ارزیابی عملکرد با استفاده از مدلهای تحلیلپوششیدادهها |
2ـ3-5 مدل BCC……………………………………………………………………………….. 23
2ـ3-5ـ1 مدل مضربی BCC (ورودی محور)…………………………………………………………………………….. 23
2ـ3-5ـ2 مدل پوششی BCC (ورودی محور)……………………………………………………………………………. 24
2ـ3-5-3 مدل پوششی BCC (خروجی محور)…………………………………………………………………………. 25
2ـ3-6 تحلیلپوششیدادهها و مدل برنامهریزی آرمانی……………………………………………………………… 25
2-3-6-1مدل DEA باهدف حداقل کردن متغیر انحرافی……………………………………………………….. 26
2ـ3-6-2 مدل DEA باهدف حداقل کردن مجموع متغیرهای انحرافی…………………………………. 26
2ـ3-6-3 مدل DEA باهدف حداقل کردن حداکثر میزان انحراف…………………………………………. 27
2-3-7 اوزان مشترک……………………………………………………………………… 27
2-3-7-1مدل پیشنهادی رضوی برای محاسبه اوزان مشترک………………………….. 29
2-3-7-2 مدل پیشنهادی ماکویی…………………………………………………….. 30
2-3-7-3 مدل پیشنهادی کائو و هانگ…………………………………………. 30
2ـ3-8 روشهای رتبهبندی واحدهای کارا……………………………………………………. 31
2ـ3-8-1 مدل اندرسون و پترسون…………………………………………………….. 32
2ـ3-8ـ2 رتبهبندی کامل با استفاده از DEA / AHP………………………….. 32
2ـ4 الگوبرداری در DEA……………………………………………………………………… 34
2ـ5 سوابق مطالعاتی……………………………………………………………………………. 35
2ـ5-1 مطالعات انجامشده در حوزه بانکی………………………………………………………………………………….. 35
2ـ5-2 تحلیل پوشش دادهها، تحقیقات انجامشده در حوزه بانکی…………………………………………… 37
2ـ5-3 نتیجهگیری در سوابق مطالعاتی……………………………………………………………………………………… 40
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه……………………………………………………………………………. 43
3-2 تاریخچه بانک ملت…………………………………………………………… 43
3-3 روش تحقیق………………………………………………………………………………. 44
3-4 شیوه و ابزار جمعآوری اطلاعات………………………………………………. 45
3-5 تعیین ورودیها و خروجیها……………………………………………………………….. 46
3-5-1 ورودیها………………………………………………………………………… 46
3-5-2 خروجیها…………………………………………………………………………… 47
3-6 مدلهای بکاررفته در پژوهش…………………………………………………………… 48
3-7 انتخاب نرمافزار برای حل مدلها………………………………………………… 49
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………. 51
4-2 پارامترها و شاخصهای مدل……………………………………………………………… 51
4-3 رویکرد اول: ساخت و حل مدل CCR………………………………………………………………………………… 53
4-3-1 ارائه یک مدل CCR برای شعبه 30 و نتیجه حل آن…………………………………………………. 54
4-3-2 ارائه نتایج حل مدل CCR برای کل شعب……………………………………………………………………. 55
4-4 رویکرد دوم: ساخت و حل مدل پیشنهادی ماکویی………………………………… 57
4-4-1 ارائه مدل پیشنهادی ماکویی و نتیجه آن……………………………………….. 57
4-4-1 حل مدل اوزان مشترک ماکویی……………………………………………………………. 61
یک مطلب دیگر :
4-5 ضریب همبستگی اسپیرمن……………………………………………………………………. 61
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه……………………………………………………………………….. 68
5-2 نتیجهگیری……………………………………………………………….. 68
5-3 پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………. 71
5-4 پیشنهادهایی برای محققین آینده…………………………………………………………… 72
5-5 محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………… 73
منابع……………………………………………………………………………………………. 74
پیوستها……………………………………………………………………………………. 78
مقدمه
از دیرباز، اطلاع از چگونگی عملکرد واحدهای تحت بررسی، جهت اتخاذ تصمیمگیریهای مناسب برای رسیدن به بهرهوری بهتر، یکی از مهمترین وظایف مدیران بهحساب میآمد؛ اما امروزه با توجه به عواملی مانند پیچیدگی مسائل، حجم بالای اطلاعات، اثرات عوامل خارجی بر عملکرد، رقابت شدید جهانی، تغییرات ناگهانی خطمشی به علت برخورد انفعالی با مشکلات حاد (مانند تورم، بیکاری و …)، محدود بودن واحدها در رابطه با تصمیمگیریهای مناسب و غیره … بدون برخورد علمی نمیتوان راهکار مناسبی اتخاذ کرد.
در محیط رقابتی امروز که دوام و بقای سازمانها به کیفیت تصمیمات ذینفعان بستگی دارد، ارزیابی عملکرد از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمانها خواهد داشت. ارزیابی عملکرد بایستی از چنان جامعیتی برخوردار باشد تا بتواند تمامی ابعاد پیرامون مترتب بر فعالیت سازمانها را با عملکرد آنها مرتبط نموده و نقش تصمیمات مدیران در نیل به اهداف و ارتقاء عملکرد آنها را منعکس نماید.
از آنجا که قلب و شریان اقتصادی کشور به بانک ها گره خورده، بدیهی است رشد و ارتقاء و پیشرفت صحیح بانکها موجب شکوفایی اقتصادی و کمک به فرار از بحرانهای مالی میگردد. بانکها برای ربودن گوی سبقت از یکدیگر در جهت افزایش سهم بازار و سودآوری به دنبال استفاده از انواع روشهای بهبود عملکرد در جذب مشتریان هستند، در این میان ارزیابی عملکرد بانکها از اهمیت خاصی برخوردار است و به یکی از مهمترین فعالیتهای مدیران بانکها تبدیل شده است. علاوه بر این افزایش کارایی بانکها میتواند گامی بلند در بهتر اجرا شدن فعالیت بانکها گردد.
به منظور ارزیابی عملکرد از روش تحلیل پوششی دادهها به عنوان ابزاری در ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیری استفاده میگردد که در این تکنیک از یکسری نهادهها و ستادههای سازمان به منظور ارزیابی عملکرد سازمان استفاده میشود. اندازهگیری کارایی به خاطر اهمیت آن در ارزیابی عملکرد یک سازمان همواره مورد توجه قرار داشته است که در پژوهش حاضر با توجه به اهمیت این امر، از مدلهای مختلف تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است.
1-2 بیان موضوع
امروزه بحث ارزیابی عملکرد شعب بانک و تأثیری که شعب بر عملکرد کل موسسه دارد، بسیار چالشبرانگیز و حائز اهمیت است. بانک ها با هر مأموریت، رسالت، اهداف و چشمانداز، ملزم به پاسخگویی به مشتریان، اربابرجوع و ذینفعان هستند تا به هدف اصلی خود که سودآوری و رضایت مشتری است دست یابد.
بانکها برای رسیدن به هدفشان ملزم به ارزیابی دقیق شعب خود هستند تا بتوانند از این طریق شعب ناکارا، کمبودها و ضعفهایشان را شناسایی کنند و جهت بهبود و رسیدن به کارایی، اقدامات لازم را انجام دهند. برای رسیدن به این امر احتیاج به تکنیک مناسب و دقیق ارزیابی عملکرد میباشد که در این پژوهش از روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 04:38:00 ق.ظ ]
|