 66
از نظر پوشش گیاهی (جنگل و مراتع) نیز این ناحیه به دو بخش قابل تقسیم است:. 66
الف ـ ناحیه شرق و شمال شرقی : شامل شهرستانهای کرمانشاه، كنگاور، صحنه و قسمتهایی از هرسین میباشد. پوشش جنگل در این ناحیه جز در برخی بخش ها وجود ندارد و تحت تأثیر آب و هوای سرد استپی قرار دارد.. 66
3-2-6. خصوصیات جمعیتی و اجتماعی شهر.. 67
3-2-6-1. خصوصیات جمعیتی و ترکیب آن.. 67
3-2-6-2. تعداد جمعیت و روند تحول آن.. 67
3-2-6-3. نسبت جنسی جمعیت در شهر کرمانشاه. 73
3-2-7. مطالعات اقتصادی.. 73
3-2-7-1. ویژگیهای اقتصادی شهر کرمانشاه. 73
3-2-8. مونوگرافی آثار مذهبی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی در شهر کرمانشاه. 74
3-2-8-1. مساجد:. 75
3-2-8-2. حسینیه و تکایا 76
3-2-8-3. مقبرهها 79
3-2-8-4. بافت و خانه های تاریخی :. 80
3-2-8-5. حمامها 82
3-2-8-6. سنگ نگارهها 83
3-2-8-7. بازار کرمانشاه و مرکز شهر.. 84
3-2-8-8. مناظر طبیعی.. 84
3-2-8-9. موزه ها و مراكز فرهنگی دیگر.. 85
4-1. تحلیل SWOT در مقوله گردشگری.. 88
4-1-1. عوامل مؤثر درونی بر گردشگری در شهر کرمانشاه. 89
4-1-2. عوامل مؤثر بیرونی در گردشگری شهر کرمانشاه. 93
4-1-3. رتبه بندی عوامل داخلی و خارجی بر حسب امتیاز وزنی.. 96
4-1-4. تجزیه و تحلیل عوامل استراتژیک…. 102
4-1-5. ترسیم ماتریس عوامل داخلی و خارجی(IE) گردشگری کرمانشاه. 104
4-1-6. راهبردها و راهكارهای توسعه گردشگری در شهر كرمانشاه:. 105
4-1-6-1. راهبردهای تنوع(ST):. 106
4-1-6-2. راهبردهای بازنگری(WO):. 106
4-1-6-3. راهبردهای تدافعی(WT):. 107
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد 110
5-1. فرضیه ها:. 111
5-2. نتیجه گیری.. 112
5-3. پیشنهادها:. 114
منابع. 116
فهرست جداول
جدول شماره(2-1) : راهبردهای چهارگانه بر اساس تحلیلSWOT.. 46
جدول شماره(3-1): میانگین ماهیانه و سالانه دمای هوا در دوره 1385- 1355. 57
جدول شماره(3-2): میانگین دمای حداکثر هوا در دوره 1385- 1355. 58
جدول شماره(3-3): میانگین دمای حداقل هوا در دوره 1385- 1355. 58
جدول شماره(3-4) : میزان بارش ماهیانه و سالیانه در سال 1385. 59
جدول شماره (3-5): میزان رطوبت نسبی هوا در سال 1385. 60
جدول شماره(3-6): میزان تعداد روزهای یخبندان در سال 1385. 61
جدول شماره(3-7): سرعت بادهای غالب در ایستگاه شهر کرمانشاه در سال 1385. 61
جدول شماره (3-8 ) : تیپ خاك و اراضی ناحیه. 62
جدول شماره(3-9): مشخصات کوههای مهم استان کرمانشاه 64
جدول شماره(3-10): مشخصات تعدادی از دشت های استان کرمانشاه 65
جدول شماره (3-11): وضعیت اراضی دشتهای کرمانشاه به تفکیک کیفیت.. 66
جدول شماره(3-12) : آبادیهای ادغام شده در شهر کرمانشاه 68
جدول شماره (3-13) : روند جمعیتی، نرخ رشد و بعد خانوار شهر کرمانشاه طی دوره 1390-1335. 69
جدول شماره(3-14):جمعیت شهر کرمانشاه در سال 1390. 71
جدول شماره(3-15) : جمعیت مناطق ششگانه به تفکیک در سرشماریهای سالهای 1390-1375. 72
جدول شماره(3-16) : نسبت جنسی جمعیت شهر کرمانشاه در سال 1390. 73
جدول شماره(3-17) : توزیع جمعیت شاغل در بخشها و رشته فعالیتهای شغلی در شهر کرمانشاه سال 1385. 74
جدول شماره(4-1): نتایج تجزیه و تحلیل عوامل داخلی(قوتها). 89
جدول شماره(4-2): نتایج تجزیه و تحلیل عوامل داخلی(ضعفها). 91
جدول شماره(4-3): نتایج تجزیه و تحلیل عوامل خارجی(فرصتها). 93
جدول شماره(4-4): نتایج تجزیه و تحلیل عوامل خارجی(تهدیدها). 95
جدول شماره(4-5): رتبهبندی عوامل درونی( نقاط قوت و ضعف). 97
جدول شماره(4-6): رتبه بندی عوامل بیرونی(فرصت ها و تهدیدها). 101
جدول شماره(4-7): ماتریس راهبردها و راهكارهای توسعه گردشگری در شهر كرمانشاه 108
یک مطلب دیگر :
یک مطلب دیگر :
فهرست نمودارها
نمودار شماره(1-1) : تجزیه و تحلیل مدل swot 9
نمودار شماره (2-1) : گونه شناسی گردشگری شهری.. 17
نمودار شماره (2-3): مؤلفه های زیر ساختی صنعت توریسم. 34
نمودار شماره(2-4) : تدابیر سه گانۀ مدیریت و برنامه ریزی گردشگری.. 37
نمودار شماره(2-5) : انواع تور در گردشگری 37
نمودار شماره(2-6) : عوامل اصلی در توسعه گردشگری.. 40
نمودار شماره(2-7): فصل بندی تحقیق.. 44
نمودار شماره(3-1) : میزان بارندگی در استان کرمانشاه طی ماههای مختلف سال. 59
نمودار شماره(2-3) : روند جمعیتی شهر کرمانشاه طی دوره 1390-1335. 69
نمودار شماره(3-3) : بعد خانوار در شهر کرمانشاه طی سالهای 45-90. 70
نمودار شماره(3-4) : روند تحول جمعیت شهر، شهرستان و استان کرمانشاه 70
نمودار شماره(3-5) : جمعیت شهر کرمانشاه در سال 1390 بر اساس آمار شهرداری.. 71
نمودار شماره(3-6): جمعیت مناطق ششگانه به تفکیک در سرشماریهای سالهای 1390-1375. 72
نمودار شماره(3-7): نسبت جنسی جمعیت شهر کرمانشاه در سال1390. 73
نمودار شماره(4-1): ماتریس عوامل داخلی و خارجی(IE) گردشگری در شهر کرمانشاه 105
فهرست شكل ها
شکل شماره(3-1) : موقعیت شهر کرمانشاه در استان.. 53
شکل شماره(3-2): خصوصیات زمین شناسی.. 56
شکل شماره(3-3) : طبقه بندی آب و هوای استان بر اساس روش دمارتن.. 58
شکل شماره (3-4): بارش نرمال سالانه استان کرمانشاه بر اساس آخرین آمار تا سال 1388. 60
شکل شماره (3-5): توپوگرافی استان کرمانشاه 62
چكیده:
امروزه یك اجماع جهانی در این باره وجود دارد كه چنانچه به همة قابلیتهای صنعت گردشگری و به ویژه، گردشگری شهری توجه شود، می تواند به عنوان یكی از راهبردهای توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب گردد. از جمله دلایلی که ضرورت انجام پژوهش حاضر را موجب گردید، وجود جاذبه های گردشگری بسیار با ارزش و متنوع تاریخی و مناظر و چشم اندازهای کم نظیر طبیعی در شهر و استان کرمانشاه است و با هدف شناخت پتانسیلهای گردشگری در شهر کرمانشاه، شناخت عوامل و زمینه های قدرت، ضعف، فرصت و تهدید تأثیرگذار بر صنعت گردشگری در این شهر و دست یافتن به راهبردهای ممکن جهت ارتقای این صنعت تدوین گشته است.
این پژوهش از نظر هدف كاربردی و روش مورد استفاده در آن توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش با استفاده از مدل SWOT ضمن تحلیل نقاط ضعف، قوت و فرصتها و تهدیدها به ارائه استراتژی ها و راهبردهایی در زمینه گردشگری پرداخته شده است. یافته ها حاكی از آن است كه در شهر كرمانشاه 32 نقطه قوت در مقابل 29 نقطه ضعف و 25 فرصت در مقابل 20 تهدید وجود دارد. از جمله مهم ترین نقاط قوت می توان به وجود جاذبه های غنی تاریخی و فرهنگی، موقعیت استراتژیك با كشور عراق و … با امتیاز وزنی 0.08 به عنوان برجسته ترین نقاط قوت و ضعف مدیریت وعدم توجه كافی مسئولین به اقتصاد گردشگری، ضعف تبلیغات، نامناسب بودن امكانات و زیر ساختهای كالبدی و رفاهی و … با امتیاز وزنی 0.04 به عنوان مهم ترین نقاط ضعف، اشتغالزایی و حصول درآمد برای شهر، قابلیت تبدیل شدن به مركزیت پزشكی غرب كشور، ترجیح دادن كشورهای مسلمان به گردشگری در این كشورها و … با امتیاز وزنی0.12 به عنوان فرصت های مهم و تبلیغات منفی علیه كشور، تهدیدهای زیست محیطی برای آثار تاریخی، جذابیت های بهتر رقبای خارجی و … با امتیاز وزنی 0.06 مهم ترین تهدیدها برشمرده شده اند.
واژگان كلیدی: گردشگری پایدار، مدل SWOT، شهر كرمانشاه
فصل اول: كلیات تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 03:15:00 ب.ظ ]
|