از آنجایی که مرکز قرنطینه در اکثر موارد اولین مکانی است که کودک را می پذیرد و ضمن این که اهمیت محیط پیرامون فرد و همچنین ارائه امکانات موجود و تأثیر آن در رشد و شخصیت کودک در سطرهای بالا بیان شده است، برای ارائه یک زندگی سالم و مطلوب، بررسی عوامل مؤثر در کیفیت زندگی و ارتباط آن با انتظارات مخاطبین اصلی خدمات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این طور به نظر می‌رسد که کیفیت موجود در انتظارات دختران اثر داشته و از آن جایی که مرکز قرنطینه به نوعی فرد را برای ورود به مرحله جدیدی از زندگی آماده می‌کند و در حقیقت کودکی که تحت هر شرایط و علتی به مرکز آورده شده در دوره بحرانی زندگی خود به سر می‌برد، چگونگی ارائه خدمات در انتظارات آن ها از مرکز و حتی پس از ترخیص از مرکز اثرگذار است.

اکنون این سوال مطرح می شود که آیا بهبود کیفیت زندگی جامعه مورد بررسی با سطوح مختلف انتظارات آنان مرتبط است یا نه؟

 

۳-۱ ضرورت و اهمیت پژوهش

 

امروزه با خانواده هایی مواجه هستیم که در سرپرستی فرزندان خود با مشکلات عدیده تربیتی، روانی، اجتماعی و … رو به رو هستند با این حال حضور والدین و فرزندان در کنار هم معضل خاصی ایجاد نمی کند در حالی که بسیاری از کودکان با از دست دادن والدین یا یکی از آن ها، همواره با محرومیت های طبیعی و فقدان کانونی گرم رو به رو هستند. در نتیجه پذیرش کودک در مراقبت شبانه روزی با هدف حمایت از وی ضرورت می‌یابد، تا در مقابل همه نداشته ها و کمبودهایش دست کم مرهم و تسکینی یافته و احساس آرامش کند، اما حضور کودک در مراقبت شبانه روزی نیز به دور از آسیب، به ویژه آسیب های عاطفی و روانی نمی باشد. لذا شناخت شرایط بحرانی به وجود آمده و پاسخ مناسب و به جا نسبت به آن ها با ایجاد محیطی امن و پویا در جهت رشد کودکان در مراکز شبانه‌روزی که در حقیقت جانشین خانواده های از هم پاشیده کودکان هستند، اهمیت بخصوصی دارد.

فرزندان بی سرپرست هم مانند دیگر فرزندان نیازها و انتظارات مشابه دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. اگر نیازها و انتظارات این فرزندان برطرف نگردد، در آینده تأثیر نامطلوبی به روی شخصیت آن ها خواهد گذاشت و نارضایتی آن ها را از زندگی به دنبال خواهد داشت. (جغتایی، ۱۳۷۹)

 

در اهمیت موضوع بی سرپرستی و توجه به فرزندان بی سرپرست همان بس که در قرآن کریم توجه خاصی بدان شده است. از دیدگاه اسلام ساختن دارالایتام و غذا دادن و لباس پوشانیدن به یتیم از عبادات بزرگ اسلامی بوده و نوازش یتیم، مهربانی و عطوفت نسبت به وی و تربیت او خود عبادت جداگانه ای است و در پیشگاه خداوند پاداش مخصوص دارد. روایات اسلامی به حضور اطفال یتیم و بی سرپرست در محیط خانواده تأکید دارند. از نظر علمی هم امروزه این امر به اثبات رسیده است و دولت نیز با الهام از تعالیم دین اسلام می کوشد تا از طریق راه های مختلفی چون فرزندخواندگی و یا واگذاری کودک تحت قیومیت موقت فرد از حضور طولانی مدت کودک در مراکز نگهداری شبانه روزی جلوگیری نماید.

 

با توجه به اهمیت موضوع ضرورت دارد تا تحقیقات متعددی در ابعاد مختلف زندگی این فرزندان انجام گیرد. این تحقیقات و نتایج آن ها باعث می شود تا گرچه به تدریج اما شرایط زیستی و روانی این فرزندان بهبود یابد، این کودکان سنین اصلی رشد عاطفی و روانی و اجتماعی خود را در محیط شبانه روزی سپری می‌کنند و در جوانی برای شروع زندگی مستقل از مجتمع مربوطه ترخیص می‌شوند. آن ها عضو جامعه محسوب شده و زمانی عهده دار پرورش کودکان خود خواهند بود. ‌بنابرین‏ هر گونه تلاشی در جهت اصلاح ساختار محیط زندگی آن ها به نوعی در بهبود وضعیت نسل‌های آینده فرزندان شبانه روزی نیز مؤثر است.

 

از آنجائی که زمان رسمی نگهداری کودکان در قرنطینه ۲۱ روز است لیکن عملاً کودکان اقامت های چندین ماهه دارند. توجه به عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی آن ها و بهبود وضعیت موجود در مراکز قرنطینه با توجه به محدودیت های خاصی که دارد ضرورت پیدا ‌کرده‌است

 

در این پژوهش سعی می شود تا با بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی دختران ساکن در مراکز قرنطینه و ارتباط آن ها با انتظارات مصرف کنندگان اصلی خدمات در جهت بهبود وضعیت آن ها قدمی برداشته شود. ‌بنابرین‏ :

 

    1. نتایج حاصل از این تحقیق دارای اهمیت خواهد بود.

 

    1. انجام این پژوهش به طور مستقیم کمک بزرگی به مسئولان مربوطه می‌باشد.

 

  1. این پژوهش می‌تواند در راستای پیش‌بینی و برنامه ریزی دقیق در حمایت از فرزندان شبانه روزی و ارتقای سطح خدمات ارائه شده و تقویت برنامه های مرتبط مفید واقع شود.

۴-۱- اهداف پژوهش

 

پژوهش دارای یک هدف اصلی و ۵ هدف فرعی است.

 

هدف اصلی پژوهش :

 

هدف اصلی پژوهش شناخت عوامل مؤثر در کیفیت زندگی دختران ساکن در مراکز قرنطینه و ارتباط آن ها با انتظارات آنان در مرکز و پس از ترخیص از مرکز می‌باشد. در تمامی مراحل پژوهش هدف اساسی این است که رابطه بین دریافت کننده و ارائه دهنده خدمت از حالت خطی محدود مبتنی به اجبار خارج شده و وضعیتی نامحدود و همراه با مشارکت و اختیار بیابد.

 

با توجه ‌به این که پژوهشگر در این مرکز مشغول به کار می‌باشد و ضمن تجربه کاری ‌به این نتیجه رسیده است که بهزیستی مادی و فیزیکی در این مرکز به طور متوسط رعایت می شود هدف خود را بررسی در زمینه بهزیستی روانی و شناختی این دختران قرار می‌دهد.

 

هدف های فرعی :

 

    • با ارائه نتایج حاصل از پژوهش به مسئولان ذیربط شاید گامی هر چند کوچک در جهت رفع مشکلات و موانع موجود به منظور بهبود کیفیت زندگی دختران ساکن در مرکز و همسان شدن کیفیت موجود با انتظارات آن ها برداشته شود.

 

    • شناخت حلقه ارتباطی بین کیفیت زندگی و انتظارات دختران ساکن در مرکز قرنطینه.

 

    • ایجاد زمینه ای مناسب جهت انجام پژوهش‌های بعدی.

 

  • نزدیک کردن کیفیت موجود به انتظارات دختران ساکن در مرکز

۵- ۱ فایده های پژوهش

 

پژوهش فایده نظری، علمی و عملی دارد.

 

فایده نظری :

 

با توجه به اهمیت نظری مسائل این پژوهش می‌تواند به عنوان یک نمونه تحقیق تجربی مورد استفاده افرادی که به هر نوعی موضوعی مشابه با این پژوهش دارند قرار بگیرد.

 

فایده علمی :

 

پدیده بی سرپرستی یکی از مسائل بسیار مهم جامعه امروز می‌باشد. از این رو شناخت جنبه‌هایی از این پدیده که به موضوع پژوهش مربوط است موجب افزایش دانش و آگاهی کاربردی در این مورد شده و زمینه را برای رفع موانع و مشکلاتی که در ارتباط با مسئله بی سرپرستی وجود دارد، فراهم می‌کند. همچنین با انجام پژوهش در زمینه مسائل اجتماعی روز از جمله بی سرپرستی می توان اقدام به حساس سازی افراد برای بهبود روند حاصل از آن داشت.

 

فایده عملی :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...