رفتارهای پرخطر رانندگی، درک خطر و نگرش در رانندگان مبتدی و باتجربه و بررسی اثربخشی آموزش ... |
وضعیت اجتماعی، اقتصادی و موقعیت در مصدومین حوادث ترافیکی: 10
عوارض اقتصادی و اجتماعی ناشی از حوادث ترافیکی:.. 10
عوارض بهداشتی و درمانی ناشی از حوادث ترافیکی.. 11
عوارض اجتماعی و روانی ناشی از حوادث ترافیکی.. 11
پیش بینی مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی.. 12
مقایسه مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی بین ایران با جهان 12
مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی در ایران.. 13
عوامل مؤثر بر بروز تصادفات ترافیکی.. 13
نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات.. 13
عوامل مؤثر در بروز رفتارهای پرخطر ترافیکی.. 15
متغیرهای جمعیت شناسی.. 15
جنسیت.. 15
سن.. 15
تجربه رانندگی.. 16
ویژگی های شخصیتی.. 17
تنیدگی (استرس).. 17
هیجان خواهی.. 17
تکانشگری.. 18
نابهنجاری.. 18
مکان کنترل.. 19
کنش های اجرایی.. 19
تبیین های نظری برای رفتار خطرناک هنگام رانندگی.. 21
جبران ریسک و نظریهی تعادل حیاتی خطر وایلد.. 21
چگونه مردم می توانند درباره خطرات بخوبی قضاوت کنند؟.. 21
رانندگان بازخورد کمتری درباره خطرات رانندگی دریافت می کنند. 22
ادراک دقیق خطر از نظر روانشناختی، غیر ممکن است… 22
تصمیم گیری انسان، غیرمنطقی و مستعد سوگیری است… 22
اکثر رانندگان، توانایی خود را بیش تر برآورد می کنند.. 23
چرا رانندگان پرخطر، جبران ریسک را نشان نمی دهند؟.. 24
نتایجی درباره نظریه ی RHT وایلد.. 25
کارکردهای سودمندی سرعت منحرف شده.. 26
نظریه ی ریسک- صفر سامالا.. 26
تفاوت های فردی و رانندگی پرخطر.. 27
تفاوت های فردی در مهارت.. 27
انواع متفاوت خطرپذیری.. 27
متغیرهای شخصیتی و ریسک پذیری.. 28
هیجان جویی.. 28
خشم و پرخاشگری در رانندگی.. 29
منبع کنترل.. 31
نتیجه گیری نقش عوامل شخصیتی در حوادث.. 32
یک مدل تعاملی از رفتار خطرناک.. 32
نتایجی درباره نظریه سامالا.. 32
سبک زندگی و رفتار رانندگی.. 33
سایر نظریهها.. 34
نظریه نیازها.. 34
دیدگاه کنش اجتماعی.. 34
دیدگاه کنترل اجتماعی.. 34
تئوری رفتار برنامه ریزی شده و تئوری عمل منطقی در تحقیقات علوم بهداشتی: 35
زمینه های تاریخی و نظری تئوری رفتار برنامه ریزی شده:.. 35
اساس تئوریک رفتار برنامهریزی شده:.. 36
تئوری انتظار-ارزش.. 36
یک مطلب دیگر :
تئوری عمل منطقی یا استدلالی.. 38
تئوری رفتار برنامه ریزی شده:.. 38
محدودیتهای تئوری عمل منطقی، رفتار برنامهریزی شده: این محدودیتها عبارتند از:.. 39
اجزای تئوری رفتار برنامهریزی شده توسعه یافته.. 39
گرایش و نگرش نسبت به رفتار(Attitude):.. 39
هنجارهای انتزاعی یا فشارهای اجتماعی(Subjective Norms):.. 40
کنترل رفتارهای درک شده:.. 41
قصد رفتاری:.. 42
رفتار:.. 43
درک رفتاری دیگران:.. 44
باورهای ویژه در باب سلامت.. 44
آموزش در حوزههای مختلف رفتار رانندگی.. 46
تاثیر کیفر محرومیت از رانندگی بر پیشگیری از جرایم رانندگی.. 47
یافتههای پژوهشی در خصوص موضوع.. 50
یافته های موجود در ایران:.. 50
یافته های موجود در خارج از ایران:.. 55
جمع بندی.. 57
فصل سوم: روش پژوهش.. 60
طرح پژوهش.. 60
جامعه و نمونه آماری، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه.. 60
ابزارهای پژوهش.. 61
پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر (MDBQ).. 61
پرسشنامه نگرش نسبت به رعایت/ عدم رعایت سرعت و سبقت در رانندگی 62
پرسشنامه درک خطرات ترافیکی.. 63
روش اجرای پژوهش.. 63
برنامه آموزش:.. 64
روش تجزیه و تحلیل دادها.. 66
فصل چهارم: یافتههای پژوهش.. 67
مقدمه.. 67
بررسی توصیفی مطالعه اول.. 67
مشخصات جمعیت شناختی شرکت کنندگان.. 67
بررسی توصیفی مطالعه دوم:.. 73
بررسی استنباطی فرضیه ها.. 74
بررسی مفروضه های تحلیل کوواریانس.. 74
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 79
نتیجه گیری.. 86
محدودیتهای پژوهش.. 88
پیشنهادات.. 89
منــابع.. 90
منابع فارسی.. 90
منابع لاتین.. 92
پیوستها.. 105
چکیده
عوامل بروز تصادفات ترافیکی به سه دسته عوامل محیطی، عوامل فنی و عوامل انسانی تقسیم میشوند. پژوهشهای روانشناسی عموماً بر عوامل انسانی به عنوان عامل اصلی در شکل گیری تصادفات رانندگی متمرکز می شوند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه رفتارهای پرخطر رانندگی، درک خطرات ترافیکی و نگرش نسبت به رعایت سرعت و سبقت مجاز بر اساس الگوی نظریه رفتار برنامه دار در رانندگان مبتدی و باتجربه و بررسی اثربخشی آموزش بر درک خطر، نگرش و رفتارهای پرخطر مبتدیان بود. مطالعه در هدف اول توصیفی از نوع علّی ـ مقایسهای و در هدف دوم شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش حاضر 100 نفر از دانشجویان و کارمندان دانشگاه فردوسی برای مطالعه اول بودند. از میان راننده های مبتدی 20 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل برای مطالعه دوم قرار داده شدند. رفتارهای پرخطر رانندگی با استفاده از پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر و درک خطرات ترافیکی با استفاده از پرسشنامه درک خطرات ترافیکی راندوم مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش نگرش نسبت به رعایت سرعت و سبقت مجاز در رانندگی از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس الگوی نظریه رفتار برنامه دار که مولفه های نگرش، قصد، کنترل رفتاری ادراک شده، هنجارهای ذهنی، توصیفی و اخلاقی را مورد اندازه گیری قرار می داد، استفاده شد. همچنین یک برنامه آموزشی 5 جلسهای به گروه آزمایش ارائه شد و رفتار پرخطر رانندگی، نگرش و درک خطرات ترافیکی دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش و پسآزمون سنجیده شد. نتایج مطالعه اول نشان داد که درک خطرات ترافیکی رانندگان مبتدی کمتر از باتجربه ها است. همچنین رانندگان باتجربه نگرش مثبتتری نسبت به رعایت سرعت و سبقت مجاز در رانندگی نسبت به مبتدیان داشتند. در رفتارهای پرخطر رانندگی بین مبتدیان و باتجربهها تفاوتی دیده نشد. نتایج مطالعه دوم نشان داد که آموزش به رانندگان مبتدی نسبت به گروه کنترل منجر به افزایش درک خطر شد. همچنین، انگیزه، هنجارهای ذهنی و ادراک کنترل رفتاری آنها را نسبت به رعایت قوانین سرعت و سبقت بیشتر کرد. بعد از ارائه آموزش تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل در رفتارهای پرخطر رانندگی معنادار بود. برای نتیجهگیری، رانندگان مبتدی نسبت به باتجربهها از درک خطر پایین تر و نگرش منفیتر برخوردار بودند. از طریق آموزش میتوان درک خطر رانندگان مبتدی را افزایش داد، انگیزه، هنجارهای ذهنی و ادراک کنترل رفتاری آنها را نسبت به رعایت قوانین سرعت و سبقت بیشتر کرد و میزان ارتکاب به رفتارهای پرخطر رانندگی را کاهش داد.
کلید واژهها: رفتارهای پرخطر رانندگی، درک خطرات ترافیکی، نگرش، رانندگان، مبتدی، باتجربه، آموزش
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 10:11:00 ب.ظ ]
|