با عنوان :  بررسی خاصیت ضد چروك پنبه

 

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

 

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

 

 

دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه و مقاله

 

 

واحد تهران جنوب

 

دانشكده تحصیلات تكمیلی

 

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”

 

مهندسی نساجی _ گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف

 

عنوان :

 

بررسی خاصیت ضد چروك پنبه

 

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

یک مطلب دیگر :

 
 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
چكیده :
از بین کلیه الیاف طبیعی و مصنوعی لیف پنبه یکی از پرکاربردترین لیف برای تولید پوشاک است چه به تنهایی و چه در مخلوط با سایر الیاف. علت این امر خصوصیات خوب و کاربردی لیف پنبه مانند جذب رطوبت بالا و استحکام بالا هنگام جذب رطوبت است. اما مشکل پوشاک و کالاهای پنبه ای چروک خوردن در اثر جذب رطوبت و اعمال نیرو می باشد. تاکنون تلاش های زیادی در جهت رفع مشکل چروک کالای پنبه ای صورت گرفته از جمله استفاده از تركیبات حاوی فرمالدئید وتركیبات فاقد فرمالدئید و همچنین تركیبات جدید مثل تركیبات نانو . تركیبات دارای فرمالدئید اگر چه تاثیر خوبی روی فرایند ضد چروك دارند اما بعلت رهایش فرمالدئید كه سمی و مضر است امروزه كاربرد چندانی ندارند. در ادامه تحقیقات صورت گرفته جهت یافتن ماده ای مناسب برای ضد چروک پنبه محققان به ترکیبات فاقد فرمالدئید رسیدند. از جمله ترکیبات فاقد پلی کربوکسیلیک اسیدها هستند. پلی کربوکسیلیک اسیدها با زنجیرهای سلولزی ایجاد پیوند عرضی می کنند اما این دسته از مواد هر چند مشکل چروک پارچه های پنبه ای را بهبود می بخشند اما این مشکل را دارند که خصوصیات مکانیکی پارچه از جمله استحکام را کاهش می دهندامروزه برای حل این مشکل و بهبود آن این مواد را همراه با مواد کمکی به کار می برند. از جمله استفاده از نانو Tio2 است .كالاهای ضد چروك شده اغلب توسط محققین و صنعتگران مورد بررسی قرار می گیرند تا تاثیر مواد روی آنها مشخص شود .روش های بررسی وارزیابی كالا انواع مختلفی دارد از جمله اندازه گیری زاویه بازگشت از چروك ، اندازه گیری بازگشت از چروك با مقایسه منسوج با نمونه های استاندارد وروش های دیگر ، كه از بین آنها روش هایی كه بر اساس مقایسه چشمی هستند دقت لازم را ندارند و خیلی قابل استناد نیستند اما روش هایی كه در آنها از كامپیوتر استفاده می شود دقیق ترند .
مقدمه:
در سراسر جهان همواره استفاده از لیف پنبه برای تولید انواع منسوجات مورد توجه بسیار بوده است چه خالص و چه مخلوط با دیگر الیاف پنبه دارای خصوصیات منحصر بفردی است ، از جمله اینكه با جذب رطوبت استحكام آن افزایش می یابد ، جذب رطوبت خوبی دارد و …… . اما مشكلی كه این لیف دارد این است كه در هنگام اعمال خمش و نیرو و با جذب رطوبت چروك می شود . هنگامی كه لیف پنبه رطوبت جذب می كند یا تحت نیرو قرار می گیرد باند های هیدروژنی بین زنجیره های سلولزی شكسته شده و با برداشتن نیرو و از دست دادن رطوبت این باند ها در جای جدید شكل می گیرند و همین چروك را ایجاد می كند . برای رفع این مشكل كه یكی از مشكلات اصلی منسوجات پنبه ای است از فرایند ضد چروك استفاده می كنند كه این فرایند با روش ها و مواد مختلفی انجام می شود از جمله موادی كه برای این كار استفاده می شود تركیبات حاوی فرمالدئید وتركیبات فاقد فرمالدئید . تركیبات دارای فرمالدئید بعلت رهایش فرمالدئید كه ماده ای سمی و مضر است امروزه چندان بكار نمی روند اما استفاده از تركیبات فاقد فرمالدئید كه مهمترین آنها پلی كربوكسیلیك اسیدها هستند مورد توجهاست كه تاثیر خوبی روی پنبه دارند . محققان و صنعتگران اغلب منسوجات را پس از اعمال فرایند ضد چروك مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند كه از جمله روش های بررسی مقایسه منسوج با نمونه های استاندارد ، استفاده از لیزر ، روش شبكه عصبی و ….. است .
١-١مقدمه
چین خوردگی و چروک در پارچه زمانی روی می دهد که تعداد زیادی انحنای مضاعف در پارچه بوجود آید. بطوریکه باعث ایجاد تغییر شکل سطحی و غیر سطحی نسبتاً دائمی در پارچه شود.
از سال ۱۹۵۰ مصرف کنندگان بطور فزاینده ای از چروک لباس های پشمی آگاهی پیدا کردند. در همان زمان تکنیک های شیمیایی برای جلوگیری از ایجاد چروک در پارچه های پنبه ای رواج یافت. بعلاوه پارچه هایی که از مخلوط پشم- پلی استر بافته می شوند، بطور ذاتی استعداد کمتری برای چروک شدن نسبت به پارچه های خالص پشمی دارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...