" مقالات و پایان نامه های دانشگاهی – قسمت 13 – 1 " |
“
یکی از معروفترین مدلهای ارائه شده در زمینه سازگاری تحصیلی از سوی (تنیتو،۱۹۷۵) با عنوان تناسب شخص- محیط، ارائه شده است. بر اساس مدل مذکور، چنانچه ویژگیهای فردی دانشجویان مانند تجارب آموزشی قبلی، مهارتها، انگیزه و قصد ورود به رشته تحصیلی،با الزامات و شرایط آموزشی- تحصیلی دانشگاه هماهنگ بوده و منجر به ایجاد تجربهای خوشایند و مورد انتظار شود سازگاری و عملکرد تحصیلی ارتقاء مییابد، اما اگر فردی پس از ورود به دانشگاه خود را با الزاماتی فراتر از تواناییهایش روبه روببیند و یا احساس کند که شرایط تحصیلی موجود با خواستهها، علایق و ترجیحات او همخوانی ندارد،تجربه منفی در او ایجاد میشود که علاوه بر عوارضی مانند کاهش عملکرد تحصیلی و سرخوردگی ممکن است به ترک تحصیل نیز منجر شود. مدلسازگاری تنیتو در نتایج و بررسیهای بعدی مورد حمایت قرار گرفته است (تنیتو، ۱۹۷۵،به نقل از یوسفی و همکاران، ).
(دنیز،هامارتا ،واری،۲۰۰۵) سازگاری تحصیلی را با برخورداری از مهارتهای ارتباطی مؤثر و موفقیت در تعاملات اجتماعی محتملتر دانستهاند. دانشآموزانی که دارای مهارت های ارتباطی مؤثر هستند،ارتباطات را به عنوان وسیلهای در حل مشکل دانسته و در زمینه تحصیل،به گونهای سازگارتر عمل میکنند (مینهان، ۲۰۰۶؛ به نقل از اردلان و حسین چاری، ۱۳۹۰). توانمندیها و شایستگیهای اجتماعی و هیجانی از عوامل تعیینکننده و تأثیرگذار بر سازگاری تحصیلی محسوب میشوند (موسوی و همکاران، ۲۰۰۹،به نقل از زاهد و همکاران، ۱۳۹۱).
۲-۳-۶٫ مروری بر پیشینه تحقیق سازگاری تحصیلی
۲-۳-۶-۱٫ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
نگوک، اسکای،نگوک و منیاگا[۱۰۴] (۲۰۱۳) در پژوهشی تجربی به بررسی تأثیر آموزش مدیریت زمان بر روی سازگاری تحصیلی دانش آموزان کج رفتار دبیرستانی پرداختند. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد دانشآموزانی که از آموزش مهارت مدیریت زمان برخوردار شدند (گروه آزمایش) سازگاری تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزان گروه کنترل از خود نشان دادند.
کازان[۱۰۵] (۲۰۱۲) در پژوهشی تحت عنوان راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پیش بینیکننده سازگاری تحصیلی به بررسی عوامل پیش بینیکننده سازگاری تحصیلی در میان دانشجویان سال اول دانشگاه براسکوی رومانی پرداختند. نتایج این تحقیق نشان داد راهبردهای خودتنظیمی و سوابق تحصیلی موفقیتآمیز سهم معناداری در پیش بینی سازگاری تحصیلی دارد.
ریرز (۲۰۱۱) در تحقیق خود با عنوان سبکهای مقابلهای و شیوه های سازش به عنوان عامل مؤثر بر سازگاری با دانشگاه در دانشجویان سنتیاگو، سبکهای مقابلهای را به عنوان یکی از عوامل فردی مؤثر در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان شناسایی کرد .این یافته با پژوهشهای نیکولاس و ویس (۲۰۰۶)، استوور (۲۰۰۱) و همچنین گرین ( ۲۰۱۰) همسو میباشد.
زیویک و همکاران(۲۰۰۷) در تحقیقی به بررسی تفاوت سن و جنس با سازگاری تحصیلی، اجتماعی دانشجویان در دانشگاه پرداخته و نتایج نشان داد که دختران دانشجو سازگاری اجتماعی و آموزشی بهتری نسبت به پسران دانشجو داشتند.
زیچوسکی(۲۰۰۷) در تحقیقی عوامل اجتماعی و تحصیلی تأثیرگذار بر سازگاری تحصیلی دانشجویان پنسیلوانیا را بررسی کرد و نتایج نشان داد که عوامل متفاوتی بر سازگاری اجتماعی و تحصیلی دانشجویان تأثیر میگذارد از آن جمله درک اجتماعی، حمایت خانواده از ارزشمندترین پیشبینیکننده های سازگاری شخصی- هیجانی هستند و همچنین خودکارآمدی بطورمعناداری با سازگاری تحصیلی و اجتماعی در ارتباط بوده و مهمترین پیشبینیکننده سازگاری تحصیلی محسوب میشود.
کونارد(۲۰۰۶) در پژوهشی تحت عنوان چطور شخصیت و رفتار عملکرد تحصیلی دانشجویی را پیشبینی میکند؟ به این نتیجه رسید که رفتار و ۵ صفت شخصیت، عملکرد دوره آموزشی را پیشبینی میکنند و همچنین سازگاری تحصیلی، عامل مؤثری در پیشرفت و موفقیت تحصیلی میباشد.
دیسون و رنک(۲۰۰۶) در بررسی سازگاری دانشجویان جدیدالورود در مقابله با فشار روانی و دغدغههای ورود به دانشگاه و کنار آمدن با آن در دانشگاه اورلاندوی فلوریدا بیان کردند که عدم سازگاری تحصیلی میتواندمنجربه ایجاد افسردگی، احساس تنهایی وکاهش کیفیت زندگی تحصیلی شود.
میلز، پاجارس و هرون (۲۰۰۶) در تحقیقی به بررسی پرداخته و نشان دادند که دختران احساس خودسودمندی تحصیلی بیشتری در مقایسه با پسران دارند و از راهبردهای مؤثرتری در انجام وظایف و تکالیف تحصیلی استفاده میکنند.
ویس، کریس تنسون و لافلام(۲۰۰۴) در بررسی وضعیت سلامت و ارزیابی کیفیت زندگی دانشجویان با همتایان شاغل خود در سوئد به این نتیجه رسیدند که سازگاری تحصیلی عامل مؤثری در افزایش رضایتمندی و کیفیت زندگی دانشجویان میباشد.
۲-۳-۶-۲٫تحقیقات انجامشده در داخل کشور
حاجی شمسائی، کارشکی، امین یزدی)۱۳۹۲) پژوهشی به هدف مطالعه رابطۀ بین خودتنظیمی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمایی انجام دادند. یافته ها نشان میدهد که خـودتنظیمی بـا ناسـازگاری رابطـه منفـی معنـاداری دارد.
یگانه، سلطانی شال، کافی و خانزاده(۱۳۹۲) در مطالعه ای به بررسی رابطه بین هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه گیلان پرداختند. نتایج پژوهش بیانگر وجود همبستگی مثبت معنادار بین هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی با پیشرفت تحصیلی است تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی به طور معناداری قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی هستند.
بهرامی و بهرامی(۱۳۹۱) در پژوهشی به بررسی رابطه بین خودتنظیمی یادگیری و سازگاری (عاطفی، اجتماعی وآموزشی) درکاربران و غیر کاربران اینترنت دانشجویان دانشگاه پیام نور پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد بین خودتنظیمی و انواع سازگاری به خصوص سازگاری آموزشی رابطه معنیداری وجود دارد.
زارعی، میرهاشمی، پاشا شریفی(۱۳۹۱) در پژوهشی در ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان نشان دادند که سازگاری تحصیلی با سبکهای تفکر اجرایی، قضایی، سلسله مراتبی،آزاداندیشی و سبکهای تفکر نوع اول همبستگی مثبت و معنادار داشته و همچنین سبکهای تفکر به شکل معناداری پیشبینیکننده سازگاری تحصیلی هستند.
شهنی ییلاق، مجیدی، حقیقی مبارکه(۱۳۹۱) دربررسی رابطه علّی هوش کلی و هوش هیجانی،با عملکرد تحصیلی با میانجیگری اضطراب امتحان و سازگاری در دانشآموزان نشان دادند که بین سازگاری و عملکرد تحصیلی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد همچنین هوش کلی و هوش هیجانی به طور غیر مستقیم از طریق سازگاری با عملکرد تحصیلی رابطه داشته و میتوانند عملکرد تحصیلی را تحت تأثیر قرار دهند.
اردلان و حسین چاری(۱۳۹۰) در پیشبینی سازگاری تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با واسطه باورهای خودکارآمدی نتیجه گرفتند که مهارتهای ارتباطی به طور مثبت پیشبینیکننده خودکارآمدی است و خودکارآمدی نیز به طور مثبت سازگاری تحصیلی را پیشبینی میکند.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 06:30:00 ب.ظ ]
|