بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم پایه اول و دوم ابتدائی |
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(پایان نامه مقطع ارشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
پیشگفتار :
بی شك آینده هر جامعه ای به كیفیت و كارآیی آموزش و پرورش آن كشور بستگی دارد. از این رو هر چه كارآیی و بهرهدهی برنامههای آموزشی مؤثرتر و مفیدتر باشد صرفاٌ به این معنا نیست كه هدفها و محتوای آموزش و پرورش در قالب جملاتی زیبا و شعار گونه توصیف شود، بلكه منظور تلاشهای هماهنگی است كه به منظور ایجاد بافت مشترك بین هدفها و روشهای مناسب آموزشی انجام میگیرد تا مقاصد و نیازهای پیشبینی شده در عمل تحقق یابد. در این راستا معلم بدون آشنایی لازم به چگونگی عمل یادگیری دانشآموزان و قانون های آن نمیتواند در امر آموزش و پرورش موفق شود و به هدف مطلوب برسد. اگر چه ممكن است فعالیتهای متعددی را انجام دهد اما همه این فعالیتها بی ثمرباشد. همانند كشاورزی میباشد كه بدون اطلاع از خواص زمین زراعی خود و مقیاس زمینی لازم برای بدست آوردن محصول مورد نظرش و ابزار و آلات لازم به زراعت بپردازد كه طبیعی است محصول مورد نیازش را به دست نخواهد آورد. پس برای حصول نتیجه مطلوب باید راه صحیح استفاده از عوامل مؤثر بر یادگیری را دانست و آنها را به كار گرفت. و در این امر هم به دانشآموزان كمك نمود و هم به معلمین پایههای اول چرا كه معلمین پایه اول پایهها را بنا میكنند كه اگر پایه محكم و اصولی بنا شود مشكل یادگیری بقیه ی كارها به طور منظم و اصولی پیش می رود و معلمین پایههای بالاتر از درس نخواندن دانشآموزان خود در اذیت و آزار نخواهند بود.
موضوع تحقیق :
بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم پایه اول و دوم ابتدائی .
ضرورت و اهمیت مسأله :
پیشرفت روز افزون علم و تكنولوژی و فن آوری های جدید روز به روز احساس نیاز به آموختن و یادگیری را افزایش میدهد. انسان امروزی برای برقراری ارتباط با محیط رو به پیشرفت و مملو از تكنولوژی های جدید و وسایل ارتباطی پیشرفته نیاز به آموختن دارد. هر چند این انسان از محیط اطراف و دیگران آموزشهایی میبیند و چیزهایی می آموزد اما این آموزشها نه كافی و نه منظم و گاهی نیز در ارتباط با هم نیز نیستند و در بیشتر موارد اختصاصی نیز نیستند. در حالی كه انسان برای برقراری ارتباط با استفاده از وسایل صنعتی پیشرفته نیاز به آموزشهای خاص دارد. از این رو كسی میخواهد آگاهی خود یادگیری را در باره موضوعی معین افزایش دهد. باید راه درست آن را بیابد، در امر تعلیم و تربیت معلم بدون آشنایی لازم به چگونگی عمل یادگیری دانشآموزان و قانون های آن نمیتواند در امر تعلیم و تربیت موفق شود. زیرا یادگیری بر یك رویكرد یا عنصر معینی مبتنی نیست. بلكه به عوامل و متغیرهای زیادی ارتباط دارد. ارتباط بین چیزی كه معلم خواهان آموختن به دانشآموزان است با چیزی كه دانشآموزان یاد میگیرند. معلم باید استراتژیهای مختلف این عوامل را در هم آمیزد تا پدیدة یادگیری صورت گیرد. برای همین یك معلم كار آزموده باید به شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری بپردازد و اختلالات یادگیری را از بین ببرد و با توجه به تغییراتی جدید كه در كتابهای بخوانیم و بنویسیم بوجود آمده است اطلاعات معلمین نسبت به روز افزایش یابد و برای برقراری ارتباط دانشآموزان با دنیای تكنولوژی باید یادگیری صحیح را از پایه شروع بنمائیم.
هدف كلی تحقیق :
تعیین و شناخت عوامل مؤثر بر یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم پایههای اول و دوم ابتدائی و یاری رساندن به دانشآموزان در جهت یادگیری بهتر این دروس
اهداف ویژه :
- آگاهی داشتن از روشهای نوین یاددهی ـ یادگیری
- اطلاع داشتن از عوامل مؤثر بر یادگیری
-
- اطلاع داشتن از فنون و تكنولوژی های جدید
- آگاهی داشتن از ویژگیهای رشدی ( جسمی و ذهنی ) دانشآموزان
سئوالات تحقیق :
- آیا داشتن هدف و انگیزه یكی از عوامل مؤثر بر یادگیری است ؟
پرسشنامههای 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-
- آیا دانشآموزانیكه آموزش پیش دبستانی دیده اند بهتر از سایر دانشآموزان دروس بخوانیم و بنویسیم را فرا میگیرند 17؟-16-15-14-13-12-11
- آیا روشهای مشاركتی نقش مؤثر بر یادگیری دارند ؟ 24-23-22-21-20-19-18
- آیا استفاده ازوسایل كمك آموزشی در یادگیری بخوانیم و بنویسیم باید های اول و دوم مؤثر است ؟ 30-29-28-27-26-25
متغیرها و تعاریف عملی آنها :
در این تحقیق متغیرها به دو دسته وابسته و مستقل تقسیم میشوند.
متغیر وابسته :یادگیری ( خواندن و نوشتن )
تعریف نظری : تغییرات نسبتاٌ ثابت در رفتار فرد كه در اثر تجربه حاصل میشود و در این تحقیق منظور از یادگیری، یادگیری آموزشی و تحصیلی است. از نظر عملی از طریق پرسشنامه بسته پاسخ منظم چند وجهی از معلمین نظر خواهی میشود در مورد یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم
متغیر مستقل :
عوامل مؤثر ( مانند هدف و انگیزه، رفتن به پیش دبستانی ـ كاربرد وسایل كمك آموزشی )
نظری : مجموعه عوامل تسهیل كننده یادگیری هدف :جایی از یادگیری كه دانشآموز قصد رسیدن به آن جا را دارد. و انگیزه آنچه كه باعث میشود یادگیرنده توجه خود را به سوی یادگیری جلب نماید رفتن به پیش دبستانی، آمادگی ذهنی و عقلی و اجتماعی دانشآموزان را افزایش میدهد. وسایل كمك آموزشی یادگیری را عمیق تر مینماید.
عملی : كه توسط پرسشنامه منظم بسته پاسخ چند وجهی از معلمین در رابطه با این عوامل نظر خواهی میشود.
جامعه آماری مورد بررسی :
2200 نفر از معلمین شاغل در پایههای اول و دوم مقطع ابتدائی در نواحی 7 گانه مشهد كه سابقه تدریسشان در این 2 پایه 5 سال باشد و مدرك تحصیلی آنها فوق دیپلم به بالا و سابقه آموزشی 10 سال داشته باشند و تركیبی از 1100 نفر مرد و 1100 نفر زن باشند.
نمونه آماری :
با توجه به وسعت و حجم نسبتاٌ زیاد جامعه آماری فوق و روش تحقیق توصیفی از 2200 نفر جامعه آماری 100 نفر در نظر میگیریم كه تركیبی از زن و مرد هستند ؛ 50 نفر
یک مطلب دیگر :
ای نماد چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟
معلم زن و 50 نفر معلم مرد میباشند .
متدولوژی تحقیق :
الف : روش تحقیق :
نظر به اهدافی كه در این تحقیق بررسی میشود و برای بدست آوردن سئوالات مطرح شده در این پژوهش و ماهیت اهداف از تحقیق توصیفی همبستگی استفاده میشود. در این پژوهش عوامل مؤثر بر یادگیری دانشآموزان از دیدگاه معلمین مورد بررسی قرار میگیرد كه باید به توصیف و تفسیر هر یك از عوامل پرداخته شود و محقق سعی دارد به توصیف واقعی و خصوصیات عوامل مؤثر در یادگیری دانش آموازن پایههای اول و دوم بپردازد و نتیجه جاصل از توصیف هر یك از عوامل را گزارش دهد.
ب :روش نمونه گیری :
به دلیل حجم زیاد و نسبتاٌ بزرگ جامعه آماری و تسهیل در جمع آوری اطلاعات از نمونه گیری تصادفی ناحیه ای یا خوشه ای استفاده خواهد شد. بدین ترتیب كه از بین 7 ناحیه آموزشی بصورت تصادفی خوشه ای 3 ناحیه آموزشی را انتخاب و از هر ناحیه حدود 9 مدرسه در نظر گرفته میشود كه حجم نمونه 100 نفر كه 50 نفر زن و 50 نفر مرد انتخاب میشود.
ج :ابزار تحقیق :
پرسشنامه : چون شرایط آن آسان تر، علمیتر و تكمیل آن یكنواخت است. كه پرسشنامه محقق از طریق كازیو اداره با توجیه مدیران مدارس نسبت به انجام تحقیق و موضوع آن به مدارس انتخاب شده فرستاده میشود و پس از مهلت مقرر توسط مدیران جمع آوری و از طریق دبیرخانه اداره به دست من می رسد.
د : شیوه گردآوری اطلاعات :
محقق از طریق كتابخانه ها و پایان نامه های موجود در كتابحانه ها به جمع آوری اطلاعات پرداخته و با توجه به محدودیت تحقیقات انجام شده در این زمینه و عدم وجود تست استاندارد شده در این مورد محقق سعی میكند از پرسشنامه ساخته منظم، بسته پاسخ استفاده نموده كه نمونه آماری به آنها پاسخ خواهند داد.
ه : روش آماری و تجزیه و تحلیل داده ها :
با توجه به اینكه تحقیق از نوع توصیفی میباشد و تعداد نمونه آماری 100 نفر میباشد از فراوانی و در صد استفاده میشود و از روش آمار توصیفی استنباطی برای محاسبه فراوانی ها ـ درصدها ـ جداول ـ توزیع فراوانی و رسم نمودار استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از روشهای توصیفی ـ جداول، توزیع فراوانی درصد و رسم نمودارها برای به تصویر كشیدن این اطلاعات استفاده خواهد شد. در پاسخ پرسشنامه ها از مقیاس میكرت كه شامل خیلی زیاد ـ زیاد ـ متوسط ـ كم و خیلی كم استفاده خواهد شد.
و : كاربردها :
1- برای معلمین در امر تعلیم و تربیت، برای یادگیری بهتر دانشآموزان در دروس بخوانیم و بنویسیم پایههای اول و دوم
2- برای مسئولین نظام آموزشی : تا با برطرف كردن عوامل مخل یادگیری ؛ یادگیری را تسریع دهند.
3- سازمانهای آموزشی میتوانند در فرآیند یادگیری از نتایج این تحقیق استفاده نمایند.
4- برای استفاده والدینی كه در خانه به یادگیری فرزندشان می پردازند.
چكیده تحقیق :
مفاهیم یادگیری عبارتند از : 1- انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر 2- كسب اطلاعات معلومات و مهارتهای ویژه. 3- تغییر در رفتار قابل مشاهده و قابل اندازهگیری. 4- كسب بینش های جدید با تغییر دادن بینش های گذشته 5- فرایندی كه از طریق آن رفتار موجود زنده در اثر كسب تجربه تغییر مییابد. 6- ایجاد و تقویت رابطه و پیوند محرك و پاسخ در سیستم عصبی انسان. 7- كسب شناخت و ادراك و بصیرت. 8- فرآیند تغییراتی نسبتاٌ پایدار در رفتار بالقوه انسان دراثر كسب تجربه.
عوامل مؤثر در یادگیری عبارتند از : 1- آمادگی جسمانی ـ عقلانی ـ عاطفی فراگیرـ 2- تجربیات گذشته. 3- شرایط و محیط یادگیری 4- فعالیت یادگیرنده. 5- محرك (نیازهای اساسی مثل تعلق به گروه ـ ابراز خود ـ امنیت ـ میل و رغبت و علایق . 6- انگیزه و هدف. 7- روش تدریس معلم. 8- تمرین و تكرار. 9- تقویت و یادگیری. 10- استفاده از تكنولوژی آموزشی در جریان تدریس
نارسایی در حواس، هدف معلم از هر گونه تدریس یا آموزش اینست كه یادگیری دانشآموزان را برانگیزد، آسان سازد، سرعت بخشد و راهنمایی كند، بنابراین معلم نباید تصور كند كه بار آموزش كلاٌ بر دوش اوست و دانشآموزان جز گوش كردن و اجرا كردن وظیفه ای ندارند بلكه معلم بیشتر نقش راهنمایی یادگیری را خواهد داشت و مسئولیت یادگیری به عهده دانشآموزان است. تمرینات زیر بیانگر روش هائی است كه میتواند در كمك به فراگیری نوشتن كودكان مفید باشد. 1- تمرینات روی تابلو. 2- پرورش حركات نوشتن. 3- حالت نشستن در موقع نوشتن. 4- وضعیت كاغذ. 5- گرفتن صحیح مداد موقع نوشتن. 6- الگوها و قالبها. 7- ترسیم از روی مدل. 8- ترسیم بین خطوط. 9- نقطه چین. 10- ترسیم یا كاهش. 11- كاغذ خط دار. 12- خطوط معیار. 13- حروف ساده به مشكل. 14- راهنمائی شفاهی. 15- كلملات و جملات، كه بیشتر این موارد در بنویسیم پایه اول مشهود است .
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 12:03:00 ق.ظ ]
|