بررسی ارتباط علّی رفتار رهبری و انسجام گروهی در ورزشکاران نوجوان |
7.1. جامعه آماری و حجم آن. 8
8.1. ابزار اندازه گیری. 8
1.8.1. پرسشنامه محیط گروهی در ورزش.. 8
2.8.1. پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش.. 8
فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق
1.2. تعاریف رهبری. 11
2.2. رهبری دستوری (آمرانه) 13
3.2. رهبری حمایتی. 14
4.2. ماهیت رهبری در ورزش.. 16
5.2. تئوریهای رهبری در ورزش.. 18
6.2. نظریه صفات رهبری در محیطهای ورزشی. 19
7.2. تئوریهای شخصیتی رهبری. 19
8.2. نظریههای صفات شخصیتی رهبر. 20
1.8.2. نظریه ابرمرد 20
2.8.2.صفات شخصیتی رهبر. 20
3.8.2. توصیف رفتاری رهبری. 21
4.8.2. نظریههای رفتار رهبری. 22
5.8.2. مطالعات دانشگاه اوهایو. 25
6.8.2. مطالعات دانشگاه میشیگان. 26
7.8.2. شبکه مدیریت / رهبری بلیک و موتان. 27
8.8.2. مدل اقتضایی رهبری فیدلر. 28
9.8.2. الگوی فیدلر. 28
10.8.2. نظریههای اقتضایی. 31
11.8.2. الگوی اقتضایی فیدلر در ورزش.. 31
12.8.2. مدل چرخه عمر رهبری موقعیتی. 33
13.8.2. مدل چند بعدی رهبری در ورزش.. 35
14.8.2. مدل چند بُعدی رهبری (MML) 40
15.8.2. مدل پیوند چندگانه رهبری. 42
16.8.2. نقش رهبری در ورزش.. 43
17.8.2. کاربرد سبکهای متفاوت مربیگری در ورزش.. 44
9.2. انسجام گروهی. 46
1.9.2.تفاوت گروه و تیم: 49
2.9.2.تعریف انسجام گروهی. 50
3.9.2. عواملی موثر بر انسجام گروهی. 52
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
4.9.2. اثرات انسجام بر عملکرد گروه 54
10.2. پیشینه تحقیق. 55
فصل سوم :روش شناسی تحقیق
1.3. روش تحقیق. 69
2.3. جامعه آماری. 69
3.3. نمونه آماری و روش نمونه گیری. 69
4.3. متغیرهای تحقیق. 69
5.3. تعریف عملیاتی متغیرها 69
6.3.انسجام گروهی. 70
7.3. جمع آوری داده ها 71
1.7.3. ابزار اندازه گیری. 71
8.3. روش های آماری. 72
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل آماری
1.4. یافتههای توصیفی. 74
1.1.4. توصیف ویژگیهای دموگرافیک… 74
2.1.4. توصیف ویژگی شرکت کنندگان بر اساس سابقه قهرمانی. 76
2.4. یافتههای استنباطی. 77
1.2.4. آزمون پایایی ابزارهای تحقیق. 77
2.2.4. آزمونهای فرضیه صفر. 77
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
1.5. بحث و نتیجه گیری. 86
1.1.5. یافته ( مربوط به فرضیه صفر اول) 86
2.1.5. یافته ( مربوط به فرضیه صفر دوم) 86
3.1.5. یافته ( مربوط به فرضیه صفر سوم) 87
4.1.5. یافته ( مربوط به فرضیه صفر چهارم) 87
5.1.5. یافته ( مربوط به فرضیه صفر پنجم) 88
پیشنهادات برخاسته از تحقیق. 89
پیشنهادهای برخاسته از تحقیق. 89
پیوستها 90
یک مطلب دیگر :
منابع. 101
چکیده انگلیسی
چکیده
جهت بهبود عملکرد و انسجام تیم و گروه عوامل متعددی دخیل هستند. ازجمله موارد مهم رفتار رهبران در نفوذ بر زیر مجموعه میباشد و هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه علی بین رفتار رهبری و میزان انسجام گروهی در ورزشکاران نوجوان بود. این پژوهش از نوع تحقیقات علی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ورزشکاران نوجوان پسر استان قم که درسال تحصیلی 92 – 91 در حال تحصیل به تعداد 5000 نفر بود. ونمونه آماری این تحقیق را تعداد 250 نفر از ورزشکاران تشکیل میداد. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامه محیط گروهی در ورزش کارون، ویدمایر و براولی و پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش چلادورای بود.
دادهها با استفاده از شاخصههای آمار توصیفی خلاصه و توصیف میشوند و از معادله ساختاری SME برای آزمون مدل ارتباط علّی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل با سطح اطمینان 05/0 استفاده شد. فرضیههای پنجگانه تحقیق نشان داد که ارتباط علی بین، رفتار دمکراتیک، رفتار بازخورد مثبت، رفتار آموزش و تمرین و رفتار حمایت اجتماعی و میزان انسجام گروهی در ورزشکاران نوجوان وجود دارد. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان با احتمال 95 درصد ادعا کرد که رفتار رهبری با انسجام گروهی در ورزشکاران نوجوان رابطه معنی داری دارد.
کلمات کلیدی
رفتار آمرانه، رفتار دمکراتیک، رفتار بازخورد مثبت، رفتار آموزش و تمرین و رفتار حمایت اجتماعی و میزان انسجام گروهی.
1.1. مقدمه
روانشناسی ورزشی شاخهایی از علم ورزش است که در جستوجوی فراهم نمودن پاسخ به سوالات مختلف در زمینههای رفتار انسانی در حیطه ورزش است. از آنجایی که روانشناسی به مطالعه رفتار میپردازد، بالطبع موضوع روانشناسی ورزشی نیز مطالعات، حرکات و فعالیتهای ورزشی در تمام ابعاد، از فعالیت حرکتی یک کودک دبستانی تا مسابقات جهانی و المپیک میباشد. امروزه باتوجه به اینکه بسیاری ازفعالیتهای ورزشی به شکل گروهی صورت میگیرد، علوم مدیریت ورزشی و روانشناسی ورزش، جایگاه ویژهایی در موفقیت و عملکرد تیمهای ورزشی به خود اختصاص دادهاند زمانی که افرادبرای رسیدن به هدفی تلاش میکنند اغلب کسی بعنوان مدیر و رهبر مسئولیت گروهی را به عهده میگرد، این فرد باید مهارتها و ویژگیهای لازم برای رهبری گروه را داشته باشد تا بتواند اعضای گروه را به سمت هدف مورد نظر هدایت کند (اچ مارک، 2001).
در ورزش این نقش به عهده مدیر است و اوست که کارهای رهبری ورزشکاران را برعهده دارد و نقش مهمی بر عملکرد و انسجام تیمی خواهد داشت. انجام موفقیت آمیز کار گروهی مستلزم وجود همبستگی در بین اعضای گروه است، در ورزش به ویژه ورزشهای گروهی مانند سایر گروهها و سازمانها شرط لازم برای تحقق هدف مشترک داشتن وحدت وانسجام گروهی است که بیتردید مربی تیم که وظیفه رهبری ورزشکاران را برعهده دارد، در این زمینه نقش کلیدی دارد. تیمهای موفق ورزشی اغلب دارای صفتی برجسته هستند که آنها را از تیمهای ناموفق جدا میسازد و آن مدیریت و رهبری موثر فعال و شایسته است (ام لیث، 2001 ).
مربیان مایلاند فعال، سخت کوش و پر انرژی باشند و مسئولیتهای زیادی را بپذیرند، از این رو از آنان انتظار میرود که برنامههای ورزشی پیجیده را به شایستگی رهبری کنند و در محیطی با فشار بسیار بالا ورزشکارانی با شایستگیهای فنی تربیت کنند (لاوسن، 2002).
در مورد حرفهی مربیگری و ویژگیهای آن مطالب متنوع و گوناگونی توسط صاحب نظران ارائه شده و کتب مختلف روانشناسی نیز هر کدام بخشی را به بحث در بارهی این حرفه جذاب و دشوار اختصاص دادهاند. مارتنز در کتاب راهنمای مربیان میگوید مربیگری شغلی متفاوت با سایر شغلهای موجود در جامعه است و آن چه از مربی انتظار میرود این است که انسانهای نجیب و خوب به جامعه تحویل دهد. این حرفه، حرفهای توقع برانگیز و دشوار است و نیاز به مهارتهای متفاوتی دارد. مربیگری یک حرفهی مددکارانه است و باید جنین باشد (ام لیث، 2001).
یک مربی در صورتی یک مدیرموثر و شایسته خواهد بود که مهارت لازم برای هدایت و رهبری ورزشکاران را داشته باشد. از جمله مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای یک مربی، رهبری است. برخی از وظایف مهم در حیطهی رهبری شامل ایجاد انگیزش، توسعه روابط موثر با ورزشکاران و ایجاد انسجام و هماهنگی است(ام لیث، 2001).
در زمینه رفتار مربیان در تیمهای ورزشی چلادورای (1990) مدل چند بعدی ورزش را اعلام نمود. طبق این مدل رفتار مربیان تحت سه عامل اصلی، ویژگیهای موفقیتی (مانند شرایط تیم)، ویژگی رهبر و ویژگی اعضا قرار دارد که در نهایت رفتار مربیان، موفقیت عملکرد، انسجام گروهی و رضایتمندی را تحت تاثیر قرار میدهد (حسینی کشتان، 1387).
انسجام تیمی شامل انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی است. انسجام اجتماعی نشان میدهد که مقدار جاذبه درون فردی در میان اعضا به عنوان مثال تا چه حد است که گروه اجازه میدهد افراد به اهداف خود برسند. انسجام تکلیف همچنین شامل ارزیابی عملی از سطح تلاش ورزشکار و هماهنگی تیمی است که نشان میدهد تا چه حد هر تیم و اعضای آن به اهدافشان میرسند، مدل مفهومی ابتدایی از انسجام در تیمهای ورزشی به وسیله کارون (1982) ارائه شد این مدل مبتنی بر این فرض است هستند که عوامل بسیاری مربوط به انسجام گروهی و یا پیش بینی از آن وجود دارد، یکی از این عوامل رهبری است، بر اساس این مدل رفتار مربیان (آموزش و دستورالعمل، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت ) و تصمیمات مربی (دموکراتیک و استبدادی) روابط درون فردی بین مربی و بازیکنان (در واکنش به شرایطی است که تیم درآن تحت فشار است) نفوذ بر روی انسجام تیمهای ورزشی است. واقعیت این است که شیوه رهبری موثر است و ورزشکاران انسان هستند نه ماشین که در نتیجه تحت تاثیر رفتارها، ادراکها و تقسیمهای مربی خود قرار میگیرند کالیگو بر این عقیده است که هرکسی میتواند بیاموزد که چگونه تبدیل به یک رهبرموفق، به واسطه یادگیری رفتارهای تاثیر گذاری شود (جی. بی. ال، 1998).
باید بتواند رضایت ا فراد و یا بازیکنان در سطح ورزشی را به دست آورد، در حقیقت رهبری خوب و مناسب رشد فردی، انگیزه عملکرد و رضایت کاری افراد را ارتقا میبخشد. (چلادورای و کارون 1983)
روانشناسان ورزش معتقدند که تعیین هدف مشترک که بتواند تلاشهای گروه را به سمت آن متمایز کند برای دستیابی به موفقیت جنبه حیاتی دارد. احساس با هم بودن یک ویژگی تیمی است که انسجام گروهی نامیده میشود. در ورزشهای گروهی که تیمها با یکدیگر کنش متقابل دارند موفقیت زمانی حاصل میشود که اعضای تیم به شیوههای موثر و هماهنگ با هم کار میکنند. اینجاست که نقش مربی به عنوان رهبر و هماهنگ کننده بیشتر مشخصخواهد شدو سبک رفتار رهبری وی درایجاد انسجام وانسجام تیمی نقش بسزایی دارد (طالب پور، 1385).
2.1. بیان مسئله
در دنیای پیشرفته امروزی هیچ ورزشکاری بدون داشتن یک مربی آگاه و مقتدر نمیتواند قلههای صعود را طی کند. رهبر ورزشی با توجه به نقشی که دارد، حلقهی اتصال موجود میان ورزشکاران و اهداف تیم میباشد. اهمیت نقش مربیان در ورزش و موقعیت ورزشکاران لزوم شناخت و بررسی سبک رهبری آنها را ضروری میسازد (احمدی، 1374).
رهبری در واقع عبارت است از عمل تاثیرگذاری بر فعالیتهای یک ورزشکار یا گروهی از آنها در وضعیتی معین به صورتی که از روی میل و علاقه برای هدفهای انفرادی و تیمی تلاش کنند. به بیان دیگر فرایند رهبری تابعی از مربی، ورزشکار و سایر متغیّرهای وضعیتی است (خلج، گیلدا، 1389).
حقیقتا در راستای موفقیت یک تیم ورزشی نمیتوان نقش مربی را به عنوان رهبر تیم نادیده انگاشت، این فرد باید دارای مهارت لازم برای رهبری، گروه باشد تا بتواند اعضای گروه را به سمت هدف مورد نظر هدایت کند. رهبری را در وسیع ترین مفهوم میتوان بدین صورت بیان کرد که فرایند رفتاری اثر گذار بر افراد و گروهها در جهت اهدافی معین است. در موفقیتهای ورزشی این نقش را مربی بر عهده دارد و اوست که کار هدایت و رهبری، بازیکنان را بر عهده میگیرد، و رهبری کارآمد وی نقش مهمی بر عملکرد گروه دارد (خلج، گیلدا، 1389).
به عقیده فراست مربیان، محور اصلی و رکن مهم تیمهای ورزشی هستند. در بین سه عامل مهم و تاثیر گذار در موفقیت تیمها یعنی ورزشکار، مربی و تماشاگر، مربی در نقش رهبر تیم به عنوان یک سازمان دهنده قوی و زیر بنای هر پیشرفت مطرح است. تجربیات گذشته نشان داده است. مربیگری رشته ایی متفاوت از سایر حوزه هاست ودرآن طیف وسیعی از مهارتها مورد نیاز است (مرادی ، 1383).
پترون، آینسیسر و کاوس (2001) ارتباط بین ابعاد رفتارآمرانه وانسجام گروهی وموفقیت را در تیمهای فوتبال مردان و زنان دانشگاهی آمریکا بررسی کردند. نتایج نشان داد ورزشکاران در ردههای پایینتر منسجمترهستند همچنین بنابه یافتههای این پژوهشگران انسجام گروهی با عملکردتیم ارتباط زیادی داشت، نتایج آنها در مورد ابعاد رفتار رهبری نشان داد بر خلاف انتظار، ورزشکاران رهبری مستبدانه را در مقایسه بارهبری دموکراتیک ترجیحمیدهند (خلج، گیلدا، 1389).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 03:26:00 ب.ظ ]
|