بررسی قدرت پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی توسط جو روانی اجتماعی کلاس و اضطراب اجتماعی |
بخش اول: مبانی نظری پژوهش………………. ……………………………………….17
1- خودکارآمدی تحصیلی ……………………………………….17
تعاریف و ویژگیهای خودکارآمدی………………. ……………………………………….17
تعیین کنندههای خودکارآمدی………………. ……………………………………….20
مراحل رشد خودکارآمدی ……………………………………….23
خودکارآمدی و اضطراب ……………………………………….26
2- اختلال اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….26
تعریف اختلال اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….29
ملاکهای تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….31
شیوع اختلال اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….32
دوره یا سن شروع اختلال اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….33
نشانگان روانشناختی اختلال اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….34
اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان………………. ……………………………………….35
دیدگاههای نظری در باره اضطراب………………. ……………………………………….37
دیدگاه روان پویایی. ……………………………………….37
دیدگاه رفتارگرایی.. ……………………………………….39
دیدگاه شناختی…… ……………………………………….40
دیدگاه زیست شناختی. ……………………………………….42
دیدگاه انسانگرایی.. ……………………………………….44
دیدگاه اجتماعی….. ……………………………………….45
سبب شناسی اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….45
نظریههای روانپویشی ……………………………………….45
نظریههای رفتاری…. ……………………………………….46
نظریههای زیستی….. ……………………………………….47
دستگاه عصبی خودمختار ……………………………………….48
انتقال دهندههای شیمیایی………………. ……………………………………….48
عوامل ارثی……… ……………………………………….49
الگوهای نظری اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….50
نظریه طرحواره بک… ……………………………………….50
نظریه شبکه متداعی باور………………. ……………………………………….51
الگوی شناختی کلارک و ولز………………. ……………………………………….51
الگوی شناختی اضطراب اجتماعی راپی و هیمبرگ………………. ……………………………………….52
مدل شناختی اضطراب اجتماعی بک،امری و گرینبرگ………………. ……………………………………….52
3- جوروانی-اجتماعی کلاس………………. ……………………………………….53
تعاریف…………. ……………………………………….53
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
انواع جو روانی حاکم بر کلاس………………. ……………………………………….53
ویژگیهای روابط انسانی مطلوب در مدرسه………………. ……………………………………….54
دو بعد اساسی جو مدرسه………………. ……………………………………….55
بخش دوم ادبیات پژوهش ……………………………………….56
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور………………. ……………………………………….56
تحقیقات انجام شده در داخل کشور………………. ……………………………………….59
جمعبندی ادبیات پژوهش……………. …………………. …………………………………………………………….63
فصل سوم: روش پژوهش
روش پژوهش………. ……………………………………….65
جامعه آماری ……. ……………………………………….65
نمونه و روش نمونهگیری ………………. ……………………………………….65
ابزارهای گردآوری اطلاعات………………. ……………………………………….66
مقیاس جوروانی- اجتماعی کلاس………………. ……………………………………….66
مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان………………. ……………………………………….67
مقیاس خودکارآمدی تحصیلی………………. ……………………………………….68
شیوه اجرا………. ……………………………………….68
روش تجزیه و تحلیل دادهها………………. ……………………………………….69
ملاحظات اخلاقی……. ……………………………………….69
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
توصیف نمرات آزمودنیها بر حسب نمرات اضطراب اجتماعی………………. ……………………………………….71
توصیف نمرات آزمودنیها بر حسب نمرات جو روانی-اجتماعی کلاس………………. ……………………………………….72
توصیف نمرات آزمودنیها بر حسب نمرات خودکارآمدی تحصیلی………………. ……………………………………….72
ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی………………. ……………………………………….73
تحلیل رگرسیون اضطراب اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی………………. ……………………………………….74
ماتریس همبستگی جو روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی تحصیلی………………. ……………………………………….76
تحلیل رگرسیون جو روانی- اجتماعی کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی………………. ……………………………………….77
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
بحث و بررسی یافتههای پژوهش………………. ……………………………………….79
یک مطلب دیگر :
فرضیه اول پژوهش…. ……………………………………….79
فرضیه دوم پژوهش…. ……………………………………….80
فرضیه سوم پژوهش…. ……………………………………….81
فرضیه چهارم پژوهش.. ……………………………………….82
محدودیتهای پژوهش… ……………………………………….85
پیشنهادهای پژوهشی.. ……………………………………….86
پیشنهادهای نظری پژوهش………………. ……………………………………….87
پیشنهادهای کاربردی. ……………………………………….89
منابع………….. ……………………………………….90
پیوست…………. ……………………………………….106
چکیده انگلیسی… …………………………………………114
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی امکان پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوره دبیرستان براساس اضطراب اجتماعی و جو روانی – اجتماعی کلاس بود. بدین منظور نمونه 360 نفری (173 دختر و 188 پسر) از دانش آموزان سال سوم دبیرستان در شهرستان شیراز به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی، مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، و مقیاس جو روانی-اجتماعی کلاس استفاده شد. دادهها، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین اضطراب اجتماعی و ابعاد آن با خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد همچنین نتایج نشان داد رابطه معنیداری بین جو روانی اجتماعی کلاس و ابعاد آن با خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد. تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد متغیر اضطراب اجتماعی و ابعاد آن حدود 56 درصد و جو روانی اجتماعی کلاس حدود 35 درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی کردند (01/0.(P<
در نتیجه می توان بیان کرد متغیرهای روانی- اجتماعی نقش مهمی در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارند.
واژگان کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، اضطراب اجتماعی، جو روانی- اجتماعی کلاس، دانشآموزان دوره دبیرستان.
مقدمه
مفهوم خودکارآمدی اولین بار بهطور رسمی بهوسیله بندورا (1977) به عنوان باوری که شخص میتواند بهطور موفقیتآمیزی رفتار مورد نیاز برای ایجاد پیامدهایی اجرا کند، توصیف شده است. به عبارت دیگر، خودکارآمدی اطمینان شخص را نشان میدهدکه قادر است بهطور موفقیتآمیزی رفتار خاصی را انجام دهد (گودییانو و هربرت، 2003).
مطابق با نظریه بندورا[1](1986) اساسا” ناکارآمدی ادراک شده در مقابله با تهدید های بالقوه است که باعث هم اضطراب و هم رفتار اجتنابی می شود. اجتناب افراد از فعالیت ها و موقعیت های تهدید کننده به دلیل مقابله با اضطراب نیست بلکه به این دلیل است که آنها معتقدند که قادر به کنترل جنبه های تهدیدکننده محیط نخواهند بود. آنهایی که خودشان را در کنترل تهدید کننده های محیطی کارآمد قضاوت میکنند از تهدید کننده های موقعیتی نه میترسند و نه از آنها اجتناب میکنند، اما آنهایی که خودشان را در اعمال کنترل بر تهدید کننده های محیطی ناکارآمد احساس می کنند با انواع پیامد های انزجاری مواجه میشوند.
بندورا (1986) معتقد است که از طریق انعکاس شخصی، افراد قادر به ارزیابی تجارب و فرایند های شناختی خویش هستند. مطابق با این دیدگاه، آنچه مردم میدانند، مهارت هایی که دارا هستند با آنچه قبلا” انجام داده اند همیشه پیش بینی کننده های خوبی از عملکرد های بعدی نیستند زیرا باورهایی که افراد درباره توانایی هایشان دارند به طور قدرتمندی بر روش هایی که آنان رفتار خواهند کرد تاثیر میگذارد. در نتیجه چگونگی رفتار افراد هم تحت تاثیر باورهای آنان در مورد توانایی هایشان است و هم به وسیله این باورها پیش بینی می شود تا نتایج عملکردهای قبلی آنان، این بدین معنی نیست که افراد می توانند تکالیفی فراتر از توانایی هایشان انجام دهند. به دلیل اینکه آنها معتقدند که می توانند بلکه کارکرد شایسته مستلزم هماهنگی بین خودباوری ها از یک طرف و دارا بودن مهارت ها و دانش لازم از طرف دیگر است و چگونگی ادراک فرد از توانایی خویش به کاربرد مهارت هایی که دارد، کمک می کند ( خیر و استوار، 1386).
یکی از مهمترین جنبهها و حوزههایی که موفقیت در آن تا حد زیادی منوط به داشتن خودکارآمدی بالا است، حوزه تحصیلی است. الیاس[2](2008) خودکارآمدی تحصیلی را اعتماد دانشآموز نسبت به تواناییاش برای موفقیت در تکالیف مشکل میداند. بندورا [3](1977) متقاعدسازی را حاصل قضاوتهای کلامی دیگران در مورد شخص میداند که میتواند نقش مهمی در رشد کارآمدی وی داشته باشد. متقاعدسازی کلامی، به متقاعد کردن شخص از طریق یادآوری و برجسته کردن نقاط مثبت و قابلیتهای موفق شدن در وی مربوط میشود و معمولاً هم نتیجه بخش است. زیرا موفقیتهای یک شخص بیش از آن که به تواناییهای ذاتی وی بستگی داشته باشند، به میزان تلاش وی وابسته است.
بندورا (1997) معتقد است افرادی که اضطراب اجتماعی بالایی دارند، اغلب احساس می کنند که فاقد مهارت های خاص، توانایی ها یا ویژگی های لازم برای رفتار بین فردی و چگونگی واکنش به موقعیت های تهدید کننده هستند و در نتیجه آنان اغلب انتظار پایینی از موفقیت در موقعیت های اجتماعی دارند. به عبارت دیگر، بندورا (1997) معتقد است که سطح و قدرت کارآمدی افراد یا انتظاری که آنها میتوانند بطور موفقیت آمیزی رفتار مورد نیاز برای ایجاد پیامد های مورد نیاز اجرا کنند تعیین می کنند که چگونه مقابله کنند، چه مقدار تلاش کنند و چه مدت این تلاش را در برخورد با موقعیت تهدید کننده ادامه دهند.
اسکلنکر و لیری (1982) معتقدند که معمولا” افراد در موقعیت های اجتماعی تلاش میکنند که خودشان را به لحاظ اجتماعی به روشهای مطلوبی نشان دهند. برای مثال آنها تمایل دارند خود را به صورت افرادی شایسته، جذاب، درستکار و ارزشمند به دیگران نشان دهند. واکنشهای ادراک شده یا مورد انتظار توسط دیگران به عمل کننده بازخوردی در مورد اینکه آیا عمل کننده تاثیر مطلوب در دیگران ایجاد کرده است را فراهم می کند. اگر دیگران در یک سبک مناسب با تاثیر مورد نظر عمل کننده پاسخ دهند در این صورت عمل کننده در اجرای هدف خود موفق شده است. ولی اگر آنها چنین پاسخی را ندهند نشان دهنده عدم موفقیت عمل کننده است. افراد در موقعیت های اجتماعی زمانی احساس ایمنی خواهند کرد که (1) آنها هدفی برای ایجاد تاثیر مطلوب روی دیگران نداشته باشند، بنابراین در این صورت در مورد واکنش های ارزیابی دیگران نگران نیستند یا (2) آنها برای ایجاد تأثیر مطلوب روی دیگران تلاش می کنند و معتقدند که در انجام آن موفق خواهند شد. ولی در دامنه وسیعی از موقعیت های اجتماعی افراد چنین احساس امنیتی ندارند. اگرچه آنها ممکن است، بخواهند چنین تأثیر مطلوبی ایجاد کنند. آنها ممکن است (1) درباره چگونگی انجام آن مطمئن نباشند، (2) باوری، که آنها قادر نیستند واکنش های مطلوب از سوی دیگران دریافت کنند. برای مثال، آنان ممکن است بخواهند بصورت فردی شایسته در موقعیت توسط دیگران دیده شوند، اما تردید دارند که چنین اتفاقی رخ دهد. و (3) باوری، که آنها نمی توانند آنطور که می خواهند بنظر برسند.
(برای مثال، آنها تصور می کنند تا حدودی شایسته بنظر می رسند در حالی که آنها میخواهند که بصورت افراطی شایسته بنظر آیند). این شرایط منجر به ایجاد اضطراب اجتماعی می شود. به عبارت دیگر، اضطراب اجتماعی زمانی بروز می کند که افراد برای ایجاد تأثیر مطلوب روی دیگران برانگیخته می شوند اما در مورد ایجاد این تأثیر تردید دارند. ناتوانی ادارک شده برای پیش بینی، کنترل و کسب پیامدهای مطلوب، پیشایندهای اصلی اضطراب در نظر گرفته شده است (برای مثال ، سیلیگمن، 1975). همچنین اسکلنکر و لیری ( 1982) معتقد هستند که شرط ضروری اما نه کافی برای بروز اضطراب اجتماعی آن است که افراد برای ایجاد یک تاثیر مطلوب روی دیگران بر انگیخته می شوند. افرادی که چنین اهدافی در موقعیت ندارند نگرانی خاصی در مورد ارزیابی دیگران نخواهند داشت و در نتیجه احساس اضطراب نخواهند کرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 04:39:00 ب.ظ ]
|