دانلود پایان نامه ارشد رشته برق با موضوع:کنترل هوشمند ترافیک شهری با استفاده از کنترل فازی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مهندسی برق

 

گرایش :کنترل

 

عنوان : کنترل هوشمند ترافیک شهری با استفاده از کنترل فازی

 

دانشگاه آزاد اسلامی

 

واحد تهران جنوب

 

دانشکده تحصیلات تکمیلی

 

 

 

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”

 

مهندسی برق  کنترل

 

 

 

عنوان :

 

کنترل هوشمند ترافیک شهری با استفاده از کنترل فازی

 

 

 

استاد راهنما :

 

دکتر جواد حدادنیا

 

 

 

بهمن 1386

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب  
عنوان مطالب شماره صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول : کلیات 3
(1-1 هدف 4
(2-1پیشینه تحقیق 5
(3-1روش کار و تحقیق 7
فصل دوم : اصول کلی نظریه جریان ترافیک 10
(1-2معرفی پارامترهای ترافیکی 11
(2-2فازبندی 13
(3-2کنترل چراغ راهنمایی 15
(4-2 تحلیل عملکرد تقاطع 16
(5-2روشهای کلاسیک کنترل ترافیک در یک تقاطع ایزوله 19
فصل سوم : کنترل کنندههای فازی ترافیک 23
(1-3سیستم های فازی 24
(2-3کنترل کننده فازی ترافیک 27
(3-3شبیه سازی به عنوان یکی از روشهای تست کنترلر 30
(4-3کلیات کنترل فازی در سیستم های مختلف ترافیکی 31
(5-3پیاده سازی کنترلر فازی 33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب    
عنوان مطالب شماره صفحه  
(6-3مفاهیم کنترلی ترافیک بزرگراه 37  
فصل چهارم : کنترل ترافیک در بزرگراه با ترکیب کنترلر فازی و الگوریتم 43  
ژنتیک  
   
(1-4مقدمه 44  
(2-4کنترل کننده شار ترافیک پیشرفته 44  
(3-4ساختار کنترلر فازی شار ترافیک 46  
(4-4ارزیابی پروسه با شبیه سازی ترافیک 50  
(5-4کاربرد الگوریتم ژنتیک 51  
(6-4نتایج شبیه سازی 54  
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادات 58  
نتیجهگیری 59  
پیشنهادات 60  
منابع و ماخذ 61  
فهرست منابع فارسی 62  
فهرست منابع لاتین 63  
چکیده انگلیسی 65  

فهرست جدول ها

 

پایان نامه و مقاله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان شماره صفحه
: 1-2 معرفی پارامترهای حاکم بر پدیده ترافیک 11
: 1-3 اصول موارد آزمایش شده در کنترل ایزوله سیگنال ترافیک 34
1-4 : پارامترهای تنظیم دو مدل پیشنهادی 49
2-4 : شرایط اولیه مورد استفاده در الگوریتم ژنتیک 53
3-4 : پارامترهای تعریف شده بر اساس دو مدل پیشنهادی 54
4-4 : نتایج عددی کاربرد کنترلر فازی 57

فهرست شکلها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


یک مطلب دیگر :ضابطان دادگستری


عنوان شماره صفحه
: 1-2 تعریف فواصل زمانی برای فلوی جریان 12
: 2-2 طرح چراغ دو فازه 14
: 3-2 طرح چراغ سه فازه 14
: 4-2 طرح چراغ چهار فازه 15
: 5-2 فرایند تحلیل تقاطع های چراغدار 16
: 1-3 ساختار سیستم کنترل فازی 24
: 2-3 دی فازی ساز مرکز ثقل 26
: 3-3 بلوک دیاگرام کنترل کننده فازی ترافیک 27
: 4-3 ساختار کنترل سیگنال فازی 28
: 5-3 شبیه ساز مدل HUTSIG 30
: 6-3 کنترل کننده سیگنال فازی و ارتباطش با عملگرها 31
: 7-3 قوانین کنترلی حرکت عابران پیاده 35
: 8-3 نمونه ای از مسیر کنترل برای حالت کنترل دوفازه 36
: 9-3 دی فازی سازی 37
: 1-4 کنترل شار ترافیک 45
: 2-4 شبکه بزرگراه مورد بررسی 45
: 3-4 مکانیزم کنترل شار 46
: 4-4 توابع عضویت متغیر های ورودی 48
: 5-4 توابع عضویت متغیر خروجی 48

فهرست شکلها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان شماره صفحه
: 6-4 قوانین استنتاج برای کنترلر فازی 50
7-4 : تخمین سطح شار با شبیه ساز ترافیک 51
8-4 : کدگذاری در الگوریتم ژنتیک 53
9-4 : نتایج 5 مرتبه اجرای الگوریتم 54
10-4 : تغییرات وضعیت ازدحام ترافیک 56
11-4 : تغییرات زمانی شار ترافیک 56
       

چکیده:

آنچه در این تحقیق و در پنج فصل ارائه شده است ، ثمره مطالعاتی است که در زمینـه روشـهای مختلـف کنترل ترافیک شهری ، به ویژه کنتـرل فـازی کـه بـه نـوعی کنترلـی هوشـمند را در سـطوح مختلـف کنتـرل ترافیک از جمله در تقاطع های درون شهری، بزرگراهها، حرکت عابران پیاده و… اعمال مـی کنـد، صـورت پذیرفته است. با گسترش سریع کلان شهرها، افزایش جمعیت، بهای سوخت، استفاده بهینـه از ظرفیـت جـاده های موجود، مساله محیط زیست و… ، اهمیت مدیریتی موثر وکارآمد در ترافیک آشکار می شود. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان داده اند که کاربرد تکنیکهای هوشمند به علت قابلیتهـای متنوعـشان، ابـزاری مناسب در جهت تحقق سیستمهای مدیریت ترافیک با ویژگی ارزشمند خود- سازماندهی مـی باشـند. در ایـن سمینار پس از معرفی کلی سیستمهای ترافیـک وآشـنایی بـا مفـاهیم اصـلی در ایـن زمینـه، معرفـی مختـصری درمورد سیستمهای فازی و چگونگی کاربرد آن در زمینه های مختلف مباحث ترافیـک صـورت گرفتـه و در نهایت به بررسی نتایج حاصل از کاربرد نوعی سیستم کنترل هوشمند ترافیک که ترکیبی از روشـهای فـازی و الگوریتم ژنتیک بوده و در یکی از بزرگراههای کشور ژاپن اعمال شده است، پرداخته می شود.

کلمات کلیدی: الگوریتم ژنتیک،کنترل ترافیک، کنترل فازی.

مقدمه:

با پیشرفت سریع جوامع شهری، تغییر وتحولات سریعی در زندگی شهرنشینی ایجاد شده است و هرساله بر تعداد وسایط نقلیه به ویژه در کلان شهرها، افزوده می شود. این افزایش که به عوامل متعددی از جمله رشد جمعیت، شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مهاجرتها و… بستگی دارد، مسائل ومشکلات فراوانی را نیز با خود به دنبال دارد. با وجود آنکه هرساله میلیاردها ریال صرف احداث راهها وجاده های جدید می شود، معضل ترافیک همچنان رو به افزایش بوده و حتی در برخی از ساعات شبانه روز به حد اشباع و غیر مطلوبی می رسد.

تاکنون روشهای کنترل ترافیک بیشتر مبتنی بر روشهای کنترل کلاسیک بوده است. در این روشها با استفاده از روشهای آماری و منحنی های به دست آمده تجربی و نهایتا با تخمین برخی از متغیرهای موثر بر ترافیک سعی بر آن است که پارامترهای مورد نظر درآن سطح خاص کنترلی، به گونه ای مطلوب تنظیم شود. واضح است که این حد پاسخگویی سیستم های ترافیک در ازای پیچیدگی بالای ساختار شامل بخشهای : کنترل، مخابرات و کامپیوتر و هچنین حجم بالای هزینه های پیاده سازی و نگهداری به دست آمده است.
با گسترش کاربرد روشهای هوشمند شامل هوش مصنوعی، منطق فازی و شبکه های عصبی و با توجه به قابلیتهای متنوع آنها انتظار می رود که روشهای فوق در حوزه های مختلف کنترل ترافیک شامل : برآورد وتعبیر و پردازش اطلاعات مختلف جمع آوری شده، برخورد و مدل سازی مناسب پارامترها و شرایط مبهم موجود در پروسه کنترل، پیشگویی آینده، افزایش قدرت یادگیری سیستم افزایش هوشمندی آنها بسیار پر کاربرد بوده و نتایج قابل قبولی را ارائه دهد. در این سمینار سعی برآن است که ضمن آشنایی با مفاهیم کلی موجود در مبحث کنترل ترافیک، روشهای مختلف کنترل هوشمند ترافیک به ویژه کنترل مربوط به تقاطع ها معرفی و یک نمونه کاربرد عملی کنترل فازی با ترکیب الگوریتم ژنتیک که دریکی از بزرگراههای کشور ژاپن به کار گرفته شده است، ارائه و نتایج حاصل از اجرای آن بررسی و با روشهای سنتی مقایسه شود.
در فصل اول کلیاتی راجع به روشهای مختلف کنترل ترافیک و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ارئه شده است. در فصل دوم به معرفی اصول نظریه جریان کنترل ترافیک و روابط حاکم برارامترهای حاکم بر آن پرداخته شده است. فصل سوم به معرفی مختصری از اصول کنترل فازی و نحوه کاربرد آن در بخشهای مختلف کنترل ترافیک اختصاص داشته و در نهایت و در فصل چهارم یک نمونه کاربرد عملی منطق فازی و ترکیب آن با الگوریتم ژنتیک در کنترل ترافیک یکی از بزرگراههای کشور ژاپن ارائه و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم نیز نتیجه گیری و چند پیشنهاد ارائه شده است.

فصل اول

کلیـات

فصل اول : کلیات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...