معماری ترمینال |
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(پایان نامه مقطع ارشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
مقدمه:
پایانه جزئی از تسهیلات و تجهیزات و سیستم حمل و نقل است كه سفرهااز آن آغاز و به آن منتهی می گردد.
در گذشته با ورود و توسعه وسایط نقلیه موتوری بخصوص اتوبوس برای ارتباطات بین شهری ارائه خدمات توسط گاراژها ی وابسته به بنگاههای مسافربری انجام می شد.
این گاراژها در مرکز شهر و در امتداد محور خیابانهایی که به جاده های ارتباطی شهر با خارج می رسید ،مستقر شده بودند .اکثر گاراژهای آن زمان در خیابانهای ناصر خسرو ،مولوی،باب همایون،سرگرد سخایی مستقر بودند و نام هایی از جمله اتو عدل،تی بی تی،میهن تور،ایران پیماو… از نام های آشنا و یا باقی مانده از آن زمان به شمار می روند.
با افزایش جمعیت کشور و تراکم جمعیت در بافت شهری و بوجود آمدن مسئله ای بنام ترافیک در شهرها و همزمان بارشدسفرهای بین شهری، همچنین تغییر و تحول در نحوه ارائه خدمات مسافربری بین شهری ،بحث ایجاد واحدی به نام سازمان ترمینالها از سال (1328)مطرح گردید ولی به صورت جدی به آن پرداخته نشد تا در سال (1353)احداث اولین ترمینال تهران (ترمینال جنوب)از طرف شهرداری تهران آغاز گردید.
فصل اول
اهداف و ضرورتهای طرح
1-1) طرح مسئله:
یكی از عوامل مهمی كه باعث شد این موضوع را برای پایان نامه انتخاب كنم، علاقه شخصی خودم میباشد. چون در این طرح توجه خاصی به فرم و به عملكرد دو سیركولاسیون باید كرد و باید سعی كرد كه این موارد درست طراحی شوند و عامل دیگری كه اشتیاق من را به انتخاب این موضوع بیشتر كرد. وضعیت بسیار بد ترمینال موجود كه اصولاض برای ترمینال طراحی نشده است. طراحی یك ترمینال مسافربری برای این شهرستان لازم به نظر میرسد.
با ورود اتومبیل و عمومیت یافتن استفاده از آن به دنبال تحولات سریع جوامع شهری ایران در دهه اخیر، كاروانسراها جای خود را به گاراژها دادند. گاراژها محل سوار
یک مطلب دیگر :
پایان نامه ارشد رایگان با موضوع تعدیل قرارداد شدن مسافران به اتوبوسها یا مینیبوسهای شركتهای مسافربری بودند این گاراژها اغلب در مركز یا محلات پر تراكم شهرها قرار داشتند اما با گذشت زمان فضاهای بزرگتری نیاز است تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد به همین دلیل ترمینالها به وجود آمدند و این بنا در بیشتر شهرها ساخته شد و شهرستان ایلام نیز نیازمند این ساختمان میباشد. تا بتواند پاسخگوی نیازهای مردم شهر باشد.
1-2 شرح مساله:
پایانه در معنی عام كلمه به نقطهای اطلاق میشود كه در ابتدا یا انتهای مسیر قرار گرفته باشد. با توجه به این تعریف بدهی است كه با تعیین جهت حركت وسیله نقلیه مذكور هم میتواند یك نقطه ابتدایی و انتهایی طلقی گردد. پایانه مكانی است متشكل از یك مجموعه تسهیلات كه در آن مكان دستیابی به یك دسته وسیله نقلیه و نیز امكان تعویض وسیله نقلیه از یك نوع به نوع دیگر جهت جابهجایی مسافر و كالا وجود داشته باشد.
البته با توجه به بررسیهای به عمل آمده ترمینال شهدای شهرستان ایلام مغایرت چندانی با این تعاریف ندارد.
1-3 سوابق انجام موضوع در قالب زمان و مكان:
در حال حاضر تر مینال موجود در شهر ایلام در سال 1381 تاسیس شده كه سابقه آن حدود 7 سال میباشد.
معرفی وضع موجود ترمینال ایلام:
معرفی موقعیت در شهر
سایت مورد نظر در قسمت جنوبی شهر ایلام كه در مسیر ورودی جاده مهران به ایلام واقع است.
معرفی موقعیت سایت در منطقه و كاربردهای اطراف آن
سایت مورد نظر از سه طرف محدود است كه كاربریهای اطراف سایت به شرح زیر میباشد.
1- از طرف جنوب سایت، كاربری مسكونی
2- از طرف شمال سایت، به بر 30 متری منتهی میشود.
3- از طرف شرق سایت، كاربری آموزشی
4- از طرف غرب سایت، كاربری فرهنگی
معرفی شبكههای دسترسی
از طرف شمال شرقی به مركز شهر و از طرف شمال غربی به یكی از خروجیهای شهر كه به طرف شهر مهران است مرتبط است.
معرفی زمین پروژه (از نظر شكل، ابعاد، مساحت)
از نظر شكل تقریباً مستطیل شكل و ابعاد آن به شرح زیر میباشد.
1- ضلع غربی به طول 214 متر
2- ضلع شرق به طول 224 متر
3- ضلع جنوب به طول 158 متر
4- ضلع شمال به طول 136 متر
و مساحت سایت مورد نظر 32990 متر مربع میباشد.
1-4 هدف كلی:
ساماندهی حمل و نقل مسافرین در درجه اول و همینطور جلوگیری از ترافیك برون شهری و درون شهری
در واقع هدفطراحی فضایی است كه مسافران داخل شهر و خارج شهر با آرامش و آسایش تمام به مكان مورد نظر سفر كرده و یا به استان وارد شوند. و برای نیل به این موضوع باید پارامترهایی را در نظر داشت كه اینجانب به تفصیل در روند مطالعات و طراحی پروژه ذكر خواهم كرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-08-12] [ 08:16:00 ب.ظ ]
|