با عنوان :  بهبود رنگرزی الیاف اکریلیک با رنگزای بازیک کمک فراصوت

 

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

 

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

 

 

پایان نامه

 

دانشگاه آزاد اسلامی

 

واحد تهران جنوب

 

دانشکده تحصیلات تکمیلی

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”

 

مهندسی نساجی-شیمی نساجی و علوم الیاف

 

عنوان :

 

بهبود رنگرزی الیاف اکریلیک با رنگزای بازیک کمک فراصوت

 

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

یک مطلب دیگر :

 
 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
چکیده:
در این پروژه هدف بدست آوردن نمودارهای مربوط به سرعت جذب و ایزوترم جذب دو رنگ بازیکBasic red 46وBasic blue41 برروی الیاف اکریلیک در حضور و عدم حضور امواج مافوق صوت می باشد .
پس برای بدست آوردن زمان تعادل به آزمایشات کنتیک جذب پرداخته شد و تاثیر دماو امواج مافوق صوت بر ایزوترم جذب دو رنگ بازیکBasic red 46وBasic blue41 برروی الیاف اکریلیک بررسی شده است و اطلاعات بدست آمده از مدلهای ایزوترمی نشان می دهد که نزدیکترین مدل به این ایزوترمها با توجه به نمودارهای ذکر شده و مقادیر r , مدل لانگمیور تشخیص داده شده است.
با توجه به مقایسه نمودارهای مربوط به کنتیک جذب و ایزوترم جذب در حضور وعدم حضور فراصوت به این نتیجه می رسیم که فراصوت سبب افزایش کنتیک جذب و ایزوترم جذب دو رنگ بازیکBasic red 46وBasic blue41 برروی الیاف اکریلیک می شود.
افزایش دما نیز با توجه به مقایسه نمودارهای مربوط به کنتیک جذب و ایزوترم جذب سبب افزایش میزان جذب دو رنگ بازیکBasic red 46وBasic blue41 برروی الیاف اکریلیک می شودپس می توان فهمید فرایند رنگرزی رنگ بازیکBasic red 46وBasic blue41 برروی الیاف اکریلیک گرماگیر است.
مقدمه:
رنگرزی به عملیاتی گفته می شود که در طی آن کالای نساجی در محلولی که شامل مواد رنگرزی و مواد ضروری دیگر است رنگ شود و رنگ نسبتا بادوامی بدست آورد.این بدان معنی است که رنگ کالای رنگرزی شده نباید به آسانی در اثر شستشو و یا در معرض نور زایل گردد.
زمانیکه یک کالای رنگ نشده در یک حمام مناسب قرار می گیرد ، جذب رنگ در ابتدا سریع خواهد بود، و سپس این سرعت جذب کاهش می یابد. هرچند در آخر دیگر مقدار رنگ در کالا افزایش نمی یابد اما این فرض اشتباه است که سیستم را در این حالت یک سیستم استاتیک درنظر بگیریم و حرکت مولکول های رنگ بین کالا و حمام را تمام شده فرض نمائیم. در حقیقت مبادله رنگ بین حمام و کالا در این شرایط در حال انجام می باشد با این تفاوت که مقدار جذب و دفع در این شرایط با هم برابر می باشند. در این شرایط می باشد که سیستم به حالت تعادل رسیده است.اطلاعات در فرایندهای رنگرزی تعادلی ، به صورت ایزوترم جذب بیان می شوند. در واقع ایزوترم جذب توزیع رنگزا در بین دو فاز حمام و الیاف را بررسی و نشان می دهند.
خصوصیات الیاف اکرلیک و اصول رنگرزی با رنگ بازیک و شیمی فیزیک جذب رنگ ومباحث فراصوت
فصل اول :خصوصیات رنگزای بازیک و الیاف اکرلیک و اصول رنگرزی با رنگ بازیک و شیمی فیزیک جذب رنگ ومباحث فراصوت :
1-1-مواد رنگرزی بازیک (Basic dyes):
یک ماده رنگرزی بازیک بر طبق تعریف انجمن رنگرزان و نقاشان (SDC) یک ماده رنگرزی کاتیونیک است که به طور ذاتی نسبت به انواع اسیدی الیاف آکریلیک پنبه دندانه داده شده با تانن (Tannin-mordanted) تمایل به جذب دارد . مواد رنگرزی بازیک در محلول آبی یونیزه شده و کاتیون رنگی میدهند. از قدیمی ترین مواد رنگرزی مصنوعی بازیک مأوین پرکین است که در این گروه قرار دارد . از خواص برجسته آنها درخشندگی زیاد می باشد ، اما ثبات نوری ضعیفی دارند و به خاطر همین مسئله این دسته از مواد رنگرزی تا قبل از پیدایش الیاف آکریلیک کاربرد چندانی نداشته اند . ولی ثبات نوری خوب و قابلیت جذب خوب آنها نسبت به الیاف آکریلیک که باعث رنگرزی های عمیق با ثبات شستشویی خوب گردید ، موجب شد تا دوباره این دسته از مواد رنگرزی مورد توجه قرار گیرند .]1[
1-2-خواص فیزیکی و شیمیایی الیاف آکریلیک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...