1ـ11ـ2ـ هزینه‌های تحقیق.. 19
1ـ12ـ تعریف واژه‌های کلیدی (نظری – عملیاتی). 20
1ـ12ـ1ـ گردشگری.. 20
1ـ12ـ2ـ گردشگر20
1ـ12ـ3ـ تفریح.. 20
1ـ12ـ4ـ مدت توقف گردشگر21
1ـ13ـ مراحل و زمان‌بندی پژوهش…. 21
فصل دوم مبانی نظری    22
2ـ1ـ مقدمه. 23
2ـ2ـ گردشگری.. 23
2ـ3ـ گردشگر. 26
2ـ4ـ تفریح.. 26
2ـ5ـ جاذبه‌های گردشگری.. 28
2ـ5ـ1ـ جاذبه‌های طبیعی.. 28
2ـ5ـ2ـ جاذبه‌های دست‌ساز29
2ـ6ـ گردشگری شهری.. 31
2ـ7ـ گردشگری مذهبی.. 33
2ـ8ـ امکانات تفریحی.. 34
2ـ8ـ1ـ ضرورت و اهمیت امکانات تفریحی.. 34
2ـ8ـ2ـ انواع امکانات تفریحی.. 35
2ـ8ـ2ـ1ـ مراکز خرید. 35
2ـ8ـ2ـ2ـ پارک آبی.. 37
2ـ8ـ2ـ3ـ فضای سبز و پارک جنگلی.. 39
2ـ8ـ2ـ4ـ دریاچه مصنوعی.. 43
2ـ8ـ2ـ5ـ شهربازی.. 43
2ـ8ـ3ـ جایگاه امکانات تفریحی در گردشگری.. 44
2ـ8ـ4ـ امکانات تفریحی گردشگری در برخی شهرهای ایران و جهان.. 46
2ـ9ـ توقف گردشگران.. 49
2ـ9ـ1ـ متوسط مدت اقامت… 49
2ـ9ـ2ـ مجموع نفر شب اقامت… 49
2ـ9ـ3ـ تحقیقات انجام‌شده در مورد مدت اقامت گردشگران.. 50
2ـ9ـ4ـ عوامل مؤثر بر توقف بیشتر گردشگران در مناطق گردشگری.. 52

پایان نامه

 

2ـ10ـ معرفی شهر قم.. 53
2ـ10ـ1ـ موقعیت جغرافیایی.. 54
2ـ10ـ2ـ ویژگی‌های جمعیتی.. 55
2ـ10ـ2ـ1ـ ساخت جنسی و سنی جمعیت.. 56
2ـ10ـ3ـ اقلیم.. 59
2ـ10ـ3ـ1ـ دما 59
2ـ10ـ3ـ2ـ بارندگی.. 60
2ـ10ـ3ـ3ـ روزهای یخبندان.. 60
2ـ10ـ3ـ4ـ رطوبت نسبی.. 60
2ـ10ـ3ـ5ـ پوشش گیاهی.. 61
2ـ10ـ4ـ زبان.. 63
2ـ10ـ5ـ وضعیت اقتصادی و اشتغال.. 63
2ـ10ـ5ـ1ـ اشتغال و بی‌کاری.. 63
2ـ10ـ5ـ2ـ تورم. 63
2ـ10ـ6ـ ویژگی‌های فرهنگی.. 64
2ـ10ـ6ـ1ـ آیین‌ها و آداب و رسوم مردم. 64
2ـ10ـ6ـ2ـ پوشاک مردم قم. 65
2ـ10ـ7ـ صنایع دستی.. 66
2ـ10ـ8ـ سوغات… 69
2ـ10ـ9ـ مراکز خرید شهر قم.. 70
2ـ10ـ10ـ بوستان‌ها و پارک‌های شهر قم.. 73
2ـ10ـ11ـ دریاچه مصنوعی شهر قم.. 76
2ـ10ـ12ـ پارک آبی شهر قم.. 77
2ـ10ـ13ـ شهر بازی شهر قم.. 77
فصل سوم روش پژوهش     78
3ـ1ـ مقدمه. 79
3ـ2ـ روش تحقیق.. 79
3ـ3ـ ابزارها و شیوه‌های گردآوری اطلاعات… 80
3ـ4ـ پژوهش‌های میدانی.. 81

یک مطلب دیگر :

 

3ـ5ـ جامعه‌ی آماری و برآورد حجم نمونه. 81
3ـ6ـ اعتباریابی ابزار تحقیق.. 83
3ـ6ـ1ـ (روایی ابزار تحقیق)83
3ـ6ـ2ـ (پایایی ابزار تحقیق)83
3ـ7ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… 85
3ـ7ـ1ـ آزمون t تک‌نمونه‌ای.. 86
3ـ7ـ2ـ آزمون  یک بعدی، تک متغیره (Chi-Square). 87
 فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها  89
4ـ1ـ مقدمه. 90
4ـ2ـ تجزیه و تحلیل جمعیت‌شناختی داده‌ها 90
4ـ2ـ1ـ سن.. 91
4ـ2ـ2ـ وضعیت تأهل.. 93
4ـ2ـ3ـ تعداد اعضای خانوار94
4ـ2ـ4ـ میزان تحصیلات… 95
4ـ2ـ5ـ میزان درآمد ماهیانه96
4ـ2ـ6ـ مبدأ سفر98
4ـ2ـ7ـ هدف اصلی بازدید از قم.. 100
4ـ2ـ8ـ هدف جانبی از بازدید شهر قم.. 101
4ـ2ـ9ـ میزان زمان اختصاص داده شده به فعالیت اصلی.. 102
4ـ2ـ10ـ میزان زمان اختصاص داده شده به فعالیت جانبی.. 103
4ـ2ـ11ـ تعداد دفعات مسافرت به قم در طول سال.. 104
4ـ2ـ12ـ میزان توقف در هر بار سفر به شهر قم.. 105
4ـ2ـ13ـ میزان هزینه‌کرد در سفر به قم.. 106
4ـ2ـ14ـ میزان هزینه در فعالیت‌های تفریحی و مکمل از هزینه سفر107
4ـ2ـ15ـ اقامت شبانه در شهر قم.. 108
4ـ2ـ16ـ دلیل اقامت شبانه در شهر قم.. 109
4ـ2ـ17ـ اولویت فعالیت‌ها و امکانات تفریحی در مقصد.. 110
4ـ2ـ18ـ کاهش مدت زمان توقف در صورت نبود فعالیت‌های مکمل زیارت همچون امکانات تفریحی.. 112
4ـ2ـ19ـ کاهش هزینه‌کرد در صورت نبود فعالیت‌های مکمل زیارت مانند امکانات تفریحی.. 113
4ـ3ـ توصیف آماری داده‌های پرسشنامه‌ها 114
4ـ3ـ1ـ تأثیر امکانات تفریحی موجود قم در افزایش مدت زمان توقف گردشگران.. 114
4ـ3ـ2ـ افزایش مدت زمان توقف گردشگران در صورت ایجاد امکانات تفریحی جدید یا توسعه و ارتقاء امکانات تفریحی موجود  116
4ـ3ـ3ـ افزایش هزینهکرد گردشگران در صورت ایجاد امکانات تفریحی جدید یا توسعه و ارتقاء امکانات تفریحی موجود  117
 فصل پنجم نتایج و پیشنهادات    119
5ـ1ـ مقدمه. 120
5ـ2ـ بحث و نتیجه‌گیری.. 120
5ـ3ـ بررسی و تفسیر یافته‌های پژوهش و آزمون فرضیات… 122
5ـ3ـ1ـ فرضیه اصلی پژوهش…. 122
5ـ3ـ2ـ فرضیات فرعی.. 124
5ـ4ـ ارائه پیشنهادات بر مبنای یافته‌های پژوهش…. 131
5ـ5ـ ارائه پیشنهادات جانبی.. 131
5ـ6ـ محدودیت‌های پژوهش…. 133
 منابع و ماخذ   134

1ـ1ـ مقدمه

امروزه گردشگری در حیات جوامع بشری جایگاه ویژه‌ای دارد و این صنعت به یکی از بازیگران اصلی تجارت بین‌الملل تبدیل شده و از منابع درآمدی مهم بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‌آید. از این رو کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق ضمن تقویت آثار مثبت و کاهش تأثیرات منفی آن رونق چشمگیری به جذب گردشگر ببخشند.
برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری صرفاً وجود جاذبه‌ها و اماکن گردشگری کافی نیست؛ برای جذب حداکثری گردشگر نه تنها نمی‌توان به داشتن جاذبه اکتفاء کرد بلکه باید مجموعه عوامل، عناصر و اجزاء در کنار هم قرار گیرند تا در سایه شکل‌گیری اصولی نظام گردشگری، این صنعت ارزشمند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را مورد حمایت قرار دهند. صنعت توریسم در تمامی ابعاد یاد شده واجد منافع و محاسن فراوانی است؛ لکن به طور کلی توجه به موضوع توریسم می‌تواند در برگیرنده منافع زیر باشد:

  • ایجاد درآمد و تقویت تولید ناخالص ملی که این معیار، اهمیت نسبی صنعتی توریسم را در کل اقتصاد بیان می‌کند.
  • در مقایسه با سایر بخش‌ها به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری می‌تواند تعداد بیشتری از نیروی انسانی را به کار گیرد به عبارت دیگر، گردشگری از سایر بخش‌ها کاربردی‌تر می‌باشد.
  • صنعت گردشگری از دیدگاه کیفی بر روی تربیت نیروی کار به تخصص‌های پیچیده در تمام سطوح نیازی نداشته است بر همین اساس، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آن به سرمایه‌گذاری و صرف وقت زیاد محتاج نیست.
  • افراد را با مهارت‌های گوناگون به اشتغال در می‌آورد که یکی از راه‌های مؤثر برای رفع مشکل بیکاری است.
  • توسعه صنعت گردشگری به توسعه صنایع دستی منجر شده و ضمن گسترش خود، این صنعت را نیز تقویت می‌کند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...