تاریخ مختصر مهاجرپذیری تهران: …………………………………………………………………………………………..16

علل مهاجرت داخلی در ایران: ………………………………………………………………………………………………..19

هویت: ………………………………………………………………………………………………………………………………..28

تعاریف جامعه شناسان از هویت: ……………………………………………………………………………………………28

زبان ترکی به عنوان رکن اساسی فرهنگ و هویت آذریها: ………………………………………………………………32

هویت آذربایجانیها در دوره مشروطه: …………………………………………………………………………………………..40

هویت ترکهای آذربایجان در دوره پهلوی: …………………………………………………………………………………….42

ترکهای آذربایجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی: ………………………………………………………………………..52

رسانه ها و هویت: ……………………………………………………………………………………………………………………..59

پیشینه تحقیق و مبانی نظری: ……………………………………………………………………………………………62

تحقیقات داخلی: ………………………………………………………………………………………………………………………62

تحقیقات خارجی: …………………………………………………………………………………………………………………….69

نظریات هویت: ………………………………………………………………………………………………………………………..76

ریچارد جنکینز و هویت اجتماعی: …………………………………………………………………………………………….77

پیتر بورک: ……………………………………………………………………………………………………………………………80

هنری تاجفل و نظریه مقوله‌بندی:…………………………………………………………………………………………………………..82

جهانی شدن هویت(هال): ……………………………………………………………………………………………………….84

نظریه های هویت و سازگاری فرهنگی مهاجران: ………………………………………………………………………..86

مکتب شیکاگو و رابرت پارک: ………………………………………………………………………………………………….87

مدل فرهنگ پذیری(بری، بورهیس و دیگران): ………………………………………………………………………… 90

قدرت و هژمونی(استیون لوکس و استوارت هال): ………………………………………………………………………91

تئوری کلاسیک همانندی(گوردون): …………………………………………………………………………………………….95

تئوری تکثرگرایی قومی-فرهنگی: الگوی جدایی یا ادغام: ………………………………………………………………..97

تئوریهای همانند بخشی: الگوهای واگرا: ………………………………………………………………………………………..98

تئوری انتخاب استراتژیهای سازگاری: الگوهای چهارگانه: ……………………………………………………………….99

گیدنز و الگوی سازگاری: …………………………………………………………………………………………………………104

چارچوب نظری: ……………………………………………………………………………………………………………………..105

مدل نظری: ……………………………………………………………………………………………………………………………109

پایان نامه

 

فرضیه های تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………..110

فرضیه های اصلی: ………………………………………………………………………………………………………………….110

فرضیه های فرعی: ………………………………………………………………………………………………………………….110

فصل سوم: روش شناسی تحقیق: ……………………………………………………………………………….111

مقدمه: ………………………………………………………………………………………………………………………………….112

جامعه آماری: ………………………………………………………………………………………………………………………..114

حجم نمونه و روش نمونه گیری: ……………………………………………………………………………………………….115

روایی و پایایی: ………………………………………………………………………………………………………………………..116

تکنیکهای تجزیه و تحلیل داده ها: ……………………………………………………………………………………………117

تعریف مفهومی و عملیاتی: ………………………………………………………………………………………………………119

فصل چهارم: یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها: …………………………………….129

مقدمه: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….130

بررسی فرضیات تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………….140

بررسی فرضیه اصلی: ………………………………………………………………………………………………………………………….140

بررسی فرضیات فرعی:……………………………………………………………………………………………………………………….142

بررسی فرضیه اول: ……………………………………………………………………………………………………………………………142

بررسی فرضیه دوم: …………………………………………………………………………………………………………………………..143

بررسی فرضیه سوم: ………………………………………………………………………………………………………………………….144

بررسی فرضیه چهارم: ………………………………………………………………………………………………………………………147

بررسی فرضیه پنجم: ………………………………………………………………………………………………………………………..148

بررسی فرضیه ششم: ………………………………………………………………………………………………………………………..149

بررسی فرضیه هفتم: ………………………………………………………………………………………………………………………..150

بررسی فرضیه هشتم: ………………………………………………………………………………………………………………………151

بررسی فرضیه نهم: ………………………………………………………………………………………………………………..151

فصل پنجم: نتیجه گیری، پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق: …………………………………………153

مقدمه: …………………………………………………………………………………………………………………………………..154

نتیجه گیری: …………………………………………………………………………………………………………………………155

یک مطلب دیگر :

 

پیشنهادات تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………..168

محدودیتهای تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………..170

فهرست منابع: ………………………………………………………………………………………………………………………171

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول:

جدول یک: میزان پاسخگویی به سوالات پرسشنامه……………………………………………………….130

جدول دو: فراوانی گروههای مختلف تحصیلاتی پاسخگویان………………………………………………….132

جدول سه: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد………………………………………………………….134

جدول چهار: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد مادر……………………………………………………135

جدول پنج: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد پدر………………………………………………………136

جدول شش: توزیع پاسخگویان براساس تعلق به نساهای مختلف مهاجر………………………………………..138

جدول هفت: جدول فراوانی دلایل مهاجرت………………………………………………………………139

جدول هشت: آزمون تک نمونه ای پیرامون فرهنگ پذیری و بازسازی هویتی ترکهای تهران…………………….141

جدول نه: آزمون تی تست یک طرفه برای آزمون سازگاری فرهنگی ترکهای تهران………………………………142

جدول ده: ضریب همبستگی پیرسون پیرامون وابستگی قومی و هویت قومی…………………………………..142

جدول یازده: ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون ربطه میان سن و هویت قومی پاسخگویان…………………..143

جدول دوازده:آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای بررسی رابطه میان مهاجران از استانهای مختلف ترک با هویت قومی…144

جدول سیزده: آزمون شفر برای بررسی معناداری تفاوت میانگین  هویت قومی گروههای مختلف نشین………………145

جدول چهارده: تحلیل واریانس یک طرفه برای آزمون رابطه بین تجدید نسل و هویت قومی ترکهای تهران…………..147

جدول پانزده: همبستگی پیرسون پیرامون میزان ارتباط مهاجران با جامعه مبدا و هویت قومی…………………….148

جدول شانزده: : تحلیل واریانس یک راهه پیرامون میزان تحصیلات و هویت قومی ترکهای تهران………………….149

 جدول هفده: جدول تی تست تک نمونه ای برای بررسی سازگاری فرهنگی ترکهای تهران……………………………..150

جدول هیجده: ضریب همبستگی پیرسون بین زبان و هویت قومی…………………………………………….151

جدول نوزده: مدل آماری تی مستقل پیرامون رابطه میان جنسیت و هویت قومی……………………………….151

جدول بیست: جدول مربوط به سوال باز دلایل گریزان بودن بعضی از ترکهای تهران از هویت خود………………….166

جدول بیست و یک: جدول مربوط به پاسخ به علل عدم تکلم به زبان ترکی با کودکان بین ترکهای تهران…………..167

 

فهرست نمودارها:

نمودار یک: توزیع نسبی فراوانی علل مهاجرت…………………………………………………………….23

نمودار دو: توزیع پاسخگویان برحسب سن ………………………………………………………………131

نمودار سه: توزیع پاسخگویان براساس میزان تحصیلات…………………………………………………….133

نمودار چهار: توزیع پاسخگویان برحسب محل تولد……………………………………………………….134

نمودار پنج: توزیع پاسخگویان براساس محل تولد مادر……………………………………………………..135

نمودار شش: توزیع پاسخگویان برحسب محل تولد پدر…………………………………………………….137

نمودار هفت: فراوانی پاسخگویان برحسب تعلق به نسلهای مختلف مهاجر…………………………………….138

نمودار هشت: توزیع فراوانی علل مهاجرت پاسخگویان……………………………………………………140

 

کلیات:

بررسی فرهنگ و هویت یک قوم، ملت و یا فرهنگ طبیعتا با یک دید تک جهتی، تک رشته ای و محدود به زمان و مکان خاصی نمی تواند تبیین مناسبی از آن به دست بدهد. در واقع هویت و فرهنگ یک مساله فرهنگی است که در بستر و چارچوباجتماعی، روانی، سیاسی، جمعیت شناختی و .. رخ می دهد و پرداختن به آن مثلا فقط از دید فرهنگی و تلاش برای توضیح و تبیین آن از منظری منفرد شاید اطلاعات مفیدی به ما بدهد، ولی بدون شک یافته هایمان ناقص خواهد بود. و به همین دلایل است که عموما بحث های مربوط به تحقیقات میان رشته ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.مطالعه میان رشته‌ای را کثرت گرایی روش شناختی مبتنی بر تعامل اثر بخش بین گستره‌ها در تحلیل مسأله‌ای واحد و شناخت پدیدار در پرتو تعامل مؤثر بین رهیافتهای دانشهای مختلف تعریف کرده‌اند(فرامرز قراملکی، 1385 : 392).[1]

به هرحال ما نیز در این تحقیق اگرچه شاید نمی توانیم به طور کاملا میان رشته ای به موضوع بپردازیم اما تا جای ممکن به منظور بهره وری از مطالب مختلف در رشته های گوناگون با پرداختن به پیشینه و تاریخ هویت و فرهنگ ترکهای آذربایجان و نیز ریشه ها و علل مهاجرت و برخورد فرهنگی آنان که منجر به نتایجی خاص شده را بررسی کرده ایم، تا موضوع را برای تبیین بهتر هدایت کنیم. زیرا همان طور که اشاره شد بدون توجه به تاریخ، ریشه و علل مهاجرت آذربایجانیها به تهران و نیز توصیفی کلی از روند هویتی آنان در طول تاریخ خود و نیز حضورشان در تهران نمی توان به نتایجی دقیقی رسید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...