بررسی تأثیر درآمدهای توریسم بر رشد اقتصادی |
2-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..12
2-2) سیر تاریخی گردشگری…………………………………………………………………………………………………………………………….13
2-2-1) توریسم در روم و یونان باستان………………………………………………………………………………………………………..13
2-2-2) توریسم از قرن شانزده تا قرن هجده…………………………………………………………………………………………………..15
2-2-3)توریسم از قرن نوزدهم به بعد……………………………………………………………………………………………………………..17
2-3) انواع گردشگری………………………………………………………………………………………………………………………………………..18
2-3-1)توریسم استراحت و سلامتی……………………………………………………………………………………………………………..18
2-3-2)توریسم فرهنگی………………………………………………………………………………………………………………………………19
2-3-3)توریسم مذهبی………………………………………………………………………………………………………………………………..20
2-3-4)توریسم روابط و همبستگیهای اجتماعی……………………………………………………………………………………………20
2-3-5)توریسم ورزشی……………………………………………………………………………………………………………………………….21
2-3-6)توریسم اقتصادی……………………………………………………………………………………………………………………………..21
2-3-7)توریسم سیاسی……………………………………………………………………………………………………………………………….22
2-3-8)توریسم تعطیلات…………………………………………………………………………………………………………………………….23
2-3-9)توریسم علمی…………………………………………………………………………………………………………………………………23
2-4) آثار اقتصادی گردشگری……………………………………………………………………………………………………………………………23
2-4-1) آثار اقتصادی گردشگری بر جامعه محلی…………………………………………………………………………………………24
2-4-1-1) آثار مثبت اقتصادی گردشگری بر اقتصاد محلی…………………………………………………………………..24
2-4-1-2) آثار اقتصادی منفی گردشگری بر جامعه محلی……………………………………………………………………..25
2-4-2)آثار اقتصادی گردشگری بر دولتها…………………………………………………………………………………………………..25
2-4-2-1) آثار اقتصادی مثبت گردشگری بر دولتها…………………………………………………………………………….26
2-4-2-2) آثار منفی اقتصادی گردشگری بر دولتها……………………………………………………………………………..26
2-4-3) تأثیر گردشگری بر متغیر های کلان اقتصادی…………………………………………………………………………………………26
2-4-3-1) اشتغال………………………………………………………………………………………………………………………………..27
2-4-3-2) رشد اقتصادی………………………………………………………………………………………………………………………29
2-4-3-3) توزیع عادلانه درآمدها و مبارزه با فقر………………………………………………………………………………………30
2-5) اثرات فرهنگی_اجتماعی گردشگری………………………………………………………………………………………………………………32
2-5-1) آثار مثبت فرهنگی_اجتماعی گردشگری……………………………………………………………………………………………..32
2-5-2) آثار منفی فرهنگی و اجتماعی گردشگری…………………………………………………………………………………………….34
2-6) اثرات زیست محیطی توسعه گردشگری…………………………………………………………………………………………………………36
2-6-1)آثار مثبت زیست محیطی توسعهی گردشگری……………………………………………………………………………………….36
2-6-2) آثار منفی زیست محیطی توسعهی گردشگری………………………………………………………………………………………37
2-6-2-1) دگرگونی پایای محیط زیست……………………………………………………………………………………………..37
2-6-2-2) تولید زباله و آلودگی…………………………………………………………………………………………………………37
2-6-2-3) فعالیتهای تخریبی گردشگران بر محیط زیست…………………………………………………………………….38
2-7) جمعبندی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..39
فصل سوم: مروری بر برخی از مطالعات پیشینیان
3-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..42
3-2) مطالعات پیشین…………………………………………………………………………………………………………………………………………..42
3-2-1) مطالعات خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………42
3-2-2) مطالعات داخلی………………………………………………………………………………………………………………………………..48
3-3) جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….51
فصل چهارم:برآورد الگوها و تحلیل نتایج
4-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………53
4-2) مروری بر الگوی دادههای تابلویی……………………………………………………………………………………………………………….53
4-2-1) مزیت استفاده از الگوی دادههای تابلویی……………………………………………………………………………………………53
4-2-2) روشهای برآورد…………………………………………………………………………………………………………………………….54
4-2-2-1) روش دادههای ترکیبی………………………………………………………………………………………………………55
4-2-2-2) روش اثرات ثابت…………………………………………………………………………………………………………….56
4-2-2-3)روش اثرات تصادفی…………………………………………………………………………………………………………58
4-3) معرفی متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 60
4-4) نتایج برآورد الگو………………………………………………………………………………………………………………………………….. 64
4-4-1) برآورد الگو برای گروه کشورهای در حال توسعه………………………………………………………………………………64
4-4-2) برآورد الگو برای گروه کشورهای توسعه یافته…………………………………………………………………………………..67
4-5)جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….70
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1)جمع بندی………………………………………………………………………………………………………………………………………………72
5-2) پیشنهادهای سیاستی………………………………………………………………………………………………………………………………..76
یک مطلب دیگر :
5-3) پیشنهادهای مطالعاتی……………………………………………………………………………………………………………………………….77
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….79
کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
در این فصل به بررسی کلیات تحقیق و مسأله اصلی تحقیق پرداخته میشود. پس از تشریح و بیان موضوع، ضرورت انجام تحقیق ذکر میشود. سپس فرضیههای تحقیق، هدف اصلی انجام این تحقیق و روش انجام پژوهش ارائه میشود. در ادامه واژهها و اصطلاحات تخصصی بیان خواهد شد.
1-2) بیان مسئله و تبیین موضوع
جهان دارای اقتصادهایی بسیار متفاوت و ناهمگون است. با این وجود، رشد و توسعه اقتصادی از جمله اهدافی است که هر اقتصادی دنبال میکند که دلیل این مسأله نیز وجود منافع و مزایای فراوانی است که در روند رشد تحقق می یابد(یاوری و دیگران،1389:2). رشد اقتصادی یکی از شاخصهای کمّی سنجش میزان پیشرفت اقتصادی کشورها بوده و عوامل اثرگذار بر آن از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. این شاخصها از عوامل متعددی تأثیر میپذیرد که در این میان ظرفیتهای صنعت گردشگری، مانند ایجاد فرصتهای شغلی، توسعه زیرساختها، ورود گردشگران خارجی، افزایش تقاضا برای کالاهای داخلی، افزایش صادرات و افزایش امکان سرمایهگذاری خارجی از دلایل اصلی است که در راستای رشد اقتصادی باید بدان توجه ویژه ای داشت. با درک موقعیت برتر این صنعت در الگوهای مختلف توسعه اقتصادی، میتوان رشد اقتصادی کشور را تقویت کرد.
بررسی اقتصاد توریست مانند روند صادرات کالاست به طوری که ورود توریست سبب افزایش صادرات میشود. اقتصاد توریست یعنی ورود ارزهای خارجی به شریان های اقتصادی کشور و به تبع آن ارتقای سطح معیشت دهکهای پایین اقتصادی و توزیع عادلانه تر درآمدها(محمدی ده چشمه و زنگی آبادی، 1387).
فرضیه صادرات منجر به رشد[1]، فرض می کند که رشد اقتصادی نه تنها به وسیله افزایش در میزان نیروی کار و سرمایهگذاری در اقتصاد ایجاد میشود، بلکه به وسیله توسعه صادرات نیز حاصل میگردد. مستقیماً از این فرضیه، فرضیه گردشگری موجد رشد[2] اقتباس شده است. زیرا اولاً گردشگری بینالمللی به عنوان یک منبع تأمین مالی، نوعی صادرات جدید محسوب میشود و ثانیاً یک عامل استراتژژیک بالقوه برای رشد و توسعه اقتصادی به حساب میآید که مبنای بسیاری از مطالعات اقتصادی در سطح جهانی قرار گرفته و در بیشتر موارد درستی آن به اثبات رسیده است که تنها تفاوت آن با صادرات کالا و خدمات این است که مصرف کننده، آن را در کشور میزبان مصرف میکند. این نظریه استدلال میکند که رشد اقتصادی یک کشور نه تنها تابعی از نیروی کار، سرمایه، صادرات و عوامل دیگر در آن کشور است بلکه میتواند تحت تأثیر میزان گردشگر وارد به آن کشور نیز باشد(شریفی رنانی و دیگران1389:5).
ارزیابی آثار اقتصادی صنعت گردشگری سبب فراهم کردن اطلاعات برای شکلگیری سیاستهای توسعهی گردشگری میشود. این سیاستها تعیین کنندهی کل ساختار مورد نیاز یک کشور برای دست یافتن به مناسبترین نوع تولید در گردشگری است. مزایای اقتصادی اولیهی گردشگری عموماً عبارتند از: کمک به درآمد ارزی و ترازپرداختها، ایجاد اشتغال و درآمد، بهبود ساختارهای اقتصادی، تشویق فعالیتهای کارآفرینی و افزایش درآمدهای مالیاتی. شواهد مربوط به مناطق توریستی کشورهای در حال توسعه، ترکیبی از کلیهی این موارد را نشان میدهد. هزینههای اقتصادی گردشگری بین المللی به خوبی شناخته نشدهاند اما به نظر می رسد که شاید شامل این موارد باشند: افزایش تورم، فصلی شدن تولید و اشتغال، مشکلات مربوط به وابستگی بیش از حد به یک محصول و هزینههای سنگین زیرساختها(لی[3]،71:1378).
گردشگری از جنبه های زیر بر رشد اقتصادی اثر میگذارد:
- کسب درآمد ارزی: یکی از جنبههای بسیار مهم گردشگری در کشور میزبان افزایش درآمدهای ارزی آن کشور است. بدیهی است که مسافران خارجی در بدو ورود باید پول خود را به پول کشور میزبان تبدیل کنند. بنابراین، میزان تبدیل پول گردشگر به درآمد ارزی کشور میزبان به اضافه میشود. این امر برای کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از اهمیت بیشتری نسبت به کشورهای پیشرفته برخوردار است، زیرا آنان به علت وابستگی به ویژه در مسائلی مانند فناوری که ارزبری فراوانی دارد نیاز به مقدار زیادی ارز برای واردات دارند و به همین دلیل است که در برخی از کشورهای در حال توسعه، گردشگری و توسعه آن از بالاترین اولویتها برخوردار است(سلیمی سودرجانی و دیگران،1390:8).
- افزایش درآمد ملی جامعه میزبان: مخارجی که یک گردشگر در کشور میزبان صرف میکند به اقتصاد آن جامعه یا منطقه تزریق میشود. وقتی که گردشگری به کشور مقصد میرود، پولی را که در کشور خود کسب کرده در این کشور خرج می کند. بنابراین این پول به اقتصاد کشور میزبان تزریق میشود و مخارجی را که گردشگران در کشور میزبان هزینه میکنند را میتوان به عنوان صادرات خدمات گردشگری کشور میزبان تعریف کرد. وقتی که گردشگری در یک کشور مقصد پول خرج میکند این خرج او باعث درآمد برای شخص دیگری میشود. مثلاً شخصی که به ایران میآید و به هتل دار خود هزینه هتل را میپردازد، این هزینه برای هتل دار درآمد ایجاد میکند. این اولین منفعتی است که از گردشگری حاصل میگردد. هتل دار بخشی از این درآمد را بابت هزینههای خود(از قبیل دستمزد و خرید کالا) میپردازد. بنابراین پول برای یک دسته دیگر درآمد ایجاد میکند. افرادی که برایشان درآمد ایجاد شده به نوبه خود این پول را برای لباس، غذا، مسکن و … هزینه میکنند و کسانی که این پول را دریافت میکنند(فروشگاه های پوشاک و مواد غذایی) آن را برای موارد دیگری هزینه میکنند و موج تزریق اولیه پول یعنی پرداخت به هتلدار باعث ایجاد درآمد و هزینه های متوالی در جامعه میشود. بنابراین اگر در هر مرحله اثرات افزایش درآمد ناشی از تزریق اولیه پول را جمع کنیم، خواهیم دید که در نهایت درآمد کل جامعه میزبان به میزان بیشتری از مخارج گردشگر افزایش یافته است(طیبی و دیگران،1386:11).
- افزایش درآمد دولت: مهمترین منبع درآمد دولت در یک جامعه اخذ مالیات است و سهم عمدهای از این درآمد مالیاتی را درآمد مالیات بر فروش تأمین میکند. گردشگران نیز مانند سایر اقشار جامه مجبور به پرداخت مالیات خواهند بود. اگر پولی که آنها هزینه میکنند، زیاد باشد درآمدهای مالیاتی نیز زیاد خواهد بود. البته به جز مالیاتهای مشخص که گردشگران مجبور به پرداخت آن خواهند بود که در نتیجه آن، غیر مستقیم نیز درگیر پرداخت مالیات میشوند. مالیات فرودگاهها، مالیات خروج، حقوق و عوارض گمرکی، هزینه تهیه روادید و مانند آنها، از جمله مواردی هستند که میتوان در این زمینه نام برد. همچنین اثرات ضریب تکاثری درآمد ناشی از افزایش درآمد جامعه باعث خواهد شد که درآمد مالیاتی دولت نیز افزایش یابد(سلیمی سودرجانی و دیگران،1390:9).
یکی از دیدگاههای موجود در زمینهی گردشگری، دیدگاه حمایتی مثبت است.در این دیدگاه، گردشگری به مثابه یک صنعت مولد که یاریدهندهی اقتصاد و توسعهی کشورهاست، در نظر گرفته میشود(الوانی وپیروزبخت،1385:8).
در دورانی که برای اغلب کشورها مسائل اقتصادی دارای اهمیت است و گردشگری عاملی در جذب منابع خارجی و افزایش قدرت ارزی به شمار میرود، این دیدگاه طرفداران بسیاری دارد. در این نگرش، جنبههای اقتصادی گردشگری بسیار با اهمیت تلقی میشود.
دیدگاه حمایتی به توسعهی هر چه بیشتر تأسیسات و امکانات جلب گردشگر اهمیت میدهد و از این جهت میکوشد مشکلات اقتصادی جامعه را به حداقل برساند.
در این دیدگاه دولت نباید در امور اجرایی توسعهی گردشگری دخالت کند، بلکه نقش آن تصویب و اتخاذ سیاستها و قوانین است که از توسعهی گردشگری حمایت میکنند. این دیدگاه در دههی 60 میلادی در غرب طرفداران بسیاری داشت(محسنی،1388:154).
1-3)ضرورت انجام تحقیق
امروزه توسعه گردشگری در تمامی عرصهها، چه در سطح ملی و منطقه ای و چه در سطح بین المللی مورد توجه برنامه ریزان دولتی و شرکت های خصوصی قرار گرفته است. بسیاری از کشور ها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی بردهاند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند(لطفی، 1384:5).
آگاهی جوامع از این که گردشگری منبع درآمدی ارزی بسیار مناسب و قابل ملاحظه ای را در اختیار اقتصاد یک کشور قرار میدهد، باعث شده است که گردشگری مفهومی بسیار گسترده در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کند و به عنوان یک صنعت تلقی شود(طهماسبی پاشا و مجیدی، 1384).
صنعت گردشگری(توریسم) با درآمد سالانه نزدیک به 1000 میلیارد دلار در جهان، یکی از مهم ترین پدیدههای قرن حاضر است که علاوه بر فقرزدایی، عدالت گستری و اشتغالزایی، درآمد بالایی را ایجاد کرده و برای فقرا نیز ایجاد شغل میکند(دریتساکیس[4]، 2004:307).
این صنعت که پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت مهم جهان محسوب میشود، علاوه بر جهات اقتصادی، عامل مهمی در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود و بیتردید مهم ترین اثرات ناشی از آن، همانا نزدیکی جوامع بشری از طریق تبادلات فرهنگی است(یاوری و دیگران،1389:2).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 10:49:00 ب.ظ ]
|