<p>1-1مقدمه…………………………………………………………………………….2</p>
<p>1-2 شرح و بیان مسئله­ی پژوهش…………………………………………………….3</p>
<p>1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش………………………………………………..6</p>
<p>1-4 هدف کلی پژوهش……………………………………………………………….8</p>
<p>1-5 اهداف جزئی پژوهش……………………………………………………………8</p>
<p>1-6 فرضیه­های پژوهش……………………………………………………………..8</p>
<p>1-6-1 سوال پژوهش……………………………………………………………….9</p>
<p>1-7 انواع متغیرها……………………………………………………………………9</p>
<p>1-8 تعاریف مفهومی و عملیاتی………………………………………………………9</p>
<p>1-8-1 تعلل­ورزی………………………………………………………………….9</p>
<p>2-8-2 ارزش تکلیف……………………………………………………………….9</p>
<p>فصل دوم: ادبیات و پیشینه­ی پژوهشی</p>
<p>2-1 پیشینه­ی نظری…………………………………………………………………11</p>
<p>2-1-1 تعریف تعلل­ورزی…………………………………………………………..11</p>
<p>2-1-1-1 انواع تعلل­ورزی…………………………………………………………12</p>
<p>2-1-1-2 انواع افراد تعلل­ورز……………………………………………………..13</p>
<p>2-1-1-3 حوزه­های اصلی تعلل­ورزی………………………………………………15</p>
<p>2-1-1-4 علل تعلل­ورزی…………………………………………………………..16</p>
<p>2-1-1-5 فاکتورهای موثر در پاسخ فرد به تعلل­ورزی……………………………..22</p>
<p>2-1-1-6 پیامدهای تعلل­ورزی……………………………………………………..23</p>
<p>2-1-1-7 تفاوت تعلل­ورزی با تنبلی………………………………………………..24</p>
<p>2-1-1-8 علایم و نشانه­های تعلل­ورزی…………………………………………….25</p>
<p>2-1-1-9 راهکارهایی برای مقابله با تعلل­ورزی……………………………………25</p>
<p>2-1-1-9-1 مبارزه………………………………………………………………25</p>
<p>2-1-1-10 تعلل­ورزی راهی برای مقابله…………………………………………..25</p>
<p>2-1-1-11 نظریه­های تعلل­ورزی…………………………………………………..26</p>
<p>2-1-1-12 شیوع تعلل­ورزی……………………………………………………….27</p>
<p>2-1-2 تعریف ارزش تکلیف……………………………………………………….28</p>
<p>2-1-2-1 چگونگی شکل­گیری نظریه­های انتظار-ارزش……………………………28</p>
<p>2-1-2-1-1 شکل­گیری سازه­ی انتظار……………………………………………29</p>
<p>2-1-2-1-2 شکل­گیری سازه­ی ارزش…………………………………………..29</p>
<p>2-1-2-1-3 شکل­گیری سازه­ی سطح انتظار……………………………………..30</p>
<p>2-1-2-2 نظریه­ی انتظار-ارزش اتکینسون…………………………………………30</p>
<p>2-1-2-2-1 برایند گرایش در مدل اتکینسون…………………………………….31</p>
<p>2-1-2-2-2 مدل ه­ی چهار قطبی در نظری اتکینسون……………………………33</p>
<p>2-1-2-3 نظریه­ی انتظار-ارزش اکلز و ویگفیلد……………………………………34</p>
<p>2-1-2-3-1 مؤلفه­های نظریه­ی اکلزو ویگفیلد…………………………………..34</p>
<p>2-1-2-3-1-1 انتظار و ارزش………………………………………………….34</p>
<p>2-1-2-3-1-2 خودطرحواره­ها، اهداف، حافطه­ی هیجانی، و دشواری فرد از تکلیف………………………………………………………………………………….35</p>
<p>2-1-2-3-1-3 ادراک فردی از محیط اجتماعی و تفاسیر فرد برای رخدادهای گذشته…………………………………………………………………………………..36</p>
<p>2-1-2-3-1-4 زمینه­ی فرهنگی، رفتارهای اجتماعی کننده و رخدادهای گذشته….36</p>
<p>2-1-2-4 مولفه­های ارزش تکلیف………………………………………………….36</p>
<p>2-1-2-4-1 ارزش اهمیت……………………………………………………….36</p>
<p>2-1-2-4-2 علاقه درونی………………………………………………………..37</p>
<p>2-1-2-4-3 ارزش کاربردی…………………………………………………….37</p>
<p>2-1-2-4-4 هزینه­ها…………………………………………………………….37</p>

پایان نامه و مقاله

 

<p>2-1-2-5 تاثیر رشد بر سازه­ی ارزش………………………………………………38</p>
<p>2-1-2-5-1 تغییرات شناختی…………………………………………………….38</p>
<p>2-1-2-5-2 تغییرات محیطی…………………………………………………….39</p>
<p>2-1-3 پیشینه­ی تجربی پژوهش…………………………………………………….39</p>
<p>2-1-4 جمع­بندی نهایی……………………………………………………………..48</p>
<p>فصل سوم: روش انجام پژوهش</p>
<p>3-1 مقدمه………………………………………………………………………….51</p>
<p>3-2 روش پژوهش………………………………………………………………….51</p>
<p>3-3 جامعه­ی آماری………………………………………………………………..51</p>
<p>3-4 حجم نمونه و روش نمونه­گیری………………………………………………..51</p>
<p>3-5 ابزار جمع­آوری اطلاعات……………………………………………………..52</p>
<p>3-5-1 مقیاس تعلل­ورزی تاکمن………………………………………………….52</p>
<p>3-5-2 مقیاس ارزش تکلیف…………………………………………………..52</p>
<p>3-6 روش اجرای پژوهش………………………………………………………….53</p>
<p>3-7 روش تجزیه و تحلیل داده­ها……………………………………………………53</p>
<p>فصل چهارم: یافته­های پژوهش</p>
<p>4-1 مقدمه………………………………………………………………………….55</p>
<p>4-2 یافته­های توصیفی………………………………………………………………55</p>
<p>4-3 یافته­های استنباطی……………………………………………………………..58</p>
<p>4-4 پیش فرض های همبستگی پیرسون…………………………………………….58</p>
<p>4-5 پیش فرض های رگرسیون خطی چند گانه……………………………………..62</p>
<p>4-6 یافته­های جانبی………………………………………………………………..65</p>
<p>فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری</p>
<p>5-1 مقدمه………………………………………………………………………….69</p>
<p>5-2 تبیین یافته­ها……………………………………………………………………69</p>
<p>5-3 محدودیت­های پژوهش…………………………………………………………78</p>
<p>5-4 پیشنهادها………………………………………………………………………79</p>
<p>5-4-1 پیشنهادهای پژوهشی……………………………………………………..79</p>
<p>5-4-2 پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………..79</p>
<p>فهرست منابع</p>
<p>منابع فارسی………………………………………………………………………..81</p>
<p>منابع انگلیسی……………………………………………………………………….86</p>
<p>پیوست­ها</p>
<p>پیوست1 پرسش­نامه­ی تعلل­ورزی……………………………………………………89</p>
<p>پیوست2 پرسش­نامه­ی ارزش تکلیف………………………………………………..90</p>
<p>چکیده­ی انگلیسی……………………………………………………………………91</p>
<p>مقدمه</p>
<p>در قرن 21 به دلیل تنوع گسترده­ی محیط و تغییرات مداوم، مدیریت موثر فردی با چالشهای فراوانی روبه رو شده است. در چنین شرایطی سرعت عمل، نقش تعیین کننده ای در کارایی و اثربخشی فردی یافته است. بزرگنمایی که گاه یک ثانیه زودتر کلیک کردن بر موس، سرنوشت افراد و سازمانها را تغییر می دهد و لحظه ای غفلت و تعلل­ورزی صدمات بسیاری بر آنها وارد می­سازد. بنابراین به نظر می رسد استفاده درست از زمان و انجام کارها در موعد مقرر، یک الزام فردی و سازمانی است؛ مطلب مهمی که در بسیاری از زمانها فراموش می­شود و اثرهای نامطلوب بر جای می­گذارد. بسیاری از افراد از تعلل رنج می برند. کافی است با دیدی واقع بینانه، عملکرد روزانه خود را مورد ارزیابی قرار دهیم تا دریابیم که بسیاری از ما نیز از تعلل­ورزی خود صدمه می بینیم. این مشکل تنها مختص افراد خاصی نیست، بلکه شخصیت های بنامی، مانند: لئوناردو داوینچی (نقاش)، سنت آگوستین (فیلسوف)، داگلاس آدامز (نویسنده) و ساموئل تایلور (شاعر) نیز به تعلل­کاری مشهور بوده اند. تعلل ورزی یک مانع بزرگ بر مسیر زندگی ماست. پیشرفت ما را کند کرده و گاهی به طور کلی ما را از مسیر زندگی­مان خارج می­کند (باسکو، 2010). تعلل تقریباً همیشه عوارض منفی بر بهره‌وری و بهزیستی افراد بر جا می گذارد. اگر چه هر کسی به گونه خاص تعلل­کاری می‌کند ولی بهترین تعریف تعلل می تواند این باشد: به تأخیر انداختن انجام کار، بدون هیچ دلیل موجه (الیس و کناوس، 2002)0 بررسی‌های انجام شده، نشان می دهند که تعلل برای 15 تا 20 درصد افراد همیشگی و به عنوان یک مشکل مطرح است (استیل،2003). بر همین اساس لازم است این مشکل موشکافی شده، علل آن شناسایی و راه حل­های بهینه برای کاهش آن ارائه شود.</p>
یک مطلب دیگر :
 
<p> 1-2 شرح و بیان مسئله­ی پژوهش</p>
<p>به نظر می­رسد تعلل­ورزی[1]یکی از واقعیات بی­چون وچرای زندگی است که در بین اقشار و مشاغل مختلف وجود دارد. تعلل­ورزی به معنای به تعویق انداختن امری به دلیل ناخوشایندی یا ملال­آوری آن است­ (فرهنگ نامه­ی کمبریج[2]، 2003). واژه لاتین تعلل، مرکب از دو کلمه «پرو» و «کراسینوس» از ریشه لاتین به معنی «به تعویق انداختن تا صبح» است. این واژه معادل تعلل ورزی، سهل انگاری، به تعویق انداختن و این دست و آن دست کردن می باشد (الیس[3]و جیمز نال ،1382). درباره تعلل­ورزی تعریف واحد پذیرفته شده­ای وجود ندارد و هر یک از صاحب­نظران از منظر خود به این موضوع نگریسته، تعریفی از آن ارائه کرده که به برخی اشاره می شود:</p>
<p>الیس و کناس[4] (2002، به نقل از کاظمی، فیاضی، کاوه، 1389)، تعلل را تمایل به اجتناب از فعالیت، واگذار کردن انجام کار به آینده و استفاده از پوزش­خواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف کرده­اند. استیل[5] (2003)، تعلل را عقب انداختن انجام عملی به دلیل ناخوشایندی و ملال آوری آن تعریف می کند. از نظر فراری[6] و تیس[7] (2000)، نیز تعلل مبین تأخیر در آغاز یا ادامه کار است. تعلل دزد زمان توصیف می شود، حتی به اعتقاد برخی افراد، تعلل سارق زندگی است (دوبینز و پتمن[8]، 1998، به نقل از فیاضی و کاوه، 1388). تعلل در اصل مبین نبود خود مدیریتی است ، بدین معنی که فرد وقت خود را از راه انجام کارهایی بی فایده می دزدد ، اما هنگام مرگ، حاضر است به هر بهایی زمان را خریداری کند تا لحظه ای بیشتر زنده بماند.</p>
<p>تعلل از دیدگاه نظریه های متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است. نظریه های رفتاری، تعلل را بر اساس اصول پاداش و تنبیه اسکینر تبیین می کنند. بنابراین چنانچه فعالیتی برای آنها پیامد فوری نداشته باشد، در انجام آن تعلل می ورزند. نظریه های شناختی- رفتاری، تعلل را از دیدگاه باورها و فرایندهای شناختی  بررسی می کنند و بر شناخت و کشف تفکر غیرمنطقی زیربنایی آن متمرکز می شوند. نظریه های روان پویایی و روان تحلیلگری کلاسیک نیز، تعلل را نمادی از بازگشت سمبولیک به تعارض های روانی- جنسی دوره کودکی می دانند و نظریه پردازان انگیزشی معتقدند تعلل ورزی به این دلیل روی می دهد که افراد تعلل ورز به تکالیف و فعالیت های دیگری به غیر از تکلیفی که برای آنها در نظر گرفته شده است علاقمندند (شوارتز[9] ،2007، به نقل از کاظمی و همکاران 1389). بررسی‌های انجام شده، نشان می دهند که تعلل برای 15 تا 20 درصد افراد همیشگی و به عنوان یک مشکل مطرح است. میزان تعلل ورزی تحصیلی مشکل آفرین در بین دانشجویان حدأقل 70 تا 95 درصد برآورد شده است (استیل، 2007). ﺗﻌﻠﻞورزی ﺣﺎد در 20 ﺗﺎ 30 درﺻﺪ داﻧـﺸﺠﻮﯾﺎن برآورد شده است­(ﻣـﮏﮐـﺎون  وﺟﺎﻧﺴﻮن[10]، 1991، به نقل از هاشمی و همکاران، 1391).</p>
<p>«تعلل­ورزی» به هر نحوی که باشد رفتاری نامطلوب و نکوهیده است که به تدریج در وجود انسان به صورت عادت در­می­آید. پس باید با آن مبارزه کرد زیرا پیامدهای تأخیر در کار، برای خود شخص نیز رنج آور است و احساسی که از این تأخیر ایجاد می­شود؛ علاوه بر زیان­های پیش بینی شده ونشده، شرمساری و بیزاری از خویشتن را نیز دربر دارد (الیس، و نال، 1382).</p>
<p>در نظریه انگیزشی، اﻓﺮاد تعلل­ورز به دلیل تنفر از انجام تکلیف، تمایل دارند آن را به تعویق اندازند و در نتیجه به دلیل ناتوانی در انجام تکلیف، خودکارآمدی پایینی دارند. از نظر پژوهشگران دیدگاه انگیزشی دلایل عمده­ی تعلل­ورزی عبارتند از:</p>
<p>ارزش نسبتا پایین تکالیف دراز مدت<br />انتظار نسبتا پایین افراد سهل­انگار برای انجام تکالیف به صورت موفقیت­آمیز<br />به صورت دیگر نظریه انگیزشی در قالب مدل های انتظار – ارزش[11] مطرح می شود، در این مدل ها، ارزش تکلیف[12]، به دلایل مختلفی که دانش آموز در مورد علت پرداختن به تکلیفی ارایه می دهد اشاره دارد­ (سیمیاریان، سیمیاریان، و ابراهیمی قوام، 1390). در مدل اکلز[13] (1983) ارزش  تکلیف بعنوان انگیزه برای تعامل در فعالیت های مختلف تعریف شده است. ارزش تکلیف یک مولفه چند بعدی است که از چهارمولفه جداگانه که شامل: ارزش اهمیت[14]، ارزش ذاتی (علاقه)[15]، ارزش کاربردی[16] و هزینه[17] می باشد، تشکیل می شود. ارزش تکلیف سنجش یادگیرنده از ارزیابی هایش،  میزان علاقه، میزان اهمیت و میزان مفید بودن تکلیف می باشد. سازه ارزش با پاسخ به این سوال سروکار دارد :«آیا من می خواهم این کار را انجام دهم؟ چرا؟ دانش آموزان ممکن است برای کاری که می خواهند انجام بدهند دلایل مختلفی مثلآ اینکه کار مورد نظر جالب است ، آن را دوست دارند یا اینکه فکر می کنند به دلیلی برای آنها مفید یا مهم است ­(پینتریج  و شانک[18]، 2002).</p>
<p>استیل (2007) در یک فرا تحلیل علل و اثرات احتمالی تعلل­ورزی را با متغیرهای متعدد مورد بررسی قرار داده است. یافته های وی نشان داد که بیزاری از تکلیف ، تأخیر در تکلیف پیش بینی کننده های قوی برای تعلل­ورزی هستند. او نیز یکی از ویژگی های تأثیرگذار بر تعلل ورزی را بیزاری از تکلیف می داند به باور استیل، کارهایی که جذابیت کمتری برای فرد دارند، بیشتر به تعویق انداخته می شود.</p>
<p>هر فردی تلاش می کند که از محرک های آزارنده اجتناب کند. بنابراین هرچه یک موقعیت آزارنده تر باشد فرد بیشتر از آن اجتناب خواهد کرد. پس اگر افرادی کاری را ناخوشایند بدانند تمایل بیشتری به تعویق انداختن آن دارند (ارپن[19]، 1998).</p>
<p>همچنین بر طبق نظر فراری، جانسون، و مک­کاون (1995)، تعلل در اکثر افراد جامعه، صرف نظر از جنسیت آنها، شایع است و بسیار نادر هستند افرادی که دچار این مشکل نباشند. ظاهرا با بالا رفتن سطح تحصیلات نیز بر شیوع تعلل افزوده می­گردد؛ چنانچه میزان شیوع آن در مردم عادی بین 15 تا 20 درصد (هاریوت[20] و فراری، 1996) و در جمعیت دانشگاهی بین 46 درصد (سولومون و روثبلوم، 1984) تا 95 درصد (الیس و کناوس، 1997) است.</p>
<p>با توجه به وجود رابطه ارزش تکلیف با تعلل ورزی که ظاهر یافته های پیشین نشان می دهد و به دلیل کمبود تحقیقات در زمینه ی علل و پیش بینی کننده های تعلل ورزی، و به دلیل وجود تناقضات پژوهشی در زمیته­ی تاثیر جنسیت بر میزان تعلل­ورزی تحصیلی، پژوهش حاضر درصدد برآمده است به این سوال پاسخ دهد که هر یک از متغیر های  ارزش تکلیف: ارزش اهمیت، ارزش ذاتی، ارزش بیرونی (کاربردی) و هزینه در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی  چه سهمی دارد؟</p>
<p>1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش</p>
<p>تعلل ورزی پدیده­ای جدید نیست، چرا که ویلیام جیمز ارزش روانشناختی آن را 120 سال قبل تشخیص داده بود. و روانشناسان معاصر نیز به ­طور فزاینده­ای علاقمند به هدایت تحقیقات در جهت توضیح تعلل­ورزی هستند. اما علی­رغم تحقیقات رو به رشد در این زمینه، هنوز در مورد علت تعلل­ورزی باید دانش خویش را گسترش بدهیم. از این رو تعلل­ورزی به عنوان یکی از موارد درک نشده بشریت باقی مانده است (استیل، 2000و فراری، 1994، به نقل از امامی،1390). بررسی پژوهش ها نشان می­دهد که روابط تعلل­ورزی با خودتنظیمی، خودکارآمدی و عزت نفس توجهات پژوهشی بیشتری را به خود اختصاص داده است که در این میان می­توان پژوهش های چو و چویی (2005)؛ دروما[21]و همکاران (2003)؛ فراری (2001)؛ هایکوک، مک کارتی و اسکای[22] (1998)؛ هاول[23] و همکاران (2006)؛ سنکال، کوئسنر و والراند[24](1995)؛ استیل (2007)؛ تاکمن[25](1991) و والترز[26](1995) اشاره نمود که همگی بر این یافته­ها تأکید دارند که تعلل­ورزی با خودکارآمدی پایین در خود تنظیمی، اجتناب از تکلیف و عملکرد گریزی و خودتنظیمی رابطه­ی معناداری دارند. با این حال تناقضات پژوهشی نیز در این حوزه یافت می­شود که در این خصوص می­توان به یافته های پژوهشی کاوینگتون[27](2000) و الیوت[28](2005) اشاره نمود که بیان می­کند خودتنظیمی بلند­مدت با تعلل­ورزی ارتباط تنگاتنگ دارد. از سویی یافته­های پژوهشی پینتریچ (2000)، هم این رابطه را تأیید می­کند (به نقل از امامی،1390).</p>
<p>مبتنی بر این ابهامات پژوهشی، ضرورت بررسی مجدد عوامل تأثیر گذار بر تعلل­ورزی نمایان می­شود و پژوهش حاضر درصدد است با بررسی رابطه هر یک از مؤلفه­های ارزش تکلیف با تعلل­ورزی تحصیلی تبیین­های واضح تری از علل و پیش بینی­کننده­های تعلل­ورزی بدست دهد.</p>
<p>همچنین با توجه به اینکه تعلل­ورزی در اغلب موارد می­تواند از طریق ممانعت از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف، پیامدهای نامطلوب و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد (الیس و جیمز نال، 1382؛ لای[29]،1986؛ سنگال، کوئستنز و والرند، 1995، به نقل از مصطفوی، 1389). بنابراین شناخت و تبیین پدیده­ی تعلل­ورزی و آگاهی در مورد عوامل زمینه ساز و مرتبط با آن و راهکارهای پیشگیری از آن و فایق آمدن بر عوارض آن، از اهمیت بسزایی برای دانش­آموزان و سازمان آموزش و پرورش برخوردار است. و این می­تواند یکی از ضرورت­های مهم انجام پژوهش حاضر باشد.</p>
<p>بررسی پیشینه تعلل­ورزی نشان می­دهد که آن یک بیماری مسری در نظر گرفته شده است و از حالتی به حالت دیگر و از انسانی به انسان دیگر و از فرد به جامعه و از جامعه­ای به جامعه دیگر سرایت می­کند. بنابراین، باید به تأثیر و تأثرات آن توجه جدی داشت؛ چرا که می­تواند به خانواده، جامعه، ملت و فرهنگ یک کشور آسیب رساند. پژوهش­های روانشناسی بالینی نشان می­دهد که این عادت در جوامع مختلف شایع و روند رو به رشد دارد (الیس و جیمز نال، 1382).</p>
<p>پس با توجه به میزان شیوع تعلل­ورزی در بین افراد جامعه و بار سنگینی که تعلل­ورزی به عنوان یک آسیب جدی بر پیکره­ی نظام بهداشت روانی و جسمی هر جامعه به ویژه دانش­آموزان تحمیل می­کند و با درنظر داشتن این موضوع که دانش­آموزان به عنوان پتانسیل­ها و آینده­سازان کشور و نیازمند توجه ویژه در رشد افکار و هیجانات و انگیزش­ها و بطور کلی شخصیت و لزوم برخورداری آنها از انگیزش درونی و شیوه­های مناسب انتخاب تکلیف، جهت موفقیت درمدرسه و زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی، ضروری می­نماید که با انجام تحقیقات بیشتر، از عوامل زمینه ساز تعلل ورزی تحصیلی پیشگیری به عمل آید. و تحقیق حاضر قصد دارد با شناسایی رابطه­ی هر یک از مؤلفه های ارزش تکلیف با تعلل­ورزی تحصیلی و ارائه­ی پیشنهاد­های لازم و اصولی در پایان این پژوهش، معلمان، مشاوران، برنامه­ریزان درسی و سایر دست­اندرکاران مربوطه را توانمند سازد تا با هدایت دانش­آموزان به شیوه­های مناسب انتخاب تکلیف و در نهایت مداومت در انجام آنها، میزان تعلل­ورزی را در دانش­آموزان کاسته و از جنبه­های منفی آن جلوگیری کنند.</p>
<p>درخصوص رابطه­ی ارزش تکلیف با تعلل­ورزی، شمار تحقیقات بسیار اندک است. همچنین مطالعه مقالات و تحقیقات انجام یافته در زمینه­ی تعلل­ورزی محقق را به سمت شناسایی عوامل مرتبط با تعلل­ورزی سوق می­دهد. بنابراین این پژوهش سعی می­کند با یک روش همبستگی چگونگی ارتباط چهار مؤلفه­ی ارزش تکلیف با تعلل­ورزی تحصیلی را واضح ساخته و پیشنهادات اصولی در جهت کاهش و کنترل این رفتار در بین دانش آموزان ارائه دهد.</p>
<p>1-4 هدف کلی پژوهش</p>
<p>تعیین رابطه تعلل ورزی تحصیلی با ارزش تکلیف</p>
<p>1-5 اهداف جزئی پژوهش</p>
<p>تعیین رابطه ارزش کاربردی تکلیف با تعلل ورزی تحصیلی،<br />تعیین رابطه ارزش اهمیت تکلیف با تعلل ورزی تحصیلی،<br />تعیین رابطه لذت درونی (علاقه) تکلیف با تعلل ورزی تحصیلی،<br />تعیین رابطه هزینه های متصور تکلیف با تعلل ورزی تحصیلی.<br />تعیین رابطه جنسیت دانش­آموزان با تعلل­ورزی تحصیلی.<br />6 فرضیه های پژوهش<br />بین ارزش کاربردی تکلیف و تعلل­ورزی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد.<br />بین ارزش اهمیت و تعلل­ورزی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد.</p>
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...