متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی معدن

 

با عنوان :پارامترهای فنی به منظور بالا بردن بازده چاه نفت

 

در ادامه مطلب می توانید صفحات ابتدایی این پایان نامه را بخوانید

 

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

 

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشكده تحصیلات تكمیلی
پایاننامه برای دریافت درجه كارشناسی ارشد “.M.Sc”
مهندسی معدن- استخراج
عنوان:
مطالعه پارامترهای فنی موثر به منظور بالا بردن بازده حفاری چاه نفت،
با مطالعه موردی در میدان نفتی سراجه قم

 

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما، استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چكیده:
بخش عمدهای از هزینه های مربوط به توسعه میادین نفتی در قسمت تحتالارضی به حفاری مرتبط میباشد،
بالا بردن بازدهی حفاری به معنای دستیابی به اهداف مورد نظر در مدت زمان كمتر و با هزینه پایینتر
امروزه مورد توجه تمامی مهندسین و دست اندركاران حفاری قرار گرفته است.چرا كه زمان و هزینه حفاری
یك عامل تعیین كننده در بازگشت سرمایه در پروژههای نفت و گاز است.
جهت نیل به بازدهی بیشینه روشها و مدلهایی ارائه شده اند كه به آن بهینه سازی حفاری اطلاق میشود.
در همین راستا دو شاخص اصلی هزینه و مدت زمان حفاری را میتوان برشمرد،اگرچه هزینه حفاری
شاخصی مهمتر بحساب میآید اما با توجه به عدم قطعیت و پیچیدگی بالای محاسبات هزینه حفاری،در

یک مطلب دیگر :

بیشتر موارد شاخص طول مدت زمان حفاری را مناسبترین شاخص كنترل و بهینهسازی عملیات مدنظر
قرار میدهند.
بنابراین به منظور كاهش مدت زمان حفاری،عوامل فنی و مهندسی تاثیرگذار در نرخ نفوذ مانند خصوصیات
گل حفاری،هیدرولیك،وزن روی مته،دور مته،عمر مته و سایر موارد مورد مطالعه قرار گرفت.
در این تحقیق به بررسی 5حلقه چاه در میدان سراجه پرداخته شد و پس از پردازش اطلاعات،در ابتدا
هیدرولیك بهینه با روابط ریاضی و برنامه كامپیوتری با احتساب حداكثر قدرت قابل دسترسی در مته،
بمنظور تمیزكاری مناسب در ته چاه محاسبه شد كه در میزاننفوذ موثر است.
در ادامه به منظور بالا بردن بازدهی حفاری در میدان سراجه فرآیند با استفاده از نتایج حاصل از هیدرولیك
بهینه با روشهایی به صورت تجربی، مقایس های و محاسباتی در 3 مرحله صورت گرفت و پس از آن نتایج این

پایان نامه و مقاله

 

مراحل مورد مقایسه قرار گرفتند تا در نهایت با استفاده از نتایج اولیه و مقایسهای،چاه نهایی با نرخ نفوذ
بالاتر و هزینه كمتر نسبت به حفاریهای انجام شده طراحی شد.
مقدمه:
نفت و گاز طبیعی حداقل تا یكصد سال آینده به عنوان عمده ترین منابع انرژی در جهان باقی خواهند ماند.
در ایران به عنوان كشوری كه بیش از 10% كل مخازن نفت و 13% كل مخازن گاز جهان را داراست، صنایع
نفت و گاز و صنایع وابسته به آنها در درجه اول اهمیت قرار دارند.
از آنجاییكه بخش عمدهای از هزینههای مربوط به توسعه میادین نفتی در قسمت تحت الارضی مرتبط به
حفاری می باشد،بالا بردن بازدهی حفاری به معنای دستیابی به همان اهداف از پیش تعیین شده البته در
مدت زمان كمتر و هزینه پایینتر امروزه مورد توجه تمامی مهندسین و دست اندركاران حفاری قرار گرفته
است،چرا كه زمان و هزینه حفاری یك عامل تعیین كننده در بازگشت سرمایه در پروژههای نفت و گاز است.
جهت نیل به این هدف روشها و مدلهایی ارائه شدهاند كه به آن بهینهسازی حفاری اطلاق میشود و در
تعریف دقیقتر، بررسی و پردازش اثرات متقابل پارامترهای مختلف حفاری طی یك مدلسازی ریاضی برای
نیل به بازدهی بیشینه، بهینهسازی حفاری نامیده میشود و امروزه تقریباً در تمامی كشورهای نفتخیز
مرسوم شده است.
با توجه به اهمیت بحث حفاری و هزینه های آن، بمنظور بالابردن بازدهی حفاری مدلها و روشهایی ارائه
شدهاندكه امروزه از تركیب آنها نتایج قابل قبولی در افزایش میزان نفوذ و كاهش هزینه حاصل شده است.
در همین راستا دو شاخص اصلی هزینه و زمان حفاری را میتوان برشمرد كه اگرچه هزینه حفاری شاخصی
مهمتر و قابل توجهتر است اما با توجه به پیچیدگی بسیار بالای محاسبات و عدم قطعیت و نیاز به اطلاعات
كامل، دقیق و شفاف از هزینههای انجام شده در بیشتر موارد شاخص طول مدت حفاری را مناسبترین
شاخص عملكرد عملیات حفاری برای كنترل و بهینهسازی عملیات مدنظر قرار میدهند.
بنابراین به منظور كاهش مدت زمان حفاری و بالا بردن نرخ نفوذ ابتدا باید به مطالعه و شناخت عوامل فنی
و مهندسی تاثیرگذار در میزان نفوذ مانند خصوصیات گل حفاری،هیدرولیك،وزن روی مته،دور مته،عمرمته
و سایر پارامترها پرداخت،كه بطوركلی میتوان به دو گروه عمده شامل پارامترهای تغییرپذیر و پارامترهای

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...