<p>مقدمه…………………………………… 13</p>
<p>مفهوم برنامه درسی ……………………….. 13</p>
<p>سطوح برنامه درسی ………………………… 15</p>
<p>اهداف برنامه درسی ……………………….. 16</p>
<p>منابع تعیین هدفها ……………………….. 17</p>
<p>محتوا ………………………………….. 19</p>
<p>انتخاب محتوا ……………………………. 20</p>
<p>راهبردهای یاددهی یادگیری …………………. 20</p>
<p>طبقه بندی روشهای تدریس …………………… 21</p>
<p>ارزشیابی در برنامه ریزی درسی و آموزشی ……… 22</p>
<p>اصول ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ………………. 22</p>
<p>انواع ارزشیابی در برنامه درسی دوره پیش دبستان.. 23</p>
<p>آموزش و پرورش دوره پیش دبستان …………….. 24</p>
<p>ویژگی نوآموزان دوره پیش دبستان…………….. 25</p>
<p>هدفهای آموزشی در دوران اولیه کودکی…………. 32</p>
<p>اجتماعی شدن……………………………… 32</p>
<p>دستیابی به ارزشها………………………… 33</p>
<p>کسب صلاحیت فکری…………………………… 34</p>
<p>یادگیری نظامهای زبانی…………………….. 35</p>
<p>یادگیری راههای بیان خود…………………… 35</p>
<p>زیبایی شناسی…………………………….. 36</p>
<p>یادگیری مهارتهای جسمانی…………………… 36</p>
<p>کسب خودمختاری شخصی……………………….. 36</p>
<p>برنامه درسی مراکز پیش دبستانی……………… 37</p>
<p>جهت گیری هدفها در دوره پیش دبستانی…………. 39</p>
<p>اهداف آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی……….. 40</p>
<p>محتوای برنامه درسی دوره پیش دبستانی ……….. 41</p>
<p>محتوای علوم طبیعی و اکتشاف در برنامه درسی…… 41</p>
<p>محتوای ریاضیات و حل مسأله…………………. 41</p>
<p>محتوای دینی و قرآنی………………………. 42</p>
<p>سوادآموزی و زبان آموزی با محوریت کاربرد…….. 42</p>
<p>هنر و خلاقیت با محوریت آفرینندگی……………. 42</p>

پایان نامه و مقاله

 

<p>اصل مهم در سازماندهی روش تدریس در دوره پیش دبستانی  42</p>
<p>اهمیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستان………… 43</p>
<p>تعلیم و تربیت دوره پیش از دبستان از نظر دانشمندان بزرگ مغرب زمین 45</p>
<p>تفاوت کودکان در سنین پیش دبستان……………. 49</p>
<p>شخصیت…………………………………… 51</p>
<p>رشد اجتماعی کودک…………………………. 53</p>
<p>رشد عاطفی کودک…………………………… 55</p>
<p>رشد اخلاقی کودک ………………………….. 56</p>
<p>رشد معنوی کودک ………………………….. 57</p>
<p>رشد عقلانی کودک ………………………….. 58</p>
<p>نقش مهم بازی به عنوان محور اصلی برنامه درسی دوره پیش دبستانی 58</p>
<p>پیشینه خارجی…………………………….. 60</p>
<p>پیشینه داخلی…………………………….. 62</p>
<p>نتیجه‌گیری……………………………….. 67</p>
<p> </p>
<p>فصل سوم: روش شناسی</p>
<p>مقدمه…………………………………… 69</p>
<p>جامعه آماری …………………………….. 69</p>
<p>حجم نمونه و روش نمونه گیری………………… 69</p>
<p>نوع پژوهش……………………………….. 69</p>
یک مطلب دیگر :
 
<p>ابزار پژوهش……………………………… 69</p>
<p>روش تعیین پایایی و روایی ابزار پژوهش……….. 70</p>
<p>روش گردآوری اطلاعات……………………….. 70</p>
<p>روشهای آماری تحلیل داده ها ……………….. 70</p>
<p>فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش</p>
<p>مقدمه ………………………………….. 73</p>
<p>سؤال 1 پژوهش…………………………….. 89</p>
<p>سؤال 2 پژوهش…………………………….. 91</p>
<p>سؤال 3 پژوهش…………………………….. 92</p>
<p>سؤال 4 پژوهش…………………………….. 93</p>
<p>سؤال 5 پژوهش…………………………….. 94</p>
<p>رتبه بندی تأثیر برنامه درسی در انواع رشد …… 96</p>
<p> </p>
<p>فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری</p>
<p>مقدمه…………………………………… 98</p>
<p>سؤال اول پژوهش…………………………… 98</p>
<p>سؤال دوم پژوهش…………………………… 99</p>
<p>سؤال سوم پژوهش…………………………… 100</p>
<p>سؤال چهارم پژوهش…………………………. 101</p>
<p>سؤال پنجم پژوهش………………………….. 102</p>
<p>نتیجه گیری کلی…………………………… 103</p>
<p>محدودیتهای پژوهش…………………………. 104</p>
<p>پیشنهادهای کاربردی ………………………. 105</p>
<p>پیشنهادهای پژوهشی………………………… 106</p>
<p>منابع…………………………………… 107</p>
<p>پیوست…………………………………… 112</p>
<p>مقدمه</p>
<p>نظام آموزش و پرورش از مهمترین سازمانهای پیچیده و اجتماعی هر کشور است که نقش بسزایی در رشد و پیشرفت جوامع ایفا می کند ثمربخشی این نظام از یکسو تبدیل کردن انسان‌های مستعد به انسانهای سالم و بالنده متعادل و رشد یافته است و از سویی تأمین کننده نیروی انسانی مناسب برای بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. لازمه تحقق این اهداف در اجتماع ارائه تعلیم و تربیت صحیح و اصولی و برنامه ریزی دقیق برای آن است از این رو توجه به ضرورت آموزش و پرورش صحیح کودکان به عنوان آینده سازان جامعه امری بدیهی به نظر می رسد (صفوی، 1390).</p>
<p>آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان اولین مرحله از آموزش و پرورش رسمی بستر مناسبی را برای رشد و شکوفایی شخصیت کودکان فراهم می‌آورند (ندیمی، 1387). از آنجایی که پایه های نخستین رشد شخصیت در سالهای اولیه زندگی کودک نهاده می شود شناخت ویژگی ها و نیازهای زیستی ذهنی، عاطفی، اجتماعی کودک توسط والدین و مربی و انتخاب بهترین روشها در جهت حُسن تأمین نیازها از مهمترین عوامل تکوین شخصیت کودک در این سنین به حساب آمده که توجه به آن امری مهم و ضروری می باشد.</p>
<p>رشد و تکامل کودکان در این دوره زمینه ساز موفقیت و پیشرفت آنان در مقاطع تحصیلی بالاتر زندگی می گردد و متعاقباً توسعه جامعه نیز نیازمند انسانهای رشد یافته و ماهر است در این میان توجه مسؤلان آموزش و پرورش به مراکز پیش دبستانی و رشد و شکوفایی شخصیت همه جانبه کودکان در این مقطع یک امر ضروری و مهم تلقی شده چرا که بی توجهی به مسائل و مشکلات دوره پیش دبستانی و عدم برنامه ریزی مفید و مؤثر با علایق و نیازهای کودکان در این سن اثرات مخربی را بر سلامت و شخصیت کودکان بر جای خواهد گذاشت.</p>
<p> </p>
<p>بیان مسأله:</p>
<p>آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت، توسعه و تعالی هر کشوری محسوب می شود. کودکان هر جامعه ای به عنوان آینده سازان، سرمایه های بالقوه ای هستند که در سایه تحصیل علم و دانش، پژوهش و شکوفایی استعدادها رشد صحیح و متعادل شخصیت هم خود و هم جامعه را در مسیر رشد و پیشرفت قرار خواهند داد و نظام آموزش و پرورش در تمامی مقاطع سنی و تحصیلی می تواند با برنامه ریزی صحیح و اصولی زمینه های تحقق چنین اهدافی را فراهم می‌آورد (ندیمی، 1378).</p>
<p>انسانها موجوداتی تک بعدی نبوده بلکه دارای ابعاد مختلف جسمانی، شناختی، عاطفی، اجتماعی می باشند و رشد و تکامل واقعی زمانی محقق خواهد شد که به تمامی ابعاد شخصیت انسان به طور هماهنگ توجه شود. درواقع پرورش که در حوزه آموزش و پرورش از جایگاه مهمتری برخوردار است، هدف آن هدایت رشد جسمانی و روانی یا به طور کلی هدایت رشد همه جانبه شخصیت پرورش یابندگان در جهت کسب و درک معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا کردن استعدادهای آنان است (سیف، 1385).</p>
<p>برنامه های درسی در جریان آموزش و پرورش با توجه به ابعاد گوناگون رشد شخصیت در راستای دستیابی به اهداف آموزش و پرورش طراحی می‌گردد. این در حالی است که تمامی صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت بر این مسأله توافق دارند که سال های نخستین کودکی بهترین زمان برای پایه ریزی شخصیت مستحکم و اصولی است. لذا اهداف تعلیم و تربیت در این دوره باید پرورش کامل ابعاد شخصیتی یعنی قوای بدنی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی بوده باشد. فقط در سایه بهره مندی از چنین رشد متعادلی است که بستر کامل و متعالی وجود فراهم می شود (افروز، 1378).</p>
<p>بنابراین محیط های یادگیری باید به گونه ای طراحی شود که موجب توقف یا سکون فرد در یک مرحله خاصی نگردد، طرفداران نظریه برنامه درسی رشد گرا به تلفیق و اینکه رشد شناختی، اخلاقی، شخصیتی رابطه‌ای متقابل با یکدیگر دارند و اینکه یک بعد (مثلاً بعد شناختی) نباید موجب حذف ابعاد دیگر شود، توجه ویژه ای دارند (میلر، 1386).</p>
<p>پرورش عادات مفید در کودک به منظور تندرستی، پرورش رفتار اجتماعی مطلوب و تشویق کودکان به شرکت در گروهها و دسته های بازی، پرورش عواطف کودک کمک به بروز استعدادهای فطری کودکان، ایجاد حس اعتماد به نفس و امنیت خاطر در کودکان، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودکان، پرورش حس زیباشناسی در کودکان از اهداف مهم و ویژه این دوره می باشد (شکوهی، 1378).</p>
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...