ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی ( مورد مطالعه دبیران ... |
فرضیه ها……….. 14
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…. 15
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
پیشینه نظری…….. 20
اشتیاق شغلی …… 20
ابعاد اشتیاق شغلی 23
اشتیاق شغلی و مفاهیم مرتبط …………. 25
محرکهای اشتیاق شغلی 28
پیشایندها و پیامدهای اشتیاق شغلی ……. 34
استراتژی های مناسب جهت افزایش اشتیاق شغلی 35
مزایای افزایش اشتیاق شغلی كاركنان……. 39
اشتیاق شغلی؛ معیاری مهم در محیط…….. 40
رهبری اصیل……… 41
تعاریف رهبری ….. 41
رویکردها و تئوری های سنتی و نوین رهبری.. 43
رهبری خدمت گزار … 47
رهبری اصیل: پاسخی به چالش ها و ابهامات نظریه خدمت گزار………. 48
پیشینه و خاستگاه رهبری اصیل ………….. 48
رهبری اصیل و توسعه رهبری اصیل……… 49
نظریه رهبری اصیل .. 53
مؤلفه های رهبری اصیل ………………. 54
اجزای رهبری اصیل . 55
سرمایه مثبت روانشناسی 56
دیدگاه مثبت اخلاقی 57
خودآگاهی رهبر…… 58
خودتنظیمی رهبر … 59
رفتارها/ فرایند های رهبر ………….. 60
سرمایه روانشناختی 66
اجزای سرمایه روانشناختی …….. 70
امیدواری……….. 70
نظریه امید……… 71
تاب آوری……….. 78
مدل های تاب آوری… 82
مدل تاب آوری کامپفر 82
مدل تاب آوری اورال و همکاران………… 84
خوش بینی……….. 87
انواع خوشبینی ….. 88
خودکارآمدی……… 93
ابعاد خودکارآمدی .. 93
منابع خودکارآمدی… 94
سرمایه روانشناختی سازه ای متفاوت از دیگر سرمایه ها …….. 101
پیامدهای سرمایههای روانشناختی …….. 102
پیشینه تجربی تحقیق .. 104
رابطه میان رهبری اصیل و اشتیاق شغلی…… 104
رابطه میان سرمایه روانشناختی و اشتیاق شغلی …………. 106
رابطه میان رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی . 110
جمع بندی پیشینه و ارائه چارچوب نظری پژوهش …………. 113
فصل سوم : روش تحقیق
روش و طرح تحقیق . 115
جامعه آماری پژوهش…………………. 115
روش نمونه گیری و حجم نمونه…………….. 115
ابزار گردآوری داده ها ……………… 116
مقیاس اشتیاق شغلی …………………. 116
قابلیت اعتماد (پایایی) ………… 117
اعتبار(روایی)… 117
مقیاس رهبری اصیل 118
قابلیت اعتماد(پایایی)…….. 118
اعتبار(روایی)…. 119
مقیاس سرمایه روانشناختی ……….. 119
قابلیت اعتماد(پایایی)…….. 120
اعتبار(روایی)….. 120
شیوه اجرای پژوهش 121
روش های آماری …. 121
فصل چهارم: یافته های پژوهش
شاخصهای آمار توصیفی متغیرهای پژوهش….. 123
ماتریس همبستگی….. 124
یک مطلب دیگر :
یک مطلب دیگر :
تحلیل مسیر…….. 125
اثرات مستقیم …… 126
اثرات غیر مستقیم… 131
اثرات کلی………. 134
مقایسه اثرات مستقیم، غیرمستقیم و کل متغیرها بر اشتیاق شغلی … 135
واریانس تبیین شده.. 136
مشخصههای برازندگی مدل و مدل برازش شده…. 137
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
فرضیه های مرتبط با اثرات مستقیم …… 141
فرضیه های مرتبط با اثرات غیرمستقیم … 149
نتایج ضمنی پژوهش . 153
پیشنهادهای کاربردی پژوهش ………… 154
پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده …….. 156
محدودیت های پژوهش 156
موانع و مشکلات پژوهش 157
منابع فارسی …… 158
منابع انگلیسی …. 7 16
فهرست جداول
جدول2-1 : رویکردها و تئوری های سنتی رهبری و مؤلفه های آن………………… 44
جدول 4- 1: شاخص های آمارتوصیفی متغیرهای پژوهش…………………. 123
جدول 4- 2 : ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش…….. 124
جدول 4- 3 : برآوردهای ضرایب اثر مستقیم…… 127
جدول 4- 4 : برآوردهای ضرایب اثر غیرمستقیم… 132
جدول4-5 : ضرایب استاندارد شده اثرات مستقیم…… 135
جدول4-6 : واریانس تبیین شده متغیرهای پژوهش…. 136
جدول4-7 : مشخصههای نکویی برازندگی مدل پیشبینی اشتیاق شغلی……….. 137
فهرست نمودارها وشکل ها
شکل1-1: نمودار مسیر درونداد پژوهش ….. 10
شکل 2-1: مدل محرک های شغلی…………… 31
شکل 2-2 : سلسله مراتب اشتیاق پنا(2007)…. 32
شکل 2-3 : اصل پایه ای در نظریه رهبری اصیل 64
شکل 2-4 : مدل مفهومی رهبری اصیل……… 64
شکل 4-1 : نمودار مسیر و برآورد پارامترهای مدل برازش شده پیش بینی اشتیاق شغلی…….. 138
شکل 4- 2 : نمودار مسیر مدل برازش شده بر اساس مقادیر t……….. 139
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
با توجه به تغییرات اساسی درحوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات سازمان ها دست خوش تغییرات اساسی شدهاند، به گونهای که این دگرگونی کلیه شاخصهای سازمان را تحت تأثیرجدی قرارداده و ضروری است توجه ویژهای به اثرات متقابل آنها و منابع سازمانی صورت گیرد. منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین رکن سازمان نیاز به مراقبتهای متناسب با شغل مرتبط دارد.
به نظرمی رسد مهارتهای شغلی مانند گذشته پاسخگوی نیازهای شغلی نیست و این قضیه در مسئولیت خطیر معلمی و آموزش و پرورش که رسالت مهم تربیت نسل جدید را برعهده دارد حائز اهمیت است، در دهه اخیر تمرکز برجنبه های مثبت رفتاری در جستجوی رشد و توسعه خود و سازمان و جامعه، توجه بسیاری از محققان رفتار سازمانی را به خود جلب کرده است. یکی از متغیرهایی که در این زمینه اخیراً توجه محققان و صاحبنظران را متوجه خود کرده است، بحث اشتیاق شغلی است.
اشتیاق شغلی[1] یکی از مفاهیم روانشناسی مثبتگرا در حیطه شغل محسوب میشود و در واقع به عنوان برجستهترین مفهوم مثبت سازمانی، به ویژه در میان مشاوران سازمانی مطرح است. اشتیاق شغلی کارکنان یکی از پنج معیار برای جایزه سالانه سلامت محیط شغلی توسط انجمن روانشناسی آمریکا شناخته شده است. از طرفی گزارش شده است که امروزه در بسیاری از سازمانها اشتیاق کارکنان به شغل پایین است (گوتیرز[2]، 2014).
سازمان آموزش پرورش به تبع موارد موصوفه از اهمیت به سزائی برخوردار میباشد خصوصاً به دلیل مأموریت خطیری که در هرکشور برعهده دارد. یکی از مشاغلی که در آموزش و پرورش نیاز به اشتیاق شغلی بالائی و انگیزه فراوان دارد، شغل معلمی است.
عدم اشتیاق مشکل بسیاری از معلمان است. معلمان ممکن است نسبت به وظایف عادی روزمره خود بیحوصله شوند اما معلمان واجد شرایط و خوب، همیشه با بررسی و تجربه هدفهای آموزشی خود و با تهیه مواد درسی دقیقتر خود را مشتاق نگه میدارند. ایجاد اشتیاق در درون خود یکی از ویژگیهای بارز رفتاری است که معلم را زنده، فعال و پرثمر نگه میدارد. بدیهی است که در این میان اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی به دلیل این که اثرات مهمی درسلامت روحی و جسمی افراد دارد، حائز اهمیت است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 03:46:00 ب.ظ ]
|