بررسی تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر روند درآمدهای مالیاتی دولت |
2-9-3- سایر معافیت ها 25
2-10- انواع مالیات بر ارزش افزوده 25
2-10-1- مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی 26
2-10-2- مالیات بر ارزش افزوده نوع مصرفی 26
2-10-3- مالیات بر ارزش افزوده نوع درآمدی 26
2-10-4- مقایسه سه نوع مالیات بر ارزش افزوده 27
2-11- روشهای اعمال مالیات بر ارزش افزوده 27
2-12- هدف و اهمیت مالیات بر ارزش افزوده 29
2-13- مزایای طرح مالیات بر ارزش افزوده 29
2-14- ویژگیهای مالیات بر ارزش افزوده 33
2-14-1- خنثی بودن 33
2-14-2- کارایی بالا 33
2-14-3- منبع درآمدی باثبات وانعطاف پذیربرای دولت 33
2-14-4- پایه مالیاتی گسترده 34
2-14-5- کنترل متقابل مؤدیان و کاهش انگیزه فرار مالیاتی 34
2-14-6- تشویق صادرات غیرنفتی 35
2-14-7- کاهش نارساییهای موجود و کمک به اصلاح نظام مالیاتی 35
2-14-8- تسریعکننده رشد اقتصادی 35
2-14-9- تسهیل ورود به پیمان های منطقهای 36
2-15- خصوصیات مالیات بر ارزش افزوده در رسیدن به اهداف 36
2-15-1- رعایت عدالت مالیاتی 36
2-15-2- سهل الوصول بودن 36
2-15-3- معین بودن 36
2-15-4- پایین بودن هزینه وصول 37
2-15-5- ضمانت اجرایی 37
2-16- اصول یک نظام مالیاتی کارآمد 37
2-17- مشکلات نظام مالیاتی کنونی 37
2-18- ضرورت اصلاح نظام مالیاتی 38
2-19- آثار اقتصادى مالیات بر ارزش افزوده 39
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-19-1- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر سطح عمومی قیمتها 40
2-19-2- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده و تورم 44
2-19-3- تجربه سایر کشورها و ایران در مورد اثرات تورمی مالیات بر ارزش افزوده 44
2-19-3-1- سایر کشورها 44
2-19-3-2- در ایران 45
2-19-4- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر تراز تجاری 45
2-19-5- تأثیر مالیات برارزش افزوده درتشویق سرمایه گذاری 47
2-19-6- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر خنثی بودن از لحاظ آثار اقتصادی 48
2-19-7- تأثیر مالیات برارزش افزوده بر کارایی اقتصادی 49
2-19-8- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر سرمایه گذاری 49
2-19-9- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف و پس انداز 49
2-19-10- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر تراز پرداختها 50
2-19-11- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر رشد اقتصادی 50
2-20- موانع و معایب اجرایی مالیات بر ارزش افزوده 51
2-20-1- خاصیت تنازلی مالیات بر ارزش افزوده 51
2-20-2- اثر مالیات بر ارزش افزوده در افزایش سطح قیمتها 53
2-20-3- اشکالات اجرایی مالیات بر ارزش افزوده 53
2-20-3-1- نحوه برخورد با خرده فروشان (مشاغل جزء) 54
2-20-3-2- چگونگی برخورد در خصوص مواد غذایی کشاورزی 54
2-20-3-3- نحوه عمل در مورد کالاهای سرمایهای 54
2-20-3-4- مشکلات وصول مالیات از خدمات (نظیر بانک ها و بیمه) 54
2-20-4- شفاف نبودن اجرا 54
2-20-5- مشکلات نظام بانکی 55
2-20-6- فرار مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده 55
2-20-6-1- تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی 57
2-20-6-2- زمینه های پیدایش فرار مالیاتی 58
2-20-6-3- اندازه گیری فرار مالیاتی در ایران 60
2-21- مالیات بر ارزش افزوده به نفع کیست؟ 60
2-22- مالیات بر ارزش افزوده به ضرر کیست؟ 61
یک مطلب دیگر :
2-23- چالش طراحی 61
2-24- توانایی نظام فعلی مالیاتی در شناسایی پایههای مالیاتی 64
2-25- دلایل معرفی و نقش مالیات بر ارزش افزوده در درآمدهای مالیاتی 65
2-26- جایگاه مالیات بر ارزش افزوده در درآمدهای مالیاتی دولت 66
2-27- پیشینه تحقیق 69
2-27-1- پیشینه داخلی 69
2-27-2- پیشینه خارجی 75
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه 79
3-2- داده ها و متغیرها 79
3-3- آزمون ریشه واحد 79
3-3-1- آزمون دیکی- فولر تعمیم یافته 80
3-4- الگوهای تحقیق 81
3-4-1- معرفی مدل 81
3-4-1-1- رگرسیون آستانهای 81
3-4-2- رژیم های تعیین شده بوسیله متغیر های قابل مشاهده 83
3-4-3- شناسایی مرتبه های تاخیری 89
3-4-4- ساکن و ایستا 90
3-4-5- رژیم های چندگانه 91
3-4-6- تخمین مدلهای STAR 93
3-4-7- مقادیر ابتدایی 94
3-4-8- آزمون غیر خطی بودن تغییر رژیم 94
3-4-9- آزمون مدل SETAR 95
3-5- آزمونهای تشخیصی برای مدلهای SETAR , STAR 96
3-5-1- آزمون غیر خطی باقیمانده 96
3-5-2- ارزیابی پیش بینی ها 98
3-5-3- غیر خطی متداول 99
3-5-4- فاصله اطمینان برای آستانه 99
3-5-5- مزیت روش خودرگرسیون آستانهای (SETAR) 100
3-6- خلاصه فصل 101
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 103
4-2- بررسی روند مالیات ارزش افزوده و درآمدهای مالیاتی 103
4-3- بررسی روند نرخ رشد مالیات بر ارزش افزوده 104
4-4- آزمون ریشه واحد 105
4-5- انتخاب وقفه بهینه مدل SETAR (m=2) 106
4-6- برآورد مدل بهینهSETAR(k) 106
4-7- بررسی توابع خودهمبستگی(ACF) و خودهمبستگی جزئی(PACF) حاصل ازبرآوردمدل 109
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه 112
5-2- مروری بر خطوط کلی تحقیق 112
5-3- فرضیات 113
5-3-1- آزمون فرضیه اول 114
5-3-2- آزمون فرضیه دوم 114
5-4- نتیجه گیری 114
5-5- پیشنهادها 115
5-5-1- پیشنهادهای سیاستی 115
5-5-2- پیشنهادهای پژوهشی 115
منابع 116
چکیده انگلیسی 121
چکیده
مالیاتها بهترین ابزار برای تأمین درآمدهای عمومی، بارتوزیع ثروت و درآمد، ایجاد انضباط مالی و مدیریت اقتصادی است .مالیات برارزش افزوده نسبت به سایر مالیاتهای مرسوم یک مالیات جدید است، گسترش این سیستم یکی از بهترین توسعههای مالیاتی به شمار میرود که برای رفع یا کاهش اختلال و نارساییهای مالیات سنتی و همچنین افزایش درآمد دولت شکل میگیرد. تغییر و تحول در اقتصاد کشور و در نتیجه تغییر در نحوه تولید و توزیع ثروت و درآمد، مستلزم بازنگری و تجدید در مالیات برارزش افزوده است. رهایی از درآمدهای پر نوسان و غیر قابل اطمینان حاصل از فروش نفت خام و تامین مالی بودجه دولت از طریق درآمدهای مالیاتی یکی از اهداف کلیدی نظام مالیاتی کشور می باشد. در این تحقیق با استفاده از روش خودرگرسیون آستانهای برای دادههای ماهیانه استان یزد در سالهای 1384تا 1392 بررسی تأثیر مالیات برارزش افزوده در روند درآمدهای مالیاتی دولت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بر افزایش درآمد مالیاتی استان یزد تاثیر مثبت و معنی دار دارد و همچنین موفقیت نسبی سیاست مالیات برارزش افزوده در افزایش مجموع درآمدهای مالیاتی استان یزد دیده شده است.
کلمات کلیدی: مالیات، مالیات برارزش افزوده، روش خودرگرسیون آستانهای.
1-1- مقدمه
مولا علی (ع) درنامه 53 به کارگزاران خود در مورد ماالیات می فرماید: مالیات و بیت المال رابه گونه ای وارسی کن که صلاح مالیات دهندگان باشد. زیرا بهبودی مالیات ومالیات دهندگان عامل اصلاح امور دیگر اقشار جامعه می باشد و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود، کار دیگران نیز سامان نخواهدگرفت. زیراهمه مردم نان خور مالیات و مالیات دهندگانند. باید تلاش تودرآبادانی زمین بیشترازجمع آوری خراج باشدکه خراج جزباآبادانی فراهم نمی گردد،وآن کس که بخواهدخراج رابدون آبادانی مزارع بدست آوردشهرهاراخراب وبندگان خدارانابودوحکومتش جزاندک مدتی تداوم نیاورد.پس اگرمردم شکایت کردندازسنگینی مالیات یاآفت زدگی یاخشک شدن آب چشمه ها یاکمی باران یاخراب شدن زمین درسیلابها یاخشکسالی،درگرفتن مالیات به میزانی تخفیف ده تاامورشان سامان گیرد.وهرگزتخفیف دادن در خراج تورانگران نسازد، زیرا آن اندوختهای است که در آبادانی شهرهای تو و آراستن ولایت تو نقش داردورعیت تو را، می ستایند و تو از گسترش عدالت میان مردم خشنودخواهی شدوبه افزایش قوت آنان تکیه خواهی کرد، بدانچه در نزدشان اندوختی وبه آنان بخشیدی وباگسترش عدالت دربین مردم.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 05:50:00 ب.ظ ]
|