نقش فرهنگ معلمی در مواجهه با تغییرات برنامه درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی 93-92 |
![]() |
فهرست
1-کلیات طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………..3
1-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..4
1-2. بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………………………4
1-3 . سؤالهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………7
1-4. اهمیت و ضرورت مسئله…………………………………………………………………………………………………………………..7
1-5. اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………..8
1-6. تعریف اصطلاحات پژوهش………………………………………………………………………………………………………………8
1-6-1. فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………………………………..8
1-6-2. فرهنگ معلمی……………………………………………………………………………………………………………………………9
1-6-3. برنامه درسی……………………………………………………………………………………………………………………………..9
1-6-4. کتاب درسی……………………………………………………………………………………………………………………………..9
2-مبانی نظری و پیشینهی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….10
2-1. برنامهی درسی و آموزش……………………………………………………………………………………………………………….11
2-2. مفهوم برنامهی درسی…………………………………………………………………………………………………………………….11
2-2-1. تدوین برنامه درسی………………………………………………………………………………………………………………….11
2-2-2. اجرای برنامه درسی…………………………………………………………………………………………………………………..12
2-2-3. ارزشیابی برنامه درسی………………………………………………………………………………………………………………..12
2-2. سطوح برنامه درسی……………………………………………………………………………………………………………………….12
2-2-1. برنامه درسی رسمی……………………………………………………………………………………………………………………12
2-2-2. برنامه درسی اجرایی (عملیاتی)……………………………………………………………………………………………………13
2-2-3. برنامه درسی پنهان…………………………………………………………………………………………………………………….13
2-2-4. برنامه درسی پوچ……………………………………………………………………………………………………………………..13
2-2-5. برنامه درسی فوق برنامه…………………………………………………………………………………………………………….13
.3-2اجرای برنامه درسی……………………………………………………………………………………………………………………….13
2-4. رویکردهای تبیینگر اجرای برنامه درسی…………………………………………………………………………………………14
2-4-1. رویکرد برنامه ای یا وفادارانه………………………………………………………………………………………………………14
2-4-2. رویکرد انطباقی………………………………………………………………………………………………………………………..14
5-2 .سطوح مشارکت معلمان در اجرای برنامه درسی………………………………………………………………………………..14
2-5-1. سطح مقلدانه……………………………………………………………………………………………………………………….14
2-5-2. سطح میانجی گرانه……………………………………………………………………………………………………………….15
2-5-3. سطح خلاقانه-مولد………………………………………………………………………………………………………………15
2-6. تغییر برنامه درسی…………………………………………………………………………………………………………………….16
2-7. اصول تغییر برنامه درسی……………………………………………………………………………………………………………17
2-8. سیر تغییر برنامه درسی ریاضی در ایران…………………………………………………………………………………………17
2-9. تغییر در نظام آموزشی و رفتار معلمان…………………………………………………………………………………………..18
2-10. مقاومت و پذیرش معلم در برابر برنامه درسی جدید……………………………………………………………………..19
2-11. فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………………………….20
2-12. مقاومت فرهنگی…………………………………………………………………………………………………………………..21
2-13. فرهنگ معلمی……………………………………………………………………………………………………………………..22
2-14. سابقه علمی و پیشینه پژوهش در ایران و خارج از كشور……………………………………………………………….23
2-15. جمع بندی و ارائه مدل نظری………………………………………………………………………………………………….30
3-روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………32
3-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..33
3-2. تعریف پدیدارشناسی ……………………………………………………………………………………………………………..33
3-3. جامعه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….33
3-4. حجم نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………..34
3-5. روش جمع آوری اطللاعات……………………………………………………………………………………………………..35
3-6. ابزار جمعآوری دادهها…………………………………………………………………………………………………………….36
3-7. محتوای مصاحبه……………………………………………………………………………………………………………………37
3-8. روش تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………….37
3-9 . رعایت ملاحضات اخلاقی………………………………………………………………………………………………………41
4-تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………42
4-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….43
4-2. گزارش اطلاعات حاصل شده………………………………………………………………………………………………….44
4-3. تحلیل اطلاعات حاصل……………………………………………………………………………………………………………58
4-4. نتایج حاصل از بررسی مصاحبه ها……………………………………………………………………………………………..65
5- نتیجه گیری، بحث و پیشنهاد……………………………………………………………………………………………………….66
5-1. نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………67
یک مطلب دیگر :
یک مطلب دیگر :
5-1-1. باورهای معلمان ریاضی درباره تغییرات کتاب درسی ریاضیات پایه هفتم چیست…………………………….67
5-1-2. رفتار معلمان ریاضی در مواجهه با تغییرات کتاب درسی ریاضیات پایه هفتم چگونه است…………………73
5-1-3. توجیهات معلمان ریاضی از رفتار خود در مواجهه با تغییرات کتاب درسی………………………………………75
5-2. بحث و بررسی پیرامون یافتههای پژوهش……………………………………………………………………………………..76
5-3. محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….82
5-4. پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………..83
5-5. پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………………………………83
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………………………………………..85
فهرست جداول و نمودارها
جدول 2-1.جمع بندی پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………29
جدول 3-1: جامعه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………34
جدول 3-2: مشخصات اطلاع رسان های پژوهش………………………………………………………………………………….35
جدول4-1: مشخصات اطلاع رسان های پژوهش…………………………………………………………………………………43
جدول4-2. دیدگاه کلی معلمان ریاضی پایه هفتم نسبت به پدیده تغییر………………………………………………………59
جدول 4-2. موضع کلی معلمان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی در سال تحصیلی 93-1392…………………59
جدول 4-1. نگاه مثبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی 93-1392………………………..60
جدول4-2. نگاه منتقدانه به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی 93-1392………………………61
جدول 4-3. تحلیل محتوای مصاحبه با معلمان پیرامون نوع مواجهه آنان نسبت به تغییرات 93-1392………………..62
جدول 4-4. تحلیل محتوای مصاحبه پیرامون توجیهات معلمان پیرامون رفتار خود در مواجهه با تغییرات…………..63
جدول5-1. دیدگاه کلی معلمان ریاضی پایه هفتم نسبت به پدیده تغییر……………………………………………………….67
جدول 5-2. موضع کلی معلمان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی در سال تحصیلی 93-1392………………..68
جدول 5-3. نگاه مثبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی 93-1392………………………..69
جدول5-4. نگاه منتقدانه به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی 93-1392………………………70
جدول 5-5. تحلیل محتوای مصاحبه با معلمان پیرامون نوع مواجهه آنان نسبت به تغییرات………………………………73
جدول 5-6. تحلیل محتوای مصاحبه پیرامون توجیهات معلمان پیرامون رفتار خود در مواجهه با تغییرات…………..75
شکل 2-1: مدل نظری پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..31
فصل اول
کلّیات طرح پژوهش
1-1. مقدمه
فعالیتهای آموزشی در هر کشور را میتوان سرمایهگذاری یک نسل برای نسل دیگر دانست؛ که هدف اصلی آن، توسعه انسانی است. به عبارت دیگر، افزایش رشد و آگاهی و توانمندیهای انسان یعنی افزایش سرمایهای او. این سرمایههای انسانی در قالب برنامه درسی، تجمع مییابند و به نسلهای بعدی تقدیم میشوند. تغییر در برنامههای درسی به واقع تغییر در کیفیت سرمایههای انسانی است. هر کشوری به دلایل متفاوت و با توجه به نیازهای خود و چالشهایی که با آن مواجه است، اقدام به تغییر برنامه درسی خود میکند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست .چالشهای آموزشی، تحولات و تغییرات اجتماعی، نیازها و انتظارات جدید جامعه از جمله عواملی هستند که زمینه تدوین «برنامه درسی ملی» را فراهم کردند. در راستای این تغییرات، گروه ریاضی اقدام به تغییر برنامه درسی ریاضی و به تبع آن کتاب درسی ریاضی کرد. تغییر کتاب درسی در واقع تدارک ماده خام یک پدیده پویاست که آموزش ریاضی نامیده میشود و عامل پویایی آن «معلم» است. به همین علت، فهم معلمان از برنامه و کتاب درسی جدید و نوع مواجهه آنان با این تغییرات دارای نقش اساسی برای تحقق آموزشی پویاست. پس میتوان پرسید که معلمان ریاضی چگونه با تغییرات کتابهای درسی مواجه شدهاند؟
1-2. بیان مسئله
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 06:09:00 ب.ظ ]
|