اثربخشی درمان شناختی – رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علائم اضطراب |
1-2 تعریف آرتریت روماتوئید. 18
1-1-2سبب شناسی و پاتوفیزیولوژی.. 19
2-1-2عوامل خطرساز. 19
3-1-2تظاهر تیپیک… 20
2-2عوامل روانشناختی و استرس در آرتریت روماتوئید. 21
1-2-2استرس در آرتریت روماتوئید. 22
2-2-2استرس به عنوان عامل خطرساز در بیماری زایی آرتریت روماتیسمی.. 24
3-2-2سیستم پاسخ استرس در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. 26
4-2-2پاسخ های ایمنی و استرس در آرتریت روماتوئید. 28
5-2-2 استرس و آرتریت روماتوئید: عوامل محیطی.. 29
6-2-2استرس و آرتریت روماتوئید: رویکردهای روانشناختی.. 30
7-2-2مطالعات یکپارچه در مورد استرس و آرتریت روماتوئید. 32
3-2اضطراب در آرتریت روماتوئید. 34
1-3-2اضطراب تاریخچه، مفاهیم، رویکردها و درمان. 34
1-1-1-2تاریخچه اضطراب… 34
2-3-2اضطراب… 35
3-3-2مفهوم اضطراب… 36
4-3-2انواع اضطراب… 37
1-4-3-2اضطراب صفت و حالت… 38
5-3-2نشانه های بالینی اضطراب در سطوح مختلف… 39
6-3-2آسیب شناسی و موضع گیری های نظری درباره اضطراب… 40
7-3-2درمان. 42
1-7-3-2 روش های درمانگری کلی.. 42
2-7-3-2 درمانگری های متمرکز بر مشکل.. 43
1-2-7-3-2 شناخت درمانگریها 43
2-2-7-3-2 روش های مهار تنیدگی.. 44
3-2-7-3-2 روان درمانی حمایتی.. 45
4-2-7-3-2دارو درمانی.. 46
3-7-3-2درمان های شناختی.. 46
1-3-7-3-2درمان هیجانی- منطقی آلبرت الیس…. 47
2-3-7-3-2شناخت درمانی آیرون بک… 47
4-7-3-2دیدگاه رفتاری.. 48
1-4-7-3-2رفتار درمانی.. 49
5-7-3-2هدف درمان شناختی ـ رفتاری اضطراب… 50
1-5-7-3-2تشخیص افکار منفی.. 50
2-5-7-3-2ایجاد تغییر در اندیشه های منفی و رفتار های مربوط به آنها 52
3-5-7-3-2منطق درمان. 52
4-5-7-3-2دادن اطلاعات درباره اضطراب… 52
5-5-7-3-2برنامه های فعالیت… 53
6-5-7-3-2چالش کلامی با افکار خودآیند. 53
7-5-7-3-2خودگردانی.. 54
8-5-7-3-2آرمیدگی.. 55
1-8-5-7-3-2تاریخچه آموزش آرام سازی.. 55
2-8-5-7-3-2آرام سازی جکبسون. 56
2-8-5-7-3-2آرام سازی ژوژف ولپه. 57
9-5-7-3-2حساسیت زدایی منظم. 58
10-5-7-3-2خودکارآمدی و تندرستی.. 59
8-3-2ارتباط اختلالات اضطراب بر روی نشانه های بیماری آرتریت… 59
9-3-2تاریخچه اضطراب، استرس و درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. 64
10-3-2تأثیر بهبود مراقبت از اضطراب بر درد و پیامدهای عملکردی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. 66
11-3-2مقابله و آرتریت روماتیسمی.. 67
4-2کیفیت زندگی.. 68
1-4-2تاریخچه کیفیت زندگی.. 68
2-4-2کیفیت زندگی و رویکردها 70
1-2-4-2رویکرد نیازمندی.. 71
2-2-4-2رویکرد تقاضامندی.. 72
3-4-2کیفیت زندگی در موقعیت های بالینی.. 73
4-4-2مفهوم کیفیت زندگی.. 74
5-4-2ابعاد مختلف کیفیت زندگی از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی.. 75
6-4-2کیفیت زندگی در بیماران آرتریت روماتوئید. 76
7-4-2ارزیابی کیفیت زندگی در بیماران آرتریت روماتوئید. 77
8-4-2برنامه های شناختی – رفتاری.. 79
9-4-2رویکردهای پسیکو فیزیولوژیکی.. 80
10-4-2کاهش استرس و عملکردهای ایمنی شناختی.. 81
5-2پژوهش های انجام گرفته در داخل کشور. 83
6-2پژوهش های انجام گرفته در خارج از کشور. 85
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 طرح کلی پژوهش…. 94
3-2 متغییرهای پژوهش…. 94
3-2-1 متغییر مستقل 94
3-2-2 متغییرهای وابسته. 95
3-2-3 متغییرهای همگام. 95
3-3 جامعه آماری.. 95
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 95
3-5 ابزار پژوهش…. 97
3-5-1 پرسشنامه اضطراب (صفت – حالت) اسپیلبرگر. 97
۳-5-2 مقیاس افسردگی،اضطراب و استرس(۴۲-DASS) 99
3-5-3 مقیاس اندازه گیری کیفیت زندگی تاثیر آرتریت۲- فرم کوتاه (AIMS2-SF) 102
3-6 روش اجرای پژوهش…. 104
3-7 جلسات آموزش… 106
3-71- محتوای جلسات گروه درمانی.. 107
1-1-7-3جلسه اول: اضطراب و نشانه های آن. 107
2-1-7-3جلسه دوم: آرمیدگی.. 109
3-1-7-3جلسه سوم : تاثیر نقش افکار ناسالم در فکر ـ رفتار. 110
4-1-7-3جلسه چهارم: آشنایی با روان شناسی ارتباط موثر. 116
6-1-7-3جلسه ششم : اعتماد به نفس و راهکاری هایی جهت افزایش آن. 119
7-1-7-3جلسه هفتم: شیوه های مقابله با افکار منفی.. 120
8-1-7-3جلسه هشتم: آموزش تکنیک های جرات ورزی وبرنامه ریزی فعالیتها 121
3-8 تحلیل آماری.. 123
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
یک مطلب دیگر :
داده ها
4-1 یافتههای پژوهش…. 125
4-2 یافته های توصیفی.. 126
4-2-1 ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی های گروه کنترل و آزمایش…. 126
4-2-2 ویژگی های توصیفی سه تغییر وابسته اضطراب صفت – اضطراب حالت – استرس به تفکیک گروه و در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری.. 130
4-2-3 زیر مقیاس های متغیر کیفیت زندگی دو گروه و در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری.. 133
4-2-4 تعیین رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی و متغیرهای وابسته، جهت تعیین متغیرهای کنترل. 139
4-3 بررسی پیش فرض های آماری.. 141
4-3-1 پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات… 141
4-3-2 پیش فرض برابری واریانس ها 143
4-4 بررسی استنباطی داده ها 146
4-4-1 فرضیه های اصلی.. 146
4-4-1-2 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 148
4-4-2 فرضیه های فرعی.. 150
4-4-2-1 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در کاهش علائم اضطراب (صفت) بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 150
4-4-2-2 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در کاهش علائم اضطراب (حالت) بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 151
4-4-2-3 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در کاهش علائم استرس بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 152
4-4-2-4 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود عملکرد جسمی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 153
4-4-2-5 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود عاطفه بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. 154
4-4-2-6 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود نشانگان بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. 155
4-4-2-7 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود تعامل اجتماعی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 156
4-4-2-8 مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود عملکرد در نقش بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 157
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵ – 1 بحث در یافته های پژوهش…. 159
۵-1-۱ فرضیه های اصلی پژوهش…. 159
۵-1-۱-1 فرض اصلی اول : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در کاهش علائم اضطراب (صفت و حالت) و استرس در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. 159
۵-1-۱-2 فرض اصلی دوم : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 162
۵-1-2 فرضیه های فرعی پژوهش…. 163
۵-1-2-1 فرض فرعی اول : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در کاهش علائم اضطراب (صفت) بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. 163
۵-1-2-2 فرض فرعی دوم : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در کاهش علائم اضطراب (حالت) بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. 164
۵-1-2-3 فرض فرعی سوم : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در کاهش علائم استرس بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 166
۵-1-2-4 فرض فرعی چهارم : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود عملکرد جسمی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 168
۵-1-2-5 فرض فرعی پنجم : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود عاطفه بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 170
۵-1-2-6 فرض فرعی ششم : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود نشانگان بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 171
۵-1-2-7 فرض فرعی هفتم : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود تعامل اجتماعی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 171
۵-1-2-8 فرض فرعی هشتم : مداخله درمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در بهبود عملکرد در نقش بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 172
۵ – 2 جمع بندی و نتیجه گیری.. 173
۵ – 3 محدودیت های پژوهش…. 175
۵ – 4 پیشنهادهای پژوهش…. 176
۵-4-1 پیشنهادهای پژوهشی.. 176
۵-4-2 پیشنهادهای کاربردی.. 177
چکیده انگلیسی.. 192
منابع و مآخذ
منابع. 178
فهرست جداول
جدول 4-1 : توزیع فراوانی های گروه آزمایش و کنترل بر حسب گروه سنی.. 126
جدول 4-2 : آزمون خی دو تفاوت فراوانی های گروه آزمایش و کنترل بر حسب گروه سنی.. 126
جدول 4-3 : توزیع فراوانی های گروه آزمایش و کنترل به تفکیک تحصیلات… 127
جدول 4-4 : آزمون خی دو تفاوت فراوانی های گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان تحصیلات… 127
جدول 4-5 : توزیع فراوانی های گروه آزمایش و کنترل بر حسب طول مدت بیماری.. 128
جدول 4-6 : آزمون خی دو تفاوت فراوانی های گروه آزمایش و کنترل بر حسب طول مدت بیماری.. 129
جدول 4-7 : مشخصه های توصیفی متغیرهای وابسته به تفکیک گروه و دفعات آزمون. 130
جدول 4- 8 : مشخصه های توصیفی متغیرهای کیفیت زندگی به تفکیک گروه و دفعات آزمون. 134
جدول 4-9 ضرایب همبستگی ویژگی های جمعیت شناختی و نمرات اضطراب صفت، اضطراب حالت و استرس… 140
جدول 4-10 ضرایب همبستگی ویژگی های جمعیت شناختی و نمرات زیر مقیاس های کیفیت زندگی.. 140
جدول 4-۱۱ : نتایج آزمون شاپیرو- ویلک در بررسی پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات پیش آزمون اضطراب صفت، اضطراب حالت، استرس… 142
جدول 4-12 : نتایج آزمون شاپیرو- ویلک در بررسی پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات زیر مقیاس های کیفیت زندگی 143
جدول 4-13 : نتایج آزمون لوین در بررسی تساوی واریانس نمرات پس آزمون و پیگیری اضطراب صفت، اضطراب حالت، استرس گروه آزمایش و گروه کنترل. 144
جدول 4-14 : نتایج آزمون لوین در بررسی تساوی واریانس نمرات پس آزمون و پیگیری کیفیت زندگی گروه آزمایش و گروه کنترل 145
جدول 4-15: نتایج تأثیر عضویت گروهی بر میانگین نمرات پس آزمون و پیگیری مقیاس های اضطراب صفت، اضطراب حالت و استرس 146
جدول 4-16: نتایج تأثیر عضویت گروهی بر میانگین نمرات پس آزمون و پیگیری زیر مقیاس های کیفیت زندگی.. 148
جدول 4-17: نتایج تحلیل کواریانس تفاوت بین گروه ها بر نمرات پس آزمون و پیگیری اضطراب (صفت) 150
جدول 4-18: نتایج تحلیل کواریانس تفاوت بین گروه ها بر نمرات پس آزمون و پیگیری اضطراب (حالت) 151
جدول 4-19: نتایج تحلیل کواریانس تفاوت بین گروه ها بر نمرات پس آزمون و پیگیری استرس… 152
جدول 4-20: نتایج تحلیل کواریانس تفاوت بین گروه ها بر نمرات پس آزمون و پیگیری عملکرد جسمی.. 153
جدول 4-21: نتایج تحلیل کواریانس تفاوت بین گروه ها بر نمرات پس آزمون و پیگیری عواطف… 154
جدول 4-22: نتایج تحلیل کواریانس تفاوت بین گروه ها بر نمرات پس آزمون و پیگیری نشانگان. 155
جدول 4-23: نتایج تحلیل کواریانس تفاوت بین گروه ها بر نمرات پس آزمون و پیگیری تعامل اجتماعی.. 156
جدول 4-24: نتایج تحلیل کواریانس تفاوت بین گروه ها بر نمرات پس آزمون و پیگیری عملکرد در نقش(کار) 157
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 : مقایسه میانگین نمرات اضطراب صفت دو گروه در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری.. 131
نمودار 4-2 : مقایسه میانگین نمرات اضطراب حالت دو گروه در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری.. 132
نمودار 4-3 : مقایسه میانگین نمرات استرس دو گروه در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری.. 133
نمودار 4-4 : مقایسه میانگین نمرات زیر مقیاس وضعیت جسمی دو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 135
نمودار 4-5 : مقایسه میانگین نمرات زیر مقیاس نشانگان دو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 136
نمودار 4- 6 : مقایسه میانگین نمرات زیر مقیاس عاطفه دو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 137
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 02:10:00 ب.ظ ]
|