تحلیل محتوای كتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی بر مبنای مولفههای حقوق شهروندی |
یک مطلب دیگر :
فهرست مطالب عنوان…………………………………………………………………………………………………………………….. |
صفحه |
|
چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………….. | 1 | |
فصل اول (کلیات پژوهش) | ||
1-1: مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………. | 3 | |
1-2: بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………….. | 4 | |
1-3: اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ……………………………………………………………………………. | 6 | |
1-4: اهداف پژوهش(کلی و ویژه)…………………………………………………………………………………… | 7 | |
1-5: سئوال های پژوهش……………………………………………………………………………………………….. | 8 | |
1-6: تعاریف نظری و عملیاتی واژه هاو اصطلاحات پژوهش……………………………………………… | 9 | |
فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی پژوهش | ||
2-1: مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… | 13 | |
2-1-1:تعریف شهروندی در فرهنگ های مختلف …………………………………………………………… | 13 | |
2-1-2: تعریف شهروندی…………………………………………………………………………………………….. | 16 | |
2-1-3: حق شهروندی…………………………………………………………………………………………………… | 17 | |
2-1-4: مفهوم شهروندی……………………………………………………………………………………………….. | 18 | |
2-1-5: مفهوم شهروندی در اسلام………………………………………………………………………………….. | 19 | |
2-1-6: مفهوم شهرونددر حقوق ایران …………………………………………………………………………… | 22 | |
2-1-7: تفکیک بین حقوق شهروندی و حقوق بشر………………………………………………………….. | 22 | |
2-2: مفهوم شهروندی …………………………………………………………………………………………………. | 24 | |
2-2-1: شهروندی از دیدگاه جامعه شناسی……………………………………………………………………… | 25 | |
2-2-2: شهروندی از دیدگاه فرهنگ سیاسی…………………………………………………………………….. | 25 | |
2-3: پیشینه و خاستگاه نظری مفهوم شهروندی………………………………………………………………… | 28 | |
2-4: تاریخچه آموزش شهروندی……………………………………………………………………………………. | 31 | |
2-5: دیدگاه ها و مبانی نظری پیرامون حقوق شهروندی…………………………………………………….. | 33 | |
2-5-1: طبقه ،آگاهی و حقوق شهروندی از دیدگاه مارکس ………………………………………………. | 33 | |
2-5-2: شهر،شهروندی و دموکراسی از دیدگاه وبر……………………………………………………………. | 34 | |
2-5-3: مارشال، حقوق سه گانه شهروندی از دیدگاه مارشال…………………………………………….. | 34 | |
2-5-4: دوگانه ی عام گرایی_ خاص گرایی از دیدگاه پارسونز………………………………………….. | 35 | |
2-5-5: دسترسی برابر به مشارکت و شهروندی از دیدگاه هابرماس…………………………………….. | 36 | |
2-6: چارچوب نظری …………………………………………………………………………………………………… | 36 | |
2-7: ساختار حقوقی شهروندی………………………………………………………………………………………. | 38 | |
2-7-1: حقوق و آزادی های مدنی و سیاسی……………………………………………………………………. | 38 | |
2-7-2: حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی………………………………………………………………….. | 38 | |
2-7-3: میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی……………………………………………………………….. | 38 | |
2-7-4: میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ………………………………………….. | 39 | |
2-8: مفاهیم و اصطلاحات اساسی………………………………………………………………………………….. | 39 | |
2-8-1: حقوق شهروندی………………………………………………………………………………………………. | 39 | |
2-9:مولفه های حقوق شهروندی…………………………………………………………………………………….. | 40 | |
2-9-1: آزادی بیان………………………………………………………………………………………………………… | 40 | |
2-9-2: برخورداری از صلح…………………………………………………………………………………………… | 42 | |
2-9-3:حق برخورداری از امنیت……………………………………………………………………………………. | 44 | |
2-9-4:محیط زیست سالم…………………………………………………………………………………………….. | 46 | |
2-9-5: حق داشتن کار و حرفه………………………………………………………………………………………. | 48 | |
2-9-6: حق برحورداری از حمایت قانون………………………………………………………………………… | 49 | |
2-9-7: حق برخورداری از برابری و عدالت…………………………………………………………………….. | 50 | |
2-9-8: حق برخورداری از آزادی عقیده………………………………………………………………………….. | 51 | |
2-9-9: حق برخورداری از آموزش و پرورش…………………………………………………………………. | 52 | |
2-9-10: حق برخورداری از آزادی انتخاب……………………………………………………………………… | 53 | |
2-9-11: حق برخورداری از حق تامین اجتماعی و بیمه…………………………………………………….. | 54 | |
2-9-12:حق برخورداری از حق مالکیت………………………………………………………………………… | 57 | |
2-10:آموزش حقوق شهروندی………………………………………………………………………………………. | 59 | |
2-11: فلسفه جدید آموزش و پرورش…………………………………………………………………………….. | 60 | |
2-11-1: نقش آموزش و پرورش در آموزش حقوق شهروندی…………………………………………… | 60 | |
2-11-2: حیطه دانش و مفاهیم………………………………………………………………………………………. | 61 | |
2-11-3: تمرینات آموزشی و طرح های بین رشته ای……………………………………………………….. | 61 | |
2-12: اهمیت نقش معلم در ارائه مباحث مربوط به آموزش حقوق شهروندی………………………. | 61 | |
2-13: محتوای آموزشی حقوق شهروندی………………………………………………………………………… | 62 | |
2-14: انواع آموزش حقوق شهروندی……………………………………………………………………………… | 64 | |
2-14-1: آموزش رسمی ……………………………………………………………………………………………….. | 65 | |
2-14-2: آموزش غیر رسمی………………………………………………………………………………………….. | 66 | |
2-15: ارزیابی برنامه های آموزشی حقوق شهروندی………………………………………………………… | 67 | |
2-16: تعاریف و ماهیت درس مطالعات اجتماعی…………………………………………………………….. | 68 | |
2-17: ضرورت و اهمیت برنامه درسی مطالعات اجتماعی…………………………………………………. | 70 | |
2-18: برنامه ریزی درسی………………………………………………………………………………………………. | 71 | |
2-19: اجرای برنامه ریزی درسی…………………………………………………………………………………….. | 73 | |
2-20: تحلیل محتوا……………………………………………………………………………………………………….. | 73 | |
2-21: اصول انتخاب محتوا……………………………………………………………………………………………. | 76 | |
2-22: مسائل مربوط به سازمان دادن محتوای برنامه درسی…………………………………………………. | 77 | |
2-23: اهمیت دوره ی ابتدایی…………………………………………………………………………………………. | 78 | |
2-24: پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………. | 78 | |
2-24-1: پیشینه تحقیق داخلی………………………………………………………………………………………… | 78 | |
2-24-2: پیشینه تحقیق خارجی………………………………………………………………………………………. | 81 | |
2-25: جمع بندی: ……………………………………………………………………………………………………….. | 84 | |
فصل سوم: (روش شناسی پژوهش) | ||
3-1: مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… | 89 | |
3-2:روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… | 89 | |
3-3: جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………………………………….. | 89 | |
3-4: روش نمونه گیری و جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………….. | 91 | |
3-5: روش هاوابزارهای گردآوری داده ………………………………………………………………………….. | 91 | |
3-6: واحد تحلیل ……………………………………………………………………………………………………….. | 91 | |
3-7: روش تحلیل………………………………………………………………………………………………………… | 91 | |
3-8: روایی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… | 91 | |
3-9: پایایی ابزار……………………………………………………………………………………………………………. | 91 | |
3-10: روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………… | 93 | |
فصل چهارم: (تجزیه و تحلیل داده ها) | ||
4-1: : مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. | 95 | |
4-2: تحلیل توصیفی……………………………………………………………………………………………………… | 96 | |
4-3: بررسی آماری مولفه های حقوق شهروندی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم…………. | 109 | |
فصل پنجم: (نتیجه گیری و پیشنهادها) |
||
5-1: خلاصه………………………………………………………………………………………………………………… | 111 | |
5-2: نتیجه گیری و بحث……………………………………………………………………………………………… | 111 | |
5-3: نتیجهگیری به استناد سؤالات ویژه(اصلی) پژوهش…………………………………………………… | 123 | |
5-4: نتایج تحلیل محتوا……………………………………………………………………………………………….. | 125 | |
5-5: پیشنهادها مبتنی بر نتایج پژوهش……………………………………………………………………………. | 125 | |
5-6: پیشنهاد های کاربردی……………………………………………………………………………………………. | 126 | |
5-7: پیشنهاد های به محققان دیگر………………………………………………………………………………….. | 126 | |
5-8: محدودیت تحقیق………………………………………………………………………………………………….. | 127 | |
فهرست منابع فارسی (داخلی)…………………………………………………………………………………………. | 128 | |
فهرست منابع لاتین(خارجی)………………………………………………………………………………………….. | 132 | |
پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………. | 134 | |
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………… | 137 | |
فهرست جداول عنوان …………………………………………………………………………………………………………. صفحه |
||
جدول4-2-1: میزان رعایت مولفه های حقوق شهروندی در مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی………… | 97 | |
جدول 4-2-2. بررسی حق آزادی بیان درمطالعات پایه ششم ابتدایی……………………………………. | 98 | |
جدول 4-2-3. بررسی مولفه حق برخورداری از صلح در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی… | 99 | |
جدول 4-2-4: بررسی حق برخورداری از امنیت در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی…………. | 100 | |
جدول4-2-5: بررسی حق برخورداری از محیط زیست در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی… | 101 | |
جدول 4-2-6: بررسی حق داشتن کار و حرفه در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی…………….. | 102 | |
جدول 4-2-7: بررسی حق برخورداری از حمایت قانون در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی.. | 103 | |
جدول 4-2-8: بررسی حق برخورداری از برابری و عدالت در اجتماعی پایه ششم ابتدایی……….. | 104 | |
جدول 4-2-9: بررسی حق آزادی عقیده در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی…………………….. | 105 | |
جدول 4-2-10:بررسی حق برخورداری ازآموزش وپرورش درمطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی………….. | 106 | |
جدول 4-2-11: بررسی حق آزادی انتخاب در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی………………….. | 107 | |
جدول 4-2-12: بررسی حق برخورداری ازتامین اجتماعی و بیمه در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی.. | 108 | |
جدول 4-2-13: بررسی حق برخورداری از مالکیت در مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی……… | 109 | |
جدول(4-1) فراوانی مولفه های حقوق شهروندی در تعلیمات اجتماعی پایه ششم ابتدایی……. | 110 | |
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس ویژگی های مولفه های حقوق شهروندی همچون آزادی بیان، حق برخورداری از امنیت، ، حق برخورداری از صلح، حق برخورداری از حمایت قانون، حق داشتن کار و حرفه، حق برخورداری از محیط زیست سالم، حق برخورداری از برابری و عدالت، حق آزادی عقیده، حق آزادی انتخاب، توجه تامین اجتماعی ، حق برخورداری از آموزش و توجه به حق برخورداری از حق مالکیت بوده است. جامعه آماری و نمونه مورد بررسی در این پژوهش یکسان می باشد، یعنی جامعه و نمونه شامل کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم دوره ی ابتدایی می باشد. به منظور تحلیل این داده ها، از آمار توصیفی شامل روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
در یك تحلیل كلی و نهایی كتابهای مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی مشخص گردید كه از مؤلفههای 12گانه حقوق شهروندی مؤلفههای 1- حق برخورداری از امنیت2- حق آزادی انتخاب 3- حق برخورداری از صلح4- حق برخورداری از آموزش و پرورش5- حق برخورداری از محیط زیست سالم، دارای بیشترین فراوانی و مولفه های 1- حق برخورداری از تامین اجتماعی و بیمه2- حق برخورداری از برابری و عدالت 3- حق برخورداری از آزادی عقیده دارای کمترین فراوانی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی می باشد. بدین ترتیب بااستفاده از مؤلفههای حقوق شهروندی نقاط ضعف و قوت محتوای كتابها آشكار و در قالب نتیجه تحقیق، به برنامه ریزان درسی پیشنهاد می گردد که در تهیه و تدوین کتاب درسی به مولفه های حقوق شهروندی که کمتر توجه شده، توجه و تاکید بیشتری صورت گیرد.
کلید واژه: حقوق شهروندی، کتاب درسی، تحلیل محتوا
فصل اول :
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 11:41:00 ب.ظ ]
|